2020-03-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4STERM1ND
Finns det någon info/studie kring hur stort mörkertalet är för antal smittade i Italien?

Då vore det väl inget mörkertal längre?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Ok, det är knappt 400 bekräftade fall i sverige hittils. 2 av dom behöver intensivvård.
Säg att det här eskalerar tiofallt (vilket jag INTE tror det kommer göra) så har vi 4000 bekräftade och 20-40st kanske behöver intensivvård.
Italien har ca 10.000 bekräftade och mindre än 1000 "allvarliga" fall just nu.
Sen att dom har över 600 döda beror förmodligen på att dom inte vårdar dom som egentligen behöver vård dvs gammla och redan sjuka människor och att det är många fler sjuka än dom som är bekräftade.
Ok. Då förstår jag mer ditt resonemang. Jag tror att det är förövrigt friska människor som nu insjuknat och det kommer inte belasta sjukvården på samma sätt som de framtida patienterna som jag också tror är mycket större till antalet än vad du tror.
Hoppas på din prognos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Lägesbeskrivning från Milano:

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fgu5z1/milan_italy_utter_despair_is_near_as_hospitals/

Sverige är snart i samma situation. Människorna som vägrade stoppa flyg, vägrade stänga skolor, vägrade VARNA, är massmördare. Förmodligen de värsta massmördarna vårt land någonsin har sett.

För de här experterna har givetvis tillgång till samma information som vi. De har sett samma sak. De har medvetet utsatt oss för det här.

Nja, skillanden är att de har vetat innan folket i de flesta fall, men gjort andra prioriteringar.
Citera
2020-03-11, 10:42
Medlem
Sverige vägrar testa uppenbara fall. Hur stora är mörkersiffrorna?

Citat:
Kvinnan bor på en mindre ort på Österlen och har varit på resa i Alperna, på gränsen till norra Italien. Under resan började hon känna av symtomen.

Så småningom ringde det från Kristianstad, där en av Skånes fyra infektionsklinker finns, och kvinnan fick veta att hon var skyldig att komma dit för provtagning.

– Men nu har jag blivit sämre och inte sovit på hela natten. Jag kan inte sätta mig i bilen och köra i tre timmar fram och tillbaka, det är inte säkert för någon.

Under fredagsmorgonen väntade kvinna på besked om hon kunde få hjälp att ta sig till Kristianstad. När hon väl fick kontakt med vården igen var beskedet dock ett helt annat.

– Hon sa ”jag bedömer inte att du är i riskzonen” och att jag inte behöver ta något prov – samma kvinna som tidigare sagt att jag är skyldig att komma, efter att jag berättat var jag befunnit mig.

– Man säger hela tiden att man är så väl förberedda efter svininfluensan. Men det är man ju uppenbarligen inte. Mitt fall blev för bökigt och då struntar man i det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
klokt. Vet du om det är många andra föräldrar som agerar likadant i den skolan?

Nej det finns inget bra forum för det tyvärr
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Hur kan det vara endast 121 st i Hong Kong och 355 st i Sverige!!??? De bor extremt mycket tätare inpå varann där!

Vad gör de som inte vi gör? Eller är det felaktig statistik?
Citera
Medlem
1177 klickar mitt samtal och hänvisar till att "det är många som ringer. Vad god försök igen senare"
Citera
2020-03-11, 10:43
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Förstår inte att man kan tro att dessa siffror är relevanta då det är dom med riktigt svåra symtom
som söker sjukhusvård. Av allt att döma så klarar 80% av infektionen utan svåra symtom. Vad är det egentligen du tror att du kan tolka ur detta? Att andelen svårt sjuka av Corona så kräver 56% avancerad vård? Det är ju ifs rätt men säger inte mkt om infektionen och dess inverkningar på en överväldigande majoritet.

Vad tror du kommer hända med alla de som behöver vård för att överleva när sjukhusen är fulla? (vilket de redan är)

Just det.

Om ett par veckor har vi över 10000 sjuka, om ett par månader ett par miljoner. Lågt räknat.

Dessa får ingen sjukvård.
Citera
2020-03-11, 10:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du får nog snickra själv i excel.
Data för nya fall per dag och land hittar du på Wikipedia. Sen får du helt enkelt passa in raden med tal så att de börjar med dag 1 = 50 smittade eller nåt.
Jo, får bli kvällens övning vad det verkar.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Va? Har Nordkorea rapporterar smitta? Och skyllt på Sydkorea givetvis. Är det ursäkten för att de provskjutit lite raketer på sistone.

Edit: Soldaterna som smittats hade varit stationerade nära kinesiska gränsen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krispaket-mer-pengar-till-varden2/

Region Stockholm tvingas nu ändra strategi, och ska rikta in sig på de svårast sjuka.

– Det gäller provtagningsrutiner, där vi varit vida. Nu inriktar vi det till svårast sjuka. Vi kommer att fånga upp tidigt i vården så att man inte utsätter andra i vården för smitta, säger Per Follin, smittskyddsläkare i Stockholm.

De har väl maxat provtagningskapaciteten. Trist! Jag misstänker att de har brist på test-kit. Har myndigheterna frågat Sydkorea om hjälp? Sydkorea testar 10 000 om dagen och där börjar det lugna ner sig nu. Sydkorea har kanske fått upp egen stor produktion av test-kit och kan avvara vad sverige behöver!?
Citera
2020-03-11, 10:45
Medlem
14 dagars karantän för alla som ska till Kina.

Karantän i Kina i två veckor för Peking-resenär

UPPDATERAD IDAG 10:33PUBLICERAD IDAG 10:30
Alla som anländer från utlandet till Kinas huvudstad Peking kommer att sättas i karantän i två veckor, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Sedan tidigare har Peking beslutat att folk som kommer dit från länder som drabbats hårt av corona, bland dem Sydkorea och Italien, måste sättas i karantän i 14 dagar. Nu gäller åtgärden ankommande från alla länder, meddelar myndigheterna.

Åtgärden är ett försök att minska antalet fall av coronaviruset som kommer tillbaka in i landet.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/karantan-i-kina-i-tva-veckor-for-peking-resenar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in