En 30 år gammel kvinne i Oslo, som ble bekreftet smittet med coronaviruset for nær to uker siden, er nå «sannsynligvis friskmeldt» for viruset.
Kvinnen var en av de første som fikk påvist coronaviruset i Norge, etter hun kom hjem fra en jobbreise til Nord-Italia 24. februar. Hun forteller at hun hele tiden har hatt milde symptomer. Hun ønsker å være anonym.
– For meg har det vært som en veldig mild influensa. Jeg har vært sykere når jeg har vært skikkelig forkjølet før, sier hun og fortsetter:
– Den eneste forskjellen for meg har vært at jeg merker at det sitter skikkelig i brystet. Det kjennes litt som at noen sittet på brystet når du puster.
Tirsdag ettermiddag forteller kvinnen til VG at hun har fått beskjed av legen om at hun ikke har noen symptomer knyttet til coronaviruset nå.
Kvinnen har fått tillatelse til å videreformidle en melding fra legen muntlig:
«Sannsynligvis friskmeldt fra corona, men opprettholder karantene grunnet mulig videre smitte i henhold til retningslinjer fra FHI», lyder meldingen.
Legen jobber i Oslo kommunes beredskapsteam for coronaviruset og har fulgt opp kvinnen siden hun ble bekreftet smittet, men ønsker ikke å uttale seg til VG utover dette.
På verdensbasis er 64.000 mennesker erklært friske etter å ha vært smittet.
Under Folkehelseintituttets (FHI) pressekonferanse tirsdag, opplyser avdelingsleder Line Vold at FHI ikke har tall på hvor mange som er friskmeldt i Norge.
– De som har vært syke og i hjemmekarantene har ikke rapporteringsplikt til oss, sier hun.
– Hvis man har lette luftveissymptomer og i hjemmeisolasjon, blitt frisk og hjemme den tiden skal være hjemme, slipper man ut av isolasjon. Det følges opp lokalt, sier Vold.
Hun understreker at man skal ha vært frisk i en uke før man kan gå ut av hjemmeisolasjon. For dem som er lagt inn på sykehuset, gjelder andre regler.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOmAA/kvinne-30-sannsynligvis-friskmeldt-for-coronaviruset-i-norge