2020-03-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
En 49 årig kvinna dog idag i Frankrike av Corona.

https://www.francebleu.fr/infos/sante-sciences/coronavirus-un-deuxieme-deces-au-chu-de-lille-1583835883
Nån underliggande sjukdom?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Funderar på att ta semester några veckor för att vänta ut detta och bara hålla mig hemma. Men då har jag ingen semester i sommar.

Vad skulle du gjort på semestern då?
Åkt till Italien???
Det finns inte en enda Coronafri fläck kvar på denna jord, och att frottera sig med svettiga sommarvarma turister fulla med virus kanske går bort ändå...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är det som med HIV att det drabbar bögar hårdare?
Eller är det nån annan orsak till att så många blivit smittade i Stockholm?

Lustigt nog ser fördelningen ut precis som man hade förväntat sig utifrån folkmängd i olika delar av landet (och resande).
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta har varit FHMs plan hela tiden. Man skall låta viruset spridas fritt för då tror man att det går fortare. Karantän anses bara dra ut på förloppet. Men vilka konsekvenser det får om man inte vidtar några åtgärder alls är svåra att överblicka. Kanske kulmen passeras något snabbare, men det kommer att bli enormt många samtidigt smittade så vård är bara att glömma. Alla sjuka över 60 kommer i princip att dö. Många kommer att stänga in sig i sina hem och bara gå ut för att handla. Man blir tvungen att skydda sig själv när inte samhället gör det.

Jaa, det kan ha varit FHM:s plan hela tiden. Men motiven kan vara fler och mer cyniska.

Vi har en åldrande befolkning som skulle komma att kosta en del i form av pensioner, sjukvård och äldreboenden. Den biten kan COVID-19 lösa rätt bra.

Bostadsmarknaden är en annan där COVID-19 kommer som räddaren i nöden.
Citera
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Sverige har lokal tillverkning av respiratorer som förser stora delar av världen idag så tillgång finns vid behov.
Vad heter företaget?

Har myndigheterna beställt eller avvaktar de och hoppas på det bästa som vanligt?
Citera
2020-03-10, 23:16
Medlem
Razouls avatar
Citat:
Funderar på att ta semester några veckor för att vänta ut detta och bara hålla mig hemma. Men då har jag ingen semester i sommar.

Sitt och spara på de semesterdagarna. Det här är inte över på ett par veckor direkt. Blir det som i Italien så kanske stora delar av Sverige står stilla hela sommaren ändå.
Citera
Medlem
Hur många är smittade i iran egentligen??

Jag ÄLSKAR NÖRD matematiska räkne exempel:Finns en man som suttit och räknat......

On March 3, 23 out of 290 members of parliament—about 7.9 percent—had the disease. (Unlike ordinary people, these MPs probably had reliable access to diagnosis. State media insisted they contracted the disease not from one another, but from their home districts.) The rate of infection of parliamentarians would, if applied to Iran’s total population, come to 6.4 million cases.

A paper by the University of Toronto’s Ashleigh Tuite and others noted that, by February 23, cases of Iranian origin had surfaced in Canada, Lebanon, and the United Arab Emirates. Given the volume of air travel between Iran and these countries, Tuite’s team estimated how many native COVID-19 cases must have occurred in Iran to produce one case each in these other countries. Their estimate for February 23: 18,300. Since the epidemic reached 100 cumulative cases, the official numbers have doubled roughly every three days. If that rate held, the estimate as of today would be 586,000.

Let’s consider the other politicians. The senior advisory council has experienced two known deaths out of 39 members; the cabinet has two known infections out of 30. Even if no other council or cabinet members had COVID-19, that’s an infection rate of 5.8 percent. That would mean an estimate of 4.7 million.

A government website invited Iranians to submit details of symptoms they were experiencing. After 2 million responses, about 9 percent reported COVID-19 symptoms. In the United States, among those whose symptoms and history have led them to be tested for COVID-19, about 10 percent have eventually tested positive. If that rate holds, Iran would have 730,000 cases.

On March 8, health authorities in Golestan province declared that hospitals there were full. Golestan has about 2.2 percent of Iran’s population, and if we assume it has the same percentage of its hospital beds, the province should have 2,600 hospital beds. Let’s assume that at least some people with other conditions are already in those beds and that roughly 2,000 beds are now filled with COVID-19 patients. About 15 percent of COVID-19 patients need a hospital stay. That suggests that 13,000 people—or about 0.8 percent of the province’s population—have COVID-19 in Golestan. If that rate applies countrywide, it yields 610,000 infections, which suggests a cumulative total of about 1 million infections—if we include those who have already recovered. Finally, because hospitalizations are a lagging indicator, double that number to account for growth in the past week: 2 million.

On March 4 and 5, two evacuation flights of Chinese citizens were allowed to leave Tehran for China’s Gansu province. Chinese authorities were of course wary of introducing more coronavirus carriers into the country, so they tested passengers and found 11 COVID-19 cases out of 311 passengers. If Chinese people in Iran got the disease at the same rate as Iranians, that suggests a rate of 3.5 percent, for a total of 5.7 million at the time of the flight. Tuite, the researcher who studied earlier flights, cautions that this number would undercount total cases, because it represents the number of cases on that plane at that time (the “point prevalence”) and not total cumulative cases—which would be higher, about 8 million. “It’s alarming, and I have a hard time wrapping my head around the implications of this,” she told me. “But I think it’s possible.”

Undra hur många iranier som är smittade i sverige?? borde kunna räkna på det med ju

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/03/irans-coronavirus-problem-lot-worse-it-seems/607663/
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Man blir hypokondrisk av att läsa tråden. Finns ingen vård, inga mediciner, maten snart slut och ekonomin går ner. Finns det något som talar för att det kan gå bra? Eller är läget helt hopplöst?

Har otroligt svårt att se uppsidan. Ekonomin repar sig förstås förr eller senare. Det är vad jag är minst orolig för.
Citera
2020-03-10, 23:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Någon insatt som kan förklara hur viruset sitter i kroppen? Försvinner det efter en viss tidsperiod eller är det som kondylom/hiv dvs smittas du en gång har du det resten av ditt liv?
Största anledningen till att jag inte vill ha det är just för att man vet inte mer långtgående följderna.
Citera
Medlem
Någon klarhet om man blir immun om man har fått det?

Om det är så, så kan jag tänka mig ta smällen nu när sjukvården inte har ballat ur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är det som med HIV att det drabbar bögar hårdare?
Eller är det nån annan håorsak till att så många blivit smittade i Stockholm?
Kineserna håller precis på att räkna på antalet bögar bland de sjuka...
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Kontaktade idag den lungmottagning där jag behandlas för att få något tydligt svar på vad sjukvården rekommenderar för oss lungsjuka.

Och försöka tigga till mig ett intyg som gör mig arbetsbefriad då jag dagligen måste åka kommunalt till jobbet.

Icke!
Nu blir det att be en läkare att sjukskriva mig på heltid i stället.

Vården följer till punkt och pricka det FHM säger. De säger undvik folkmassor om du tillhör riskgrupp. Kollektivtrafiken är en folkmassa. Gå i stället.

Gå en mil till jobbet och sedan en mil hem är inte rimligt. I mitt fall motsvarar det ett maratonlopp med den lungkapacitet jag har.

Tur kanske att jag alltid hostar. Då får man ju vara hemma nu.

Det är just därför FHM har ett stort ansvar för all skit som händer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in