2020-03-11, 10:05
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han vill naturligtvis ha mer bevis, desto fler bevis desto bättre. Det är därför han pratar som han gör.

Nej, så kan han inte ha tänkt. Han kan ju inte lova en lösning inom några månader om han inte redan har allt han har. Det vore direkt korkat om han skulle behöva hitta mer bevis under tiden fram till en utlovad presskonferens om lösningen.
Senast redigerad av sankmark 2020-03-11 kl. 10:07.
Citera
2020-03-11, 10:26
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jo så mycket har jag förstått, frågan gällde mer varför man förhört vittnen om SE så sent som för några veckor sen. Som sagt så antog jag att man redan borde ha klarat av det eftersom PU tog tag i SE-spåret redan hösten 2017. Tyckte det var lite bekymmersamt men nu blev jag lugnad av Boboslackes ord.

Jag håller med om att det är märkligt att dessa förhör görs så sent. Men tänker man medialt är det logiskt givet att de kommer presentera en annan GM. Man vet att man kommer få kritiska frågor om SE, inte minst från de två författarna och Filter, och på diverse forum: "men varför har ni inte gått vidare med SE?"

Genom att intervjua närstående så skyddar de sig mot sådan kritik. Det räcker inte att föra fram sanningen, de måste också kunna svara på kritiska frågor till människor med andra teorier och de kommer vara många, många.

Eller så är intervjuerna relevanta för att ytterligare befästa deras GM. Båda dessa scenarier är fullt möjliga.
Citera
2020-03-11, 10:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nej, så kan han inte ha tänkt. Han kan ju inte lova en lösning inom några månader om han inte redan har allt han har. Det vore direkt korkat om han skulle behöva hitta mer bevis under tiden fram till en utlovad presskonferens om lösningen.
Den pågående förundersökningen är inte avslutad. Åklagaren har inte formellt beslutad om åtal ska väckas eller läggas ned.
Citera
2020-03-11, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
2016 uttalade Dag Andersson följande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

''Efter presskonferensen utvecklade han resonemanget:

– De flesta av de avsnitt som vi jobbar med går ofta ut på att det är ett flertal som har varit inblandade i det här mordet och i och med att det finns så pass många iakttagelser av personerna med walkie-talkies så vill vi, och vi har försökt, få identitet på de här personerna. Skulle det vara så att vi får identitet på dem så tror jag att man skulle kunna bestämma vilket avsnitt som vi ska titta extra nog på.

Samtidigt klarlade Dag Andersson att polisen under mordkvällen också haft en knarkspaning i området - men att denna är utredd och inte av intresse.

– Vi vet och vi har kontroll på den delen av avsnittet, säger han.

Om de många observationerna av personer med walkie-talkies säger spaningsledaren Dag Andersson att man tar dem på "största allvar" och att man gått igenom tekniska undersökningar, beslag och tidigare förhör som har gjorts kring personer med walkie-talkies på mordplatsen.

– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies. Och det är klart, kommer du fram till vilken grupp det är så är du nära lösningen.''

Följande uttalade KP i maj 2018.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

''Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.''

Frågan är om KP övertog och delade Dags åsikter om att narkotikaspaningen är utredd och inte av intresse, och att lösningen på gåtan kan vara WT-bärarna? Där vi kan konstatera att Melander fanns med redan på Dags tid. Så han lär vara insatt i de avsnitten.

Redan för 2 år sedan hade alltså KP en uppfattning om vem mördaren är/var. Men att det då saknades bevis för att kunna ta fallet till domstol. Vilket i så fall förutsätter en levande gärningsman vid den tidpunkten. Frågan är om det idag gäller samma person? Och att han nu har bevis?
Du gör en rimlig tolkning.

Jag tror mycket väl att KP tagit tag i det arbete som Dag började med och att det är utredningens huvudspår. Melander fanns också med så han är en viktig kugge i utredningen om detta.

Knarkspaningen kan vi väl anse vara utredd, men det kan ha funnits andra grupper med WT.

Anledningen till att man inte kom till botten med WT-bärarna är att Kerstin Skarp inte riktigt ville satsa helhjärtat på det spåret. Kan tänka mig att Kerstin Skarp inte ville ge Dag en chans till då utredningen av knarkspaningen inte hade givit något. Tror därför att KP därefter gett klartecken för att alla resurser nu skulle läggas på WT-observationer och att man på det sättet kommit framåt.

Konstigt dock att Dag inte är med i utredningen tillsammans med Melander. Visserligen gick Dag i pension men han skulle vara väldigt viktig. Men sen vet jag inte om han och Melander hade funkat bra ihop.
Citera
2020-03-11, 10:39
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Den pågående förundersökningen är inte avslutad. Åklagaren har inte formellt beslutad om åtal ska väckas eller läggas ned.

Åtal eller inte. Han har lovat en förklaring hur det gick till. Om han då inte redan har allt han har så är det direkt korkat att göra en sådan utfästelse. Punkt.
Citera
2020-03-11, 10:41
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Du gör en rimlig tolkning.

Jag tror mycket väl att KP tagit tag i det arbete som Dag började med och att det är utredningens huvudspår. Melander fanns också med så han är en viktig kugge i utredningen om detta.

Knarkspaningen kan vi väl anse vara utredd, men det kan ha funnits andra grupper med WT.

Anledningen till att man inte kom till botten med WT-bärarna är att Kerstin Skarp inte riktigt ville satsa helhjärtat på det spåret. Kan tänka mig att Kerstin Skarp inte ville ge Dag en chans till då utredningen av knarkspaningen inte hade givit något. Tror därför att KP därefter gett klartecken för att alla resurser nu skulle läggas på WT-observationer och att man på det sättet kommit framåt.

Konstigt dock att Dag inte är med i utredningen tillsammans med Melander. Visserligen gick Dag i pension men han skulle vara väldigt viktig. Men sen vet jag inte om han och Melander hade funkat bra ihop.

Dag såg avsnittet, utlandsproffset KP kallades in.
Citera
2020-03-11, 10:41
Medlem
Citat:
Åtal eller inte. Han har lovat en förklaring hur det gick till. Om han då inte redan har allt han har så är det direkt korkat att göra en sådan utfästelse. Punkt.

Jag gör samma tolkning.Väger man in KPs tidigare uppvisade kompetens och det renomme han onekligen åtnjuter så drar jag den i mitt tycke rimliga slutsatsen att han måste ha något konkret att visa upp när han nu uttalar sig som han gjort.
Citera
2020-03-11, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Dag såg avsnittet, utlandsproffset KP kallades in.
Men vet vi med säkerhet varför Dag inte var så framgångsrik i utredningen av det spåret?
Citera
2020-03-11, 10:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Något mer kan dyka upp innan ett formellt beslut om åtal ska väckas eller läggas ned.

källa: https://streamable.com/g5ef8
Citera
2020-03-11, 11:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Men vet vi med säkerhet varför Dag inte var så framgångsrik i utredningen av det spåret?

Den officiella förklaringen från Dags sida är att han avgick i protest eftersom han inte fick några resurser för att kunna föra utredningen framåt.

https://www.expressen.se/nyheter/palmegatan-knackte-de-maktiga-poliserna/
Citera
2020-03-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Den officiella förklaringen från Dags sida är att han avgick i protest eftersom han inte fick några resurser för att kunna föra utredningen framåt.

https://www.expressen.se/nyheter/palmegatan-knackte-de-maktiga-poliserna/

Man kanske nu har fått någon att lätta sitt hjärta...............

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvl3kM/svart-for-polisen-att-forhora-personer-i-utpekad-forsvarsgrupp
Citera
2020-03-11, 11:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Man kanske nu har fått någon att lätta sitt hjärta...............

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvl3kM/svart-for-polisen-att-forhora-personer-i-utpekad-forsvarsgrupp
Det kan inte uteslutas. Gäller ju även andra kategorier än denna försvarsgrupp.

Det som förbryllar mig är att KP på ett tidigt stadium, efter att efterträtt Skarp, gick ut med att han hade en uppfattning om vem mördaren var. Varifrån kan han ha fått den uppfattningen? Var den personlig eller var den gemensam med Melander och PU?

DA avgick i augusti 2016 som spaningsledare. Efterträddes av Hans Melander. KP tillträdde formellt 20170201 som förundersökningsledare efter en tids handledning och inläsning. I maj2018, i samband med Filters uthängning av SE, säger KP att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-11 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in