2020-03-11, 11:05
Medlem
Varför i helvette får man inte reda på var de smittade är? Menar, att tidningar skriver Norrbotten säger ju ingenting. Är det i Luleå eller nån skitby på 50 pers i skogen?

Folk hade ju blivit mer försiktiga om man visste var. Nu fortsätter folk som vanligt då dom inte vet att viruset kommit till deras stad.

När det kommer till mig eller nära kommer jag inte ens gå på affären
Citera
2020-03-11, 11:06
Medlem
Tre nya fall i Västerbotten

"Ytterligare tre fall av coronasmittade i Västerbotten har konstaterats. Det meddelade Region Västerbotten idag efter att gårdagens provsvar nu analyserats och presenterats. Nu har totalt åtta personer från länet smittats av viruset.
Totalt gjordes provtagningar på nio personer för coronaviruset under tisdagen och av de är tre positiva. Enligt Region Västerbotten tillhör alla tre samma familj och har varit i norra Italien, på samma ort som de fem tidigare rapporterade fallen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-coronafall-i-vasterbotten-har-varit-i-norra-italien
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug
Ja det låter ju inte som optimala förutsättningar, jag försöker undvika TC. Tror anorexi kan kan leda til nedsatt immunförsvar, ät d-vitamin och vitlök samt håll dig hemma skulle jag säga.
Det är nog ingen fara, du behöver nog inte skyddshandskar.
Studier och jobb. Hade inte plikten kallat hade jag stannat hemma. Men D-vitamin kan jag dock börja knapra igen!
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
19 döda på ett äldreboende i Washington, säger lite om dödligheten på detta virus bland äldre!

Länk?
Citera
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ja, jag kan säga som så att jag äter hyfsat ordentligt igen. Men mitt BMI är under. Funderade över om det var en risk. Är även anemisk. En rejäl långvarig feber är nog inte så trevligt när jag är tunn i samband med ärr på lungorna sedan tidigare lunginflammation.

Men vad ska jag göra? Jag behöver pendla som student och har ingen egen bil så. Håller tummarna för att Sverige håller kollektivtrafiken smittfri tills terminen är slut åtminstone. För smittspridningen avtar väl när värmen kommer eller missuppfattade jag något tidigare i tråden?

Tycker inte man ska räkna med samhället och att kollektivtrafiken kan göras smittfri, det är omöjligt att hinna rengöra alla ytor som vidrörs av mängder varje minut. Beroende på vad du pluggar skulle jag råda dig att sköta det mesta hemifrån.
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Smittspridningen in Italien tycks minska. Antalet nya smittade var 977 under det senaste dygnet att jämföra med 1.598 nya fall under dygnet mellan söndagen och måndagen.
Eller är det för tidigt att säga?
Lombardy's rapport var inte komplett då inte alla distrikt rapporterat in i tid., så räkna med betydligt fler idag istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sveriges höga skatter har försvarats med att vi har fri sjukvård. Hmmm. Har vi?

Titta här. Vi är näst sämst vad gäller antalet intensivvårdsbäddar.

https://twitter.com/2ndtrader/status/1237665183138549761/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja vi har fri sjukvård. _Om_ man får vård är en annan sak.

Problemet är just att vi har fri sjukvård.
Ingen som stället krav, inga riktlinjer, ingen kvalitetssäkring, ingen uppföljning.

Man bara pumpar in pengar i ett bottenlöst hål.
Citera
2020-03-11, 11:07
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Varför i helvette får man inte reda på var de smittade är? Menar, att tidningar skriver Norrbotten säger ju ingenting. Är det i Luleå eller nån skitby på 50 pers i skogen?

Folk hade ju blivit mer försiktiga om man visste var. Nu fortsätter folk som vanligt då dom inte vet att viruset kommit till deras stad.

Patientsekretess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du såg att den italienske läkaren jag precis länkade till pratade om "mass extinction" va? Massutrotning.

Det kan inte hända i Sverige. Vi har Stefan Löfven, SVT, TV4, DN och experter! Vi har myndigheter som ska tänka åt oss och fatta våra beslut åt oss!

NPC:erna reagerar inte ens över att Sveriges samlade kår av medicinska experter utanför FHM i flera veckor faktiskt har sagt att "det här kommer gå åt helvete!". Detta har de sagt i DN, Aftonbladet, SVT och TV4. Men är man en NPC så är man en NPC. Programmeringen tuggar på där uppe i den lilla hårddisken...
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
I Japan, Singapore och Hongkong bär nästa alla även ansiktsskydd: https://www.scmp.com/news/china/article/3050539/surgical-masks-protect-more-germs-fingers-viruses-air-experts-say-after

Som av så kallade "experter" i Sverige har konstant förlöjligats och man påstår att det inte hjälper.

Experter säger att det hjälper i och med att man undviker att ta sig i ansiktet, samt att det minskar risken att du smittar andra. Kanske även finns en effekt att andra hålker avstånd till någon med mask, vad vet jag? Efter ett par timmar blir en porös mask så fuktig/blöt att den börjar desintegrera/gå sönder (jämte det är j-vligt obekvämt att bära den då). Ej helt tätt mot hud samt att viruset smittar via ögonen andra saker.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Svtplay sänder med live.
Besättningen på det fartyget är inte sjuka.
Sen har dom varit på resande sjö i 70 dagar.
Tiden för smittan att bryta ut är överskriden med råge.
Påminner om tv-serien ”The last ship”
Citera
2020-03-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush

Nytt fall i Norrbotten med anknytning till det tidigare fallet.

"Ett andra fall av covid-19, har konstaterats i Norrbotten under tisdagen. Den smittade mannen har anknytning till den kvinna som igår konstaterades vara smittad.
– Även den här personen har agerat klokt och hållit sig hemma från arbetet, säger Anders Nystedt, Smittskyddsläkare i Norrbotten.
De två smittade i Norrbotten har nyligen kommit hem från en resa till norra Italien. De har själva tagit kontakt med sjukvården när de sedan blev förkylda ett par dagar senare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nytt-fall-av-cornavirus-i-norrbotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in