2020-03-11, 10:18
Medlem
Deagle66s avatar
Jaha
Är barn i lågstadieåldern som är smittat enligt Expressen.
Men hittar inget mera än så.
Ingen info om vart eller vilken skola det gäller....😡
Sånt ska fan ut direkt så folk får veta.
Citera
2020-03-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Japp om två månader är 95% av alla människor döda. Domedagen är kommen...

Lite olika förutsättningar: Tyskland, 1600 smittade, 3 döda, 0,0018% dödlighet. Marocko, 3 smittade, 1 död, 33% dödlighet.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja...glöm inte att köpa toalettpapper på Lidl innan de tar slut.

Jo absolut, vill kunna skita ärofyllt och kunna torka mig på ett respektfullt sätt nu när slutet närmar sig.
Citera
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Läste i tidningen att regeringen skall ha något krismöte med flygbranschen idag.

Är det vad som är viktigt? De oroar sig för flygbranschen?

Detta handlar för helvete om folks liv. Tusentals svenskar kommer dö i detta och regeringen väljer då att ha ett krismöte med flygbranschen.

Vad tror de att det ska hjälpa? Ekonomin (flygbranschen likaså) kommer gå åt helvete i vilket fall.

Regeringen borde sitta i krismöte med försvarsmakten, MSB och FHM för att säkerställa vatten, mat och elektricitet inför den karantän de borde införa.

De bör köra 1 vecka karantän, 1 vecka arbete/studier hemifrån i cykler tills vi fått skiten under kontroll. Myndigheternas hanterande av detta är totalt skrattretande.
Herregud!

De borde sitta i krismöte med många, de har redan suttit med exempelvis Volvo. Krismötet behöver inte mynna ut i att flygbolagen ska få massivt stöd, de flesta inser att de flesta flygbolag är fucked ändå, hela turistbranschen är såklart i katastrofläge i stora delar av världen (främst södra Europa antar jag). Krismötet bör gå ut på att staten pekar med hela handen, och en stor jävla batong, och meddelar att ansvar kommer att utkrävas från bolag som mörkar transporter av misstänkt sjuka, exempelvis. Inte bara kaptenerna bör åtalas, även folk högre upp som brister i ansvar. Det här bygger alltså på att det inte är olagligt att flyga sjuka personer, men det är olagligt att inte meddela om detta och begära karantänflygplats om sjukdomen är smittosam.

F.ö håller jag med om att man bör stämma i bäcken. Krigsplaceringar bör accelereras, i det fall det kanske behövs för sjukvårdspersonal, polis, brandkår, el/tele/vatten/IT/infrastrukturmänniskor överlag. Folk som vägrar kan till en början bli av med arbetet eller uppehållstillståndet om de inte är medborgare, på sikt kan såklart fängelsestraff bli aktuella. OBS, jag menar inte att vi är där nu, men jag menar att den kris som vi potentiellt står inför medför att vi måste damma av beredskapsplaner och krigsförberedelser. Om det krävs och man ska agera snabbt måste lagar och regler redan finnas, de kan inte "öh...utredas...klart 2021".

Många som skriver här på Flashback dagarna i ända kan lämpligen direkt skrivas in i reserven som första linjens hantlangare för att hjälpa till där det kan behövas. Värnplikten bör utvidgas till att omfatta alla, jag inser att det inte går att utbilda alla 1-2 år, det är inte effektivt, men alla under 30 kan väl få en 1-månadsutbildning i enklare sjukvård, folkvett, och annat som kan tänkas behövas i en krissituation.

Jag märker på många yngre som inte var med under kalla kriget att de har ett helt annat "tänk". Jag växte upp med tanken på världskrig och atombomber som realistiska händelser, om än inte speciellt sannolika. Tankarna bakom Totalförsvaret lärdes ut i grundskolan. Jag förutsätter att blir det riktig kris kommer krigslagar att gälla, och jag kommer att acceptera dem så långt det är praktiskt möjligt.

Kortvarianten av "Om kriget kommer", från telefonkatalogen som alla hushåll fick, var uppsatt på anslagstavlan hemma. Det hade inte alla, men förutom de mest fåvitska och världsfrånvända kände alla till att det var i telefonkatalogen man först skulle titta om det blev kris.

"Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt!"

"I fred förbereds vårt försvar så långt resurserna medger. Personal utbildas och utrustning anskaffas inom krigsmakt och civilförsvar. Befästningar anläggs och skyddsrum anordnas. Förnödenheter som är oundgängliga för folkförsörjningen och sjukvården lagras." <= Det är här vi är nu, kan man lite snällt säga. Men kriget står vid gränsen. Det är 1940, på folkhälsofronten.

"Kom ihåg: Vi måste ställa mycket större krav på oss själva i krig än i fred. Du kan mer än Du tror. I farans stund växer krafterna.
Bevara Ditt lugn – Lita till Dig själv – Hjälp Dina landsmän – Bistå myndigheterna – Kämpa beslutsamt vidare
Vi ger aldrig upp!"

Nästan så man blir tårögd. Och jag är mycket mindre patriotisk idag än som tonåring.
Men det är dags att faktiskt planera för det värsta, men hoppas på det bästa, inte tvärtom - som otroligt nog tycks vara fallet nu.

Till sist: Löfven är en hygglo prick. Allvar, han är en schysst ledare, egentligen. Tyvärr är han helt lamslagen och knäckt av migrations- och integrationshaveriet. Men här är hans chans. Han har 1-2 dagar på sig, men borde redan börjat för minst en vecka sedan. Sätt ner foten. Styr upp. Delegera (det ska inte vara ministerstyre) och se till att rätt personer gör rätt saker osv. Visa var skåpet ska stå. Sätt Sverige först, kräv att vi gör vår plikt, etc, och säg det. Osv.

Förhoppningsvis går det inte så illa. Jag är inte orolig för egen del. Inte för mina barn heller, de klarar sig säkert. Men i vårt bortklemade samhälle blir det såklart panik om "myndigheterna" inte ens kan hämta liken från lägenheterna, etc. Vi måste planera för det. Vi måste dessutom planera så att läkare och sjuksköterskor, som är till åren komna eller är riskgrupper, sätts så långt från coronapatienter som möjligt. Kanske på sjukvårdsrådgivning via appar osv. Jag förutsätter egentligen att detta redan sker.
Senast redigerad av sk33 2020-03-11 kl. 10:28.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Med tanke på spridning och evenemang. Hur blir det med till exempel högskoleprovet i år? Inte för att det är ett evenemang men det är väl uppskattningsvis ett par tusen på varje lärosäte som samlas.

Angående handtvätt. Att tvåla sig med mildaste tvål i så lång tid och återfukta med en fet mild handkräm leder för mig till sprickor. Kan viruset ta sig in via sprickorna nästa gång jag berör en viral yta? Eller är hudbarrirärens skick i ett sådant fall mer ovidkommande för viruset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
"I dag kommer det kinesiska fartyget Zhen Hua 33 efter nästan 70 dygn till havs fram till sin slutdestination i centrala Stockholm efter otaliga förseningar.

TT följer dess väg genom Stockholms skärgård: https://twitter.com/ttnyhetsbyran/status/1237659782045224962"

Är det någon som kan läsa om de ombord har några restriktioner p.g.a coronaviruset, eller år det bara att kliva i land hur som helst ? ( Jag använder inte IG så jag kan inte läsa)

Det är tydligen Slussens nya bro som anländer. https://twitter.com/ttnyhetsbyran/status/1237665169859379201 ...och inte ett passagerarfartyg som jag trodde först,
men hur ska man veta det när det inte skriver på en gång att det är en bro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Fast än så länge är det väl knappast farligt att gå ut?

Det är inte farligt utomhus, ute i luften där det inte är några människor i närheten. Kollektivtrafik och besök i affärer och liknande lokaler kan dock vara livsfarligt om du har otur. Smittan sprider sig snabbt över landet och åtminstone i Sthlm och Gbg hade jag inte velat åka kommunalt, gå i affärer eller sitta på ett kontor och jobba. Smittan sprids i luften och du kan andas in virus som svävar runt i luften, efter att en smittad person varit inne i butiken 10 minuter innan dig.
Citera
2020-03-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej då, men Sverige kommer inom några veckor kanske att vara i en värre situation än Italien och sen kommer det bara rulla på, utför backen mot stupet.

Så... *trumvirvel*

Ditt receptet för att få viruset att inte få spridning i Sverige... är?

Stänga hela Europa?
Hela världen?

Att stänga Sverige under en månad hjälper ju inte. Inte under två heller.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jamen det var nåt med äggvita i alla fall.

Nej det var hajleverolja och det har man nu slutat med att använda i vaccin. Äggvita finns säker i andra vaccin men inte Pandemrix...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Finns ju faktiskt en grej här som är rätt spännande.

119027 Totalt i världen bekräftade - Detta vet vi ju med säkerhet är alldeles för lite.

4284 dödsfall - Detta är förmodligen förlite med om man räknar in Kina osv. MEN, ganska accurat i väst.

I världen varje dag, normalt sett, Dör 150k personer.

Så rent krasst sett, är det ju rätt få som dör.
Än så länge. Rätt få som dör än så länge.

Räkna istället på hur många som kommer att dö varje dag när vi har 1 miljon smittade i världen istället för 100 000. Eller 10 miljoner. Eller 100 miljoner. Fundera också på vad som händer när Sveriges (och andra länders) extremt få vårdplatser fylls upp av bara ett par hundra, eller i bästa fall tusen, sjuka som behöver sjukhusvård.

Statistiken just nu pekar på att ca 20% av alla som smittas blir allvarligt sjuka (lunginflammation och värre) och behöver vård. Det funkar om det trillar in en handfull om dagen till sjukhusen, men om 20% av bara 50 000 i Sverige behöver vård innebär det 10 000 personer. Om vi får en rejäl smittspridning med kanske 500 000 sjuka i Sverige är det 100 000 som behöver sjukhusvård. Hur många tror du kommer börja dö då?

Det går inte att titta på detta när det knappt har börjat och säga att det inte är ett problem. Det enda vi kan göra nu för att försöka hantera situationen är att begränsa smittspridning och dra ut på det så länge som möjligt. Bättre att vi blir sjuka "jämnt fördelade" så att vi ligger på kanske 5-10 000 sjuka rätt stadigt under en längre tid, än att detta tillåts växa exponentiellt så vi står där med en halv miljon - eller fler - sjuka samtidigt. För då blir det problem.
Senast redigerad av Stiber 2020-03-11 kl. 10:22.
Citera
2020-03-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Herregud människa...

Vi ses och hörs om tre veckor!
Citera
2020-03-11, 10:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag rapporterar det jag anser kan vara viktigt för tråden. Jag påpekar dessutom att inget av det jag skriver ännu är bekräftat, så hur du kan få det till falska nyheter från min sida har jag svårt att förstå.

Kommer givetvis att återkomma när jag vet mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och varför skulle detta vara otänkbart?
Med tanke på hur min arbetsgivare agerar så ser jag det som fullständigt trovärdigt.
Om man så mycket som misstänker att man utsatts för smitta är det att jobba hemifrån som gäller. Anställda som har förkylningssymptom men anser sig arbetsföra får gå hemma med permissionslön om hemarbete inte är möjligt på grund av arbetsuppgifterna.

Fast vad jag menade är att det generellt sett förekommer mycket - jag har hört... - vilket sedan skapar trådsanningar som...

Det är ju alltid så att det kommer att finnas mörkertal som inte rapporterats. Där personer får milda varianter som inte testas och som inte leder till att det registreras. Tar man då en beordrad hemkarantän så kan ju lika gärna vanligt förkylda tro att de har covid-19, fast de inte har det.

Mörkertalen i sig brukar alltid innebära att dödssiffran i procent är längre än som anges. Det är därför det är så missvisande att börja tala om hur dödligt covid-19 är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in