Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag känner att du och jag ligger på helt olika intellektuell nivå, pallar inte att fördjupa mig i en diskussion med dig då jag misstänker att vi landar i en spretiga detaljdiskussioner om diskussionen, att glida ifrån ämnet på ren svenska.
Jag påstår inte att hemarbete inte minskar risken för den enskilde att smittas, däremot är jag övertygad om att den som kan arbeta sannolikt inte är smittad och sprider inte heller smitta i någon nämnvärd grad. Jag ser inte nyttan i ett större perspektiv.
Det räcker för mig i den frågan, vill du harva vidare så gör det med någon annan, du får gärna sista ordet, var god.

Herregud, du är ju en typisk männniska som i själva verket ligger på +0,5-1 SD i IQ men tror att du ligger på +3 SD. Det i sig är ju pinsamt.
Ditt resonemang är ännu mer pinsamt eftersom det finns åtskilliga, bokstavligt talat hundratals fallrapporter i media världen över, om människor som varit på arbetet och smittat andra på sitt arbete, en del av dessa i vår närhet.
Mer än detta behöver egentligen inte sägas, ditt resonemang är uppenbart felaktigt, folk som är sjuka är på jobbet och smittar andra där och det är så en del av fallen uppstått hittills.
Folk som är hemma minskar risken att smittas själva. 20 % av fallen uppstår inte av nära kontakter. 20 % är en icke obetydlig andel. Många har dessutom vad som kan likställas som nära kontakter med sina arbetskamrater på arbetet.
Färre andel smittade innebär mindre påfrestning på sjukvården, vilket minskar dels mortaliteten för de smittade men också samhällseffekterna överlag.
När sjukvården blir överbelastad, vilket den kommer bli på ett mycket tidigt stadium i Sverige, kommer mortaliteten i COVID-19 öka kraftigt, liksom ämortaliteten för andra allvarliga sjukdomstillstånd. Det minskar också risken att vi behöver sätta delar av landet i karantän. Fördelarna är otaliga.
Därför finns det naturligtvis ett (både individiuellt och) samhälleligt värde i att så många som möjligt jobbar hemifrån.
Du är en typisk Intellectual Yet Idiot som drabbats av vänsterns kulturella nedvärdering av sunt förnuft, som pågått sedan länge.
Det är sedan urminnes tider känt att social isolering/karantän hjälper mot epidemier. Det är epidemikontroll 101.
Det anses ju allmänt vara den mest kraftfulla åtgärden, dock också en samhällsekonomiskt mycket kostsam åtgärd, som
alltid sätts in när en epidemi blir okontrollerbar och potentiellt samhällshotande.