2016 uttalade Dag Andersson följande:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme
''Efter presskonferensen utvecklade han resonemanget:
– De flesta av de avsnitt som vi jobbar med går ofta ut på att det är ett flertal som har varit inblandade i det här mordet och i och med att det finns så pass många iakttagelser av personerna med walkie-talkies så vill vi, och vi har försökt, få identitet på de här personerna. Skulle det vara så att vi får identitet på dem så tror jag att man skulle kunna bestämma vilket avsnitt som vi ska titta extra nog på.
Samtidigt klarlade Dag Andersson att polisen under mordkvällen också haft en knarkspaning i området - men att denna är utredd och inte av intresse.
– Vi vet och vi har kontroll på den delen av avsnittet, säger han.
Om de många observationerna av personer med walkie-talkies säger spaningsledaren Dag Andersson att man tar dem på "största allvar"
och att man gått igenom tekniska undersökningar, beslag och tidigare förhör som har gjorts kring personer med walkie-talkies på mordplatsen.
– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies. Och det är klart, kommer du fram till vilken grupp det är så är du nära lösningen.''
Följande uttalade KP i maj 2018.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen
''Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.
– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson
och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.''
Frågan är om KP övertog och delade Dags åsikter om att narkotikaspaningen är utredd och inte av intresse, och att lösningen på gåtan kan vara WT-bärarna? Där vi kan konstatera att Melander fanns med redan på Dags tid. Så han lär vara insatt i de avsnitten.
Redan för 2 år sedan hade alltså KP en uppfattning om vem mördaren är/var. Men att det då saknades bevis för att kunna ta fallet till domstol. Vilket i så fall förutsätter en levande gärningsman vid den tidpunkten. Frågan är om det idag gäller samma person? Och att han nu har bevis?