Citat:
Ursprungligen postat av
sk33
De borde sitta i krismöte med många, de har redan suttit med exempelvis Volvo. Krismötet behöver inte mynna ut i att flygbolagen ska få massivt stöd, de flesta inser att de flesta flygbolag är fucked ändå, hela turistbranschen är såklart i katastrofläge i stora delar av världen (främst södra Europa antar jag). Krismötet bör gå ut på att staten pekar med hela handen, och en stor jävla batong, och meddelar att ansvar kommer att utkrävas från bolag som mörkar transporter av misstänkt sjuka, exempelvis. Inte bara kaptenerna bör åtalas, även folk högre upp som brister i ansvar. Det här bygger alltså på att det inte är olagligt att flyga sjuka personer, men det är olagligt att inte meddela om detta och begära karantänflygplats om sjukdomen är smittosam.
F.ö håller jag med om att man bör stämma i bäcken. Krigsplaceringar bör accelereras, i det fall det kanske behövs för sjukvårdspersonal, polis, brandkår, el/tele/vatten/IT/infrastrukturmänniskor överlag. Folk som vägrar kan till en början bli av med arbetet eller uppehållstillståndet om de inte är medborgare, på sikt kan såklart fängelsestraff bli aktuella. OBS, jag menar inte att vi är där nu, men jag menar att den kris som vi potentiellt står inför medför att vi måste damma av beredskapsplaner och krigsförberedelser. Om det krävs och man ska agera snabbt måste lagar och regler redan finnas, de kan inte "öh...utredas...klart 2021".
Många som skriver här på Flashback dagarna i ända kan lämpligen direkt skrivas in i reserven som första linjens hantlangare för att hjälpa till där det kan behövas. Värnplikten bör utvidgas till att omfatta alla, jag inser att det inte går att utbilda alla 1-2 år, det är inte effektivt, men alla under 30 kan väl få en 1-månadsutbildning i enklare sjukvård, folkvett, och annat som kan tänkas behövas i en krissituation.
Jag märker på många yngre som inte var med under kalla kriget att de har ett helt annat "tänk". Jag växte upp med tanken på världskrig och atombomber som realistiska händelser, om än inte speciellt sannolika. Tankarna bakom Totalförsvaret lärdes ut i grundskolan. Jag förutsätter att blir det riktig kris kommer krigslagar att gälla, och jag kommer att acceptera dem så långt det är praktiskt möjligt.
Kortvarianten av "Om kriget kommer", från telefonkatalogen som alla hushåll fick, var uppsatt på anslagstavlan hemma. Det hade inte alla, men förutom de mest fåvitska och världsfrånvända kände alla till att det var i telefonkatalogen man först skulle titta om det blev kris.
"Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt!"
"I fred förbereds vårt försvar så långt resurserna medger. Personal utbildas och utrustning anskaffas inom krigsmakt och civilförsvar. Befästningar anläggs och skyddsrum anordnas. Förnödenheter som är oundgängliga för folkförsörjningen och sjukvården lagras." <= Det är här vi är nu, kan man lite snällt säga. Men kriget står vid gränsen. Det är 1940, på folkhälsofronten.
"Kom ihåg: Vi måste ställa mycket större krav på oss själva i krig än i fred. Du kan mer än Du tror. I farans stund växer krafterna.
Bevara Ditt lugn – Lita till Dig själv – Hjälp Dina landsmän – Bistå myndigheterna – Kämpa beslutsamt vidare
Vi ger aldrig upp!"
Nästan så man blir tårögd. Och jag är mycket mindre patriotisk idag än som tonåring.
Men det är dags att faktiskt planera för det värsta, men hoppas på det bästa, inte tvärtom - som otroligt nog tycks vara fallet nu.
Till sist: Löfven är en hygglo prick. Allvar, han är en schysst ledare, egentligen. Tyvärr är han helt lamslagen och knäckt av migrations- och integrationshaveriet. Men här är hans chans. Han har 1-2 dagar på sig, men borde redan börjat för minst en vecka sedan. Sätt ner foten. Styr upp. Delegera (det ska inte vara ministerstyre) och se till att rätt personer gör rätt saker osv. Visa var skåpet ska stå. Sätt Sverige först, kräv att vi gör vår plikt, etc, och säg det. Osv.
Förhoppningsvis går det inte så illa. Jag är inte orolig för egen del. Inte för mina barn heller, de klarar sig säkert. Men i vårt bortklemade samhälle blir det såklart panik om "myndigheterna" inte ens kan hämta liken från lägenheterna, etc. Vi måste planera för det. Vi måste dessutom planera så att läkare och sjuksköterskor, som är till åren komna eller är riskgrupper, sätts så långt från coronapatienter som möjligt. Kanske på sjukvårdsrådgivning via appar osv. Jag förutsätter egentligen att detta redan sker.
Mycket vettigt inlägg. Instämmer helt.
Tack för infon kring dessa krismöten med olika branscher. Då har jag en mycket bättre förståelse och stödjer det istället.
Håller faktiskt med i allt du skriver. Många (främst yngre) gjorde narr av mig när jag för någon vecka sedan fyllde på skåpen hemma och började fundera igenom ett domedagsscenario. Vad händer OM samhället kollapsar? Klarar vi oss någon vecka utan stöd från myndigheter? Svaret var nej och jag agerade därefter. Min familj klarar nu ett domedagsscenario i ungefär en månad.
Jag har även förberett för de av mina nära anhöriga som är totalt ignoranta inför detta scenario.
Jag kan hjälpa även dem om det blir total kris.
Det har varit för lugnt och fredligt i Sverige för länge tyvärr.
Människor har en sådan tilltro till samhälle/myndigheter att de inte kan tänka själva längre.
Redan i Januari borde vi med tvång börjat utbilda personer mellan 20-30 år i grundläggande sjukvård/krishantering. Några veckors utbildning hade räckt. Fängelse några veckor för de som vägrar. Dessa människor hade i ett krisscenario kunnat hjälpa till i området där de bor och bistå myndigheterna.
Håller med om Löfvén. Att Sverige är som det är är inte hans fel. Han har sin chans nu. Delegera och agera kraftfullt direkt och led Sverige genom den kommande krisen. Han håller preskonferens 13:15. Håller tummarna att han tar sin chans. Hoppas han fattar de beslut han borde ha fattat redan igår.
Gör han ingenting kommer han och sossarna få all skuld när detta är över.