2020-03-11, 00:53
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Härligt slut på karriären för den där Tegnell. De flesta visste väl inte ens vem han var innan detta men nu kommer väl 90% av svenskarna komma ihåg honom som killen som relativiserade en katastrof i tv i flera veckor och sen försvann spårlöst.

Du får inte gå för hårt på AT för han är bara en av flera, han har en chef som är förmodligen politiskt tillsatt och tog med sig AT på resan, det brukar fungera så med generaldirektörer tyvärr.

Den svamlande gråa gubben Johan Carlson är hans chef och jag får lite vibbar av filmen Dum Dummare och de är Sveriges försvar för enligt lagen kan inte regeringen ingripa om det verkar som att det går åt helvete.
Men det kan de givetvis göra men gör inget utan säger att vi väntar på att FHM ger oss direktiv så de har ryggen fri.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Ja tiden kommer få avgöra mycket om viruset och dess konsekvenser.
En sak är säkert, det blir stora ekonomiska konsekvenser över hela världen iaf.

Du som faktiskt verkar lite sansad, vad tycker du om medias rapportering? Tycker du den är objektiv?

Exempel: man läser hela tiden, nu är det 80.000 sjuka, 90.000, 119.000 SJUKA I CORONA!!!
Varför skriver dom inte som det är: "just nu är siffran för sjuka 50.000 och 65.000 är friskförklarade. 4000 har avlidit"

Angående media är det något jag aldrig har gillat, kan man lite på den? Är det för att sälja rubriker? Därför det är så jäkla svårt och veta vad är konspirationer och vad är sant. Är ju mycket snack om att Kina tystar nera allt de är korrupta, håller med till en viss del. Men när vi har så stark media som vi har idag än för 100 år sedan har jag riktigt svårt att tänka mig att alla kan våra så tysta om det. Jag menar alla ögon man får på sig. Förr eller senare pratar någon. Påstår folk att när något händer så är alla tysta? Som WHO,Putin,trump. Även om så är fallet går det inte att tysta alla människor förr eller senare kommer sanningen fram. Kom lite off topic 🙈. Angående din fråga menar du varför man inte skriver med de döda samt friska ? I min mening är att för att antal smittade är så pass höga så den siffran är mer intressantare. Vem bryr sig om hur många som blivit friska i media? det säljer ju inte.
Senast redigerad av kungen101 2020-03-11 kl. 00:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag tror personligen att individen har det största ansvaret.
Om du skulle få coronaliknande symptom och bestämma dig för att flyga hem utan att först coronatesta dig, så skulle det se illa ut när det blir smittspårningsdags om det visar sig vara Corona.
Men ett alternativ är kanske att du i så fall reser hem med munskydd, och berättar för flygbolaget om ditt tillstånd i förväg.
Problemet är att du och jag kan ha den inställningen bäst vi vill. Men om gamle Pelle fortsätter gå till jobbet "förkyld" och lille Lisa skippar handhygienen, så är kedjan inte väldigt mycket starkare än den svagaste länken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
En person i Uppsala va? Läste nånstans han jobbar med virus, smittskydd eller liknande och tillhör eller har kopplingar till myndigheter som tonat ned faran...

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu två på IVA på Karolinska.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Arrangerar är väl fel ord.
De samordnar för Svenska medborgare, vilket i sig inte är så märkligt. Det är väl deras jobb.
De kan ju ta sig hem hur som helst. Går mängder med flyg från Iran till Europa.
Till Frankfurt, Amsterdam, Moskva och mängder till Istanbul. Inga problem att ta ett sådant och flyga vidare till Sverige.
Detta till Barcelona kanske är extrainsatt, och är väl ett sätt för aktuellt flygbolag att profitera lite på situationen.

Undrar hur många av dessa som är smittade? Arma Sverige!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Varför kan SAS inte skapa egna riktlinjer menar du?

Andra företag är ju uppenbarligen förmögna att göra sånt.
Ja, men det gör dom för att skydda sig själva till största del.
Man borde satt samtliga som rest från smittdrabbade områden i tvångskarantän från första början och detta är regeringen och myndigheternas ansvar.

Visst kan SAS skapa riktlinjer men varför skulle dom när alla säger att det är fritt fram...
Citera
2020-03-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Tack för länk, undrar varför han fortfarande satt i karantän efter 40 dagar?
Jeg redigerte mitt forrige svar. [quote]
Citat:
. Kanskje det ev kan skyldes at det ev tok lang tid før han var smittefri?
Eller at det ev er lengre karantener i Kina der engelskmannen bor?

En kvinne i Norge forteller her:
Citat:
En 30 år gammel kvinne i Oslo, som ble bekreftet smittet med coronaviruset for nær to uker siden, er nå «sannsynligvis friskmeldt» for viruset.

Kvinnen var en av de første som fikk påvist coronaviruset i Norge, etter hun kom hjem fra en jobbreise til Nord-Italia 24. februar. Hun forteller at hun hele tiden har hatt milde symptomer. Hun ønsker å være anonym.

– For meg har det vært som en veldig mild influensa. Jeg har vært sykere når jeg har vært skikkelig forkjølet før, sier hun og fortsetter:

– Den eneste forskjellen for meg har vært at jeg merker at det sitter skikkelig i brystet. Det kjennes litt som at noen sittet på brystet når du puster.

Tirsdag ettermiddag forteller kvinnen til VG at hun har fått beskjed av legen om at hun ikke har noen symptomer knyttet til coronaviruset nå.

Kvinnen har fått tillatelse til å videreformidle en melding fra legen muntlig:

«Sannsynligvis friskmeldt fra corona, men opprettholder karantene grunnet mulig videre smitte i henhold til retningslinjer fra FHI», lyder meldingen.

Legen jobber i Oslo kommunes beredskapsteam for coronaviruset og har fulgt opp kvinnen siden hun ble bekreftet smittet, men ønsker ikke å uttale seg til VG utover dette.

På verdensbasis er 64.000 mennesker erklært friske etter å ha vært smittet.

Under Folkehelseintituttets (FHI) pressekonferanse tirsdag, opplyser avdelingsleder Line Vold at FHI ikke har tall på hvor mange som er friskmeldt i Norge.

– De som har vært syke og i hjemmekarantene har ikke rapporteringsplikt til oss, sier hun.

– Hvis man har lette luftveissymptomer og i hjemmeisolasjon, blitt frisk og hjemme den tiden skal være hjemme, slipper man ut av isolasjon. Det følges opp lokalt, sier Vold.

Hun understreker at man skal ha vært frisk i en uke før man kan gå ut av hjemmeisolasjon. For dem som er lagt inn på sykehuset, gjelder andre regler.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOmAA/kvinne-30-sannsynligvis-friskmeldt-for-coronaviruset-i-norge
Citera
Medlem
Talespins avatar
Om ni Stockholmare släpper iväg era barn imorgon så är det bevisat att ni är de mest efterblivna i hela Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Stanna hemma.

Japp! Jag vill upplysa om att jag har nyligen infört en personlig karantän tills (om) allt lugnar ner sig. Går endast ut för att handla förnödenheter vid behov.
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
"Lägg ner"? Haha öööhm, vad sägs om nej..?

Varför kan SAS inte skapa egna riktlinjer menar du? SAS är väl inte hjärndöda zombies?

Andra företag är ju uppenbarligen förmögna att göra sånt.

Så uppenbarligen vill SAS också ha "sånt" enligt din egna argumentation. Men du tycker inte att de ska kritiseras för det eftersom det finns andra som gör så?

SAS ägs delvis av danska och svenska staten. Inte ett ”vanligt” företag.
Citera
2020-03-11, 00:55
Medlem
Guillounisms avatar
Den motbjudande kärringen "Agnes Wold" visade sig få fel...

https://minfil.com/VeLaRcgcof/2020-03-11_2_png
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendetta
Jag tippar på karantän i Stockholmsområdet inom 3 dagar
Jag tror det krävs en total kollaps av sjukvården med många döda och svårt sjuka som inte får vård öht innan det kan bli tal om karantän.
Citera
Medlem
AvaChloes avatar
Det talas om karantän. Hur länge kan en sådan karantän tänkas pågå? Såg att hela Stockholm sätts i karantän, hur länge kan det pågå? Två veckor? Längre tid?
Vad innebär det när Löfven säger att karantän inte är omöjligt, menar han att hela Sverige ska sättas i karantän? Det är så mycket oklarheter. Vid karantän, kommer hela samhället stänga igen då? Kommer mataffärerna vara öppna?

Kan någon förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in