2020-03-11, 07:32
Medlem
andersaanderssonas avatar
2016 uttalade Dag Andersson följande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

''Efter presskonferensen utvecklade han resonemanget:

– De flesta av de avsnitt som vi jobbar med går ofta ut på att det är ett flertal som har varit inblandade i det här mordet och i och med att det finns så pass många iakttagelser av personerna med walkie-talkies så vill vi, och vi har försökt, få identitet på de här personerna. Skulle det vara så att vi får identitet på dem så tror jag att man skulle kunna bestämma vilket avsnitt som vi ska titta extra nog på.

Samtidigt klarlade Dag Andersson att polisen under mordkvällen också haft en knarkspaning i området - men att denna är utredd och inte av intresse.

– Vi vet och vi har kontroll på den delen av avsnittet, säger han.

Om de många observationerna av personer med walkie-talkies säger spaningsledaren Dag Andersson att man tar dem på "största allvar" och att man gått igenom tekniska undersökningar, beslag och tidigare förhör som har gjorts kring personer med walkie-talkies på mordplatsen.

– Man spekulerar ju i om det skulle kunna vara en grupp som på något sätt är här för att utföra det här dådet och att de håller samband med hjälp av walkie-talkies. Och det är klart, kommer du fram till vilken grupp det är så är du nära lösningen.''

Följande uttalade KP i maj 2018.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

''Petersson säger att han, utifrån vad han vet i dag, redan har en uppfattning om vem som mördade Olof Palme för 32 år sedan.

– Det har jag men det är ingenting som jag vill torgföra i media. Vi arbetar efter olika teorier och det finns olika personer som kan vara olika intressanta i olika sammanhang, men mina personliga åsikter eller vad vi inom Palmeutredningen bedömer är ingenting som jag kommenterar, säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol.''

Frågan är om KP övertog och delade Dags åsikter om att narkotikaspaningen är utredd och inte av intresse, och att lösningen på gåtan kan vara WT-bärarna? Där vi kan konstatera att Melander fanns med redan på Dags tid. Så han lär vara insatt i de avsnitten.

Redan för 2 år sedan hade alltså KP en uppfattning om vem mördaren är/var. Men att det då saknades bevis för att kunna ta fallet till domstol. Vilket i så fall förutsätter en levande gärningsman vid den tidpunkten. Frågan är om det idag gäller samma person? Och att han nu har bevis?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-11 kl. 07:49.
Citera
2020-03-11, 08:20
Medlem
p.norths avatar
Vad visste Thure Nässen om mordet på Palme, hade han någon aning, tro?
Han hade ju något att berätta. 🙄
Citera
2020-03-11, 08:46
Medlem
Darkers avatar
Gissa på vad KP lägger fram för förklaring?
Inte sanningen, men i närheten.

Sverige var fruktansvärt Sovjet-rädda på den här tiden.
Jag har själv sett ett antal propagandafilmer under min utbildning som målade upp "ryssen" som ett omänskligt monster utan känslor alls. Bland annat några filmer, sanna eller fejkade, jag vet inte, de såg äkta ut, på hur Spetznaz arbetade, bland annat med förhör av fångar.
Om vi skulle anfallas så var det från öster, allt och alla som hade med öst att göra var spioner eller överlöpare. (Att vi hade nato-ubåtar i vår skärgård under samma tid som inte fick avslöjas är idag ingen hemlighet längre)

Med det i bagaget och vetskapen att hade jag beordrats skjuta mot inhemskt politiskt mål så hade jag troligen gjort det.
Hade det planerats inom delar av försvarets underrättelsetjänst hade det gått till ungefär som så att när målet är bestämt att elimineras skulle en viss diskret planläggning inklusive skuggning av målet starta per omgående, alla medel tillåtna, buggning, telefonavlyssning, plantering av personal i direkt närhet.
Därefter skulle en ungefärlig tidsplan läggas upp inkluderat ett senaste datum då det måste vara klart.
En "initierad" (Med initierad menar jag inte att gruppen vet allt utan bara att det måste utföras) grupp som alla skulle kunna agera GM skulle avlösa varandra, en grupp på 6-8 personer klarar detta. Förövrigt kommer information från den styrande gruppen fortlöpande, på den tiden var det mycket riktigt över "radio", Walkie Talkies, som gällde. Mobila telefoner var inte så mobila utan rätt stora åbäken.
Efter utfört uppdrag skulle samtliga bli ålagda tystnadsplikt, ett mångsidigt dokument med text på bägge sidor på arken samt flera ställen att underteckna med texter som "hot mot rikets säkerhet om något yppas" med mera, texter som man förstod betydde mer än ett vanligt avtal.

Därför tror jag på en mindre krets av personer inom en eller ett par större inhemska organisationer, kalla det konspiration, kupp, vansinnesdåd eller vad du vill, men det skulle definitivt skaka Sverige och dess medborgare ordentligt, det skulle även skada vår s.k. neutralitet om det kom ut något liknande.
Varken militärens underrättelsetjänst eller SÄPO har utretts och kommer inte heller utredas och ska troligtvis inte heller utredas. Jag tror INTE det var sanktionerat uppifrån, inte officiellt, ordern kan kommit uppifrån, men det var inte sanktionerat. Någon kan också utnyttjat systemet (hemlighetsmakeriet) och arrangerat det hela med ett fåtal personer inblandade.

Jag är idag 60´ish i ålder.
Jag var med när det här hände, jag var inte på plats, jag såg dock betydligt mer än vad media visade av vad som hände i Sverige och dess närhet på den här tiden.
Citera
2020-03-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I Holmers bok ''Olof Palme är skjuten'' står det följande på sidan 182.

'' Onsdagen den 14 maj 1986. Det har hållits 9062 polisförhör, varav bara i anslutning till brottsplatsen 711 stycken.''

Jag har inte räknat antalet frisläppta förhör angående mordplatsen men det lär väl röra sig om ett drygt hundratal.

Det ger en liten uppfattning om hur många det kan vara idag. Och det är inte omöjligt att bland dessa förhör, som vi inte har tillgång till, ger svaren på en del gåtor som finns runt mordplatsen. Som har diskuterats flitigt i tråden.

Slutsats: Vi har inte en chans att lösa mordet och sätta namn på mördaren eftersom vi enbart har tillgång till en bråkdel av allt material. Och det är väl där KP har sin möjlighet när han och PU har gjort en ny analys av vittnesförhören runt mordplatsen. Samtidigt som vi inte har en susning om vad det handlar om.

https://fai.nu/program/kan-ettor-och-nollor-losa-palmemordet/?fbclid=IwAR1bObnQr3ErpaIK4MkpYI22jSLMwtHisDWsU3XQ fdHuqbW3ARR0J_0ZAN8

Kan ettor och nollor lösa Palmemordet?

“Trots att det gått över 30 år är utredningen om mordet på Olof Palme ständigt aktuell. Nu ska utredningen förvandlas till ettor och nollor i sökbara system. I och med detta kan Palmegruppen söka i hela det maskinskrivna materialet, eftersom varje ord blir sökbart. Hittills har utredarna varit beroende av vad personen som registrerade tipset angav för ärendemening i databasen. Det är bara de orden som varit sökbara.

Vad innebär digitaliseringen?
– Det innebär att vi kommer att kunna länka samman olika information och hitta nya samband. Risken finns att information som tidigare verkade irrelevant, men som kan vara avgörande idag, ligger dolt. Att det här kommer föra oss närmare lösningen, det är jag nästan säker på. Jag hoppas jättemycket på det här, säger Jonas Englund, utredare.
Citera
2020-03-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Gissa på vad KP lägger fram för förklaring?
Inte sanningen, men i närheten.

Sverige var fruktansvärt Sovjet-rädda på den här tiden.
Jag har själv sett ett antal propagandafilmer under min utbildning som målade upp "ryssen" som ett omänskligt monster utan känslor alls. Bland annat några filmer, sanna eller fejkade, jag vet inte, de såg äkta ut, på hur Spetznaz arbetade, bland annat med förhör av fångar.
Om vi skulle anfallas så var det från öster, allt och alla som hade med öst att göra var spioner eller överlöpare. (Att vi hade nato-ubåtar i vår skärgård under samma tid som inte fick avslöjas är idag ingen hemlighet längre)

Med det i bagaget och vetskapen att hade jag beordrats skjuta mot inhemskt politiskt mål så hade jag troligen gjort det.
Hade det planerats inom delar av försvarets underrättelsetjänst hade det gått till ungefär som så att när målet är bestämt att elimineras skulle en viss diskret planläggning inklusive skuggning av målet starta per omgående, alla medel tillåtna, buggning, telefonavlyssning, plantering av personal i direkt närhet.
Därefter skulle en ungefärlig tidsplan läggas upp inkluderat ett senaste datum då det måste vara klart.
En "initierad" (Med initierad menar jag inte att gruppen vet allt utan bara att det måste utföras) grupp som alla skulle kunna agera GM skulle avlösa varandra, en grupp på 6-8 personer klarar detta. Förövrigt kommer information från den styrande gruppen fortlöpande, på den tiden var det mycket riktigt över "radio", Walkie Talkies, som gällde. Mobila telefoner var inte så mobila utan rätt stora åbäken.
Efter utfört uppdrag skulle samtliga bli ålagda tystnadsplikt, ett mångsidigt dokument med text på bägge sidor på arken samt flera ställen att underteckna med texter som "hot mot rikets säkerhet om något yppas" med mera, texter som man förstod betydde mer än ett vanligt avtal.

Därför tror jag på en mindre krets av personer inom en eller ett par större inhemska organisationer, kalla det konspiration, kupp, vansinnesdåd eller vad du vill, men det skulle definitivt skaka Sverige och dess medborgare ordentligt, det skulle även skada vår s.k. neutralitet om det kom ut något liknande.
Varken militärens underrättelsetjänst eller SÄPO har utretts och kommer inte heller utredas och ska troligtvis inte heller utredas. Jag tror INTE det var sanktionerat uppifrån, inte officiellt, ordern kan kommit uppifrån, men det var inte sanktionerat. Någon kan också utnyttjat systemet (hemlighetsmakeriet) och arrangerat det hela med ett fåtal personer inblandade.

Jag är idag 60´ish i ålder.
Jag var med när det här hände, jag var inte på plats, jag såg dock betydligt mer än vad media visade av vad som hände i Sverige och dess närhet på den här tiden.

Du menar således att upphovsmännen lyckades övertyga en mindre aktionsgrupp att utföra denna "goda gärning i nationens intresse" för att eliminera en överlöpare eller en potentiell säkerhetsrisk?!

Om du har mer info om vad som hände i Sverige och dess närhet, så är det minsann hög tid att berätta mera.
Citera
2020-03-11, 09:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
.....Redan för 2 år sedan hade alltså KP en uppfattning om vem mördaren är/var. Men att det då saknades bevis för att kunna ta fallet till domstol. Vilket i så fall förutsätter en levande gärningsman vid den tidpunkten. Frågan är om det idag gäller samma person? Och att han nu har bevis?
Jag tror att han fortfarande talar om samma person och att han inte "behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

KP: "Jag hoppas att vi ska kunna ge vår bild av vad vi menar har hänt. Om det räcker till ett åtal får vi återkomma till. Jag kan dock inte svara för hur alla kommer att uppfatta det beslut vi meddelar, men vi kan stå för det och jag hoppas att folk ska begripa vad vi menar."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet
Senast redigerad av 299792458 2020-03-11 kl. 09:14.
Citera
2020-03-11, 09:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I Holmers bok ''Olof Palme är skjuten'' står det följande på sidan 182.

'' Onsdagen den 14 maj 1986. Det har hållits 9062 polisförhör, varav bara i anslutning till brottsplatsen 711 stycken.''

Jag har inte räknat antalet frisläppta förhör angående mordplatsen men det lär väl röra sig om ett drygt hundratal.

Det ger en liten uppfattning om hur många det kan vara idag. Och det är inte omöjligt att bland dessa förhör, som vi inte har tillgång till, ger svaren på en del gåtor som finns runt mordplatsen. Som har diskuterats flitigt i tråden.

Slutsats: Vi har inte en chans att lösa mordet och sätta namn på mördaren eftersom vi enbart har tillgång till en bråkdel av allt material. Och det är väl där KP har sin möjlighet när han och PU har gjort en ny analys av vittnesförhören runt mordplatsen. Samtidigt som vi inte har en susning om vad det handlar om.

Det finns många förhör med person vars uppgifter inte tillför något alls.
Citera
2020-03-11, 09:16
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Du menar således att upphovsmännen lyckades övertyga en mindre aktionsgrupp att utföra denna "goda gärning i nationens intresse" för att eliminera en överlöpare eller en potentiell säkerhetsrisk?!

Om du har mer info om vad som hände i Sverige och dess närhet, så är det minsann hög tid att berätta mera.

Ja.
Betydligt enklare än man kan tro, en del som var med under den här tiden fick göra mycket konstigt, och ja, det var lätt att få olika grupper av personer att agera som man ville.
Oavsett hur det än stod till med ärligheten och uppsåtet så svalde många det som serverades och utförde gärna vad som ålades dem.
Citera
2020-03-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns många förhör med person vars uppgifter inte tillför något alls.
Naturligtvis. Det är som hela utredningen. Det allra mesta är irrelevant.

Men det utesluter inte att det finns viktig information som vi inte känner till eftersom de allra flesta förhören inte är offentliga.

Som att okända förhör kan bekräfta/förkasta utsagor som vi enbart känner till i en version via en person. Eller helt nya uppgifter om personer och rörelser runt mordplatsen.
Citera
2020-03-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
https://fai.nu/program/kan-ettor-och-nollor-losa-palmemordet/?fbclid=IwAR1bObnQr3ErpaIK4MkpYI22jSLMwtHisDWsU3XQ fdHuqbW3ARR0J_0ZAN8

Kan ettor och nollor lösa Palmemordet?

“Trots att det gått över 30 år är utredningen om mordet på Olof Palme ständigt aktuell. Nu ska utredningen förvandlas till ettor och nollor i sökbara system. I och med detta kan Palmegruppen söka i hela det maskinskrivna materialet, eftersom varje ord blir sökbart. Hittills har utredarna varit beroende av vad personen som registrerade tipset angav för ärendemening i databasen. Det är bara de orden som varit sökbara.

Vad innebär digitaliseringen?
– Det innebär att vi kommer att kunna länka samman olika information och hitta nya samband. Risken finns att information som tidigare verkade irrelevant, men som kan vara avgörande idag, ligger dolt. Att det här kommer föra oss närmare lösningen, det är jag nästan säker på. Jag hoppas jättemycket på det här, säger Jonas Englund, utredare.
Ja, det lär ju inte vara till någon nackdel. Eftersom det är omöjligt att hålla allt i minnet.
Citera
2020-03-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att han fortfarande talar om samma person och att han inte "behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

KP: "Jag hoppas att vi ska kunna ge vår bild av vad vi menar har hänt. Om det räcker till ett åtal får vi återkomma till. Jag kan dock inte svara för hur alla kommer att uppfatta det beslut vi meddelar, men vi kan stå för det och jag hoppas att folk ska begripa vad vi menar."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet
Vi får se om du får rätt. Tycker att hans uttalanden i viss mån kan tolkas på olika sätt.
Citera
2020-03-11, 09:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Vi får se om du får rätt. Tycker att hans uttalanden i viss mån kan tolkas på olika sätt.
Han vill naturligtvis ha mer bevis, desto fler bevis desto bättre. Det är därför han pratar som han gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in