2020-03-10, 23:10
Medlem
Så har Lövet sagt sitt....
Senast redigerad av juggovic 2020-03-10 kl. 23:40.
Citera
2020-03-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Den enda nyheten jag hoppas få läsa är att skolorna stänger.

Vad händer när handläggarna på soc som skriver ut socbidrag och handläggarna på försäkringskassan blir sjuka. Bidrag som blir försenade eller inställda. Folk som inte kan betala sina hyror osv.
Folk kan administrera sånt hemifrån, förmodligen kan detta också göras automatiskt under några månaders tid om läget blir illa.
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Imorgon blir det fas 2 förhoppningsvis, om nu Stefan tagit till sig något vettigt efter mötet med de övriga höjdarna nere på kontinenten. Han är ju ingen beslutsfattare utan han sitter nog bokstavligen och väntar på order från någon nere i Bryssel samtidigt som han delegerar ner ansvaret på sina myndigheter. Jag har egentligen inte mycket mer att säga om detta mer än att varje land har den regering de förtjänar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Smart!
Kommer du fortsätta gå till jobbet vid större smittospridning?

Alltså vem fan är du? Regeringen ? Moralpolis ?

Varför ska du ha reda på hur tillvida folk ska gå till jobbet eller inte?

Vad är det ens för ett ämne att ta upp i den här tråden ? Är hyfsat genomskinligt att man vill styra in trådämne med att ha debatt om folk ska till jobbet eller inte

Kanske alla fb borde gå ut och uppmana i trådar att stanna hemma från jobbet bara för att se på hur du och gänget börjar svettas då
Citera
2020-03-10, 23:12
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Ingen under 60 har dött i Italien, enligt många här på flashback så kommer alla dö. Igår så var det folk som jämförde corona med digerdöden.
Jassåhåhå?

https://www.archyworldys.com/italian-actor-brings-emotional-message-on-facebook-with-me/

Hon var ju 47.
Citera
Medlem
Kontaktade idag den lungmottagning där jag behandlas för att få något tydligt svar på vad sjukvården rekommenderar för oss lungsjuka.

Och försöka tigga till mig ett intyg som gör mig arbetsbefriad då jag dagligen måste åka kommunalt till jobbet.

Icke!
Nu blir det att be en läkare att sjukskriva mig på heltid i stället.

Vården följer till punkt och pricka det FHM säger. De säger undvik folkmassor om du tillhör riskgrupp. Kollektivtrafiken är en folkmassa. Gå i stället.

Gå en mil till jobbet och sedan en mil hem är inte rimligt. I mitt fall motsvarar det ett maratonlopp med den lungkapacitet jag har.

Tur kanske att jag alltid hostar. Då får man ju vara hemma nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ligg kvar i sängen i 1,5 år till du. Sedan kan du sticka ut näsan igen

Funderar på att ta semester några veckor för att vänta ut detta och bara hålla mig hemma. Men då har jag ingen semester i sommar.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Läste denna artikel av en Italiensk läkare.

https://nypost.com/2020/03/10/italian-doctor-at-heart-of-illness-shares-chilling-coronavirus-thoughts/

“I finish by saying that I really don’t understand this war on panic. The only reason I see is mask shortages, but there’s no mask on sale anymore. We don’t have a lot of studies, but is panic really worse than neglect and carelessness during an epidemic of this sort?”

Och apropå skydds utröstning. Så även om de använder dem blir några ändå smittade och oj vilken skillnad det är på de svenska och de Italienska. När spridningen tar fart här kommer vi inte ha en enda frisk läkare eller sjukskötare.
Citera
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag känner att du och jag ligger på helt olika intellektuell nivå, pallar inte att fördjupa mig i en diskussion med dig då jag misstänker att vi landar i en spretiga detaljdiskussioner om diskussionen, att glida ifrån ämnet på ren svenska.

Jag påstår inte att hemarbete inte minskar risken för den enskilde att smittas, däremot är jag övertygad om att den som kan arbeta sannolikt inte är smittad och sprider inte heller smitta i någon nämnvärd grad. Jag ser inte nyttan i ett större perspektiv.

Det räcker för mig i den frågan, vill du harva vidare så gör det med någon annan, du får gärna sista ordet, var god.
Herregud, du är ju en typisk männniska som i själva verket ligger på +0,5-1 SD i IQ men tror att du ligger på +3 SD. Det i sig är ju pinsamt.

Ditt resonemang är ännu mer pinsamt eftersom det finns åtskilliga, bokstavligt talat hundratals fallrapporter i media världen över, om människor som varit på arbetet och smittat andra på sitt arbete, en del av dessa i vår närhet.
Mer än detta behöver egentligen inte sägas, ditt resonemang är uppenbart felaktigt, folk som är sjuka är på jobbet och smittar andra där och det är så en del av fallen uppstått hittills.

Folk som är hemma minskar risken att smittas själva. 20 % av fallen uppstår inte av nära kontakter. 20 % är en icke obetydlig andel. Många har dessutom vad som kan likställas som nära kontakter med sina arbetskamrater på arbetet.
Färre andel smittade innebär mindre påfrestning på sjukvården, vilket minskar dels mortaliteten för de smittade men också samhällseffekterna överlag.
När sjukvården blir överbelastad, vilket den kommer bli på ett mycket tidigt stadium i Sverige, kommer mortaliteten i COVID-19 öka kraftigt, liksom ämortaliteten för andra allvarliga sjukdomstillstånd. Det minskar också risken att vi behöver sätta delar av landet i karantän. Fördelarna är otaliga.

Därför finns det naturligtvis ett (både individiuellt och) samhälleligt värde i att så många som möjligt jobbar hemifrån.

Du är en typisk Intellectual Yet Idiot som drabbats av vänsterns kulturella nedvärdering av sunt förnuft, som pågått sedan länge.
Det är sedan urminnes tider känt att social isolering/karantän hjälper mot epidemier. Det är epidemikontroll 101.
Det anses ju allmänt vara den mest kraftfulla åtgärden, dock också en samhällsekonomiskt mycket kostsam åtgärd, som alltid sätts in när en epidemi blir okontrollerbar och potentiellt samhällshotande.
Senast redigerad av anenome 2020-03-10 kl. 23:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De flesta av liven och pengarna som detta kostar är NI orsaken till. Då det är hysterin och de överdrivna åtgärderna som kostar pengar och liv, inte viruset.
Tror inte riktigt du fattar vad det är som står på spel. Du säger viruset är inget farligt. Tror du måste redovisa din kompetens på området. Jag har hört flera riktiga virusexperter som säger detta är det värsta dom varit med om. Om än dödligheten inte var mer en procent så är smittsamheten desto värre - minst tre gånger så smittsamt som influensa. Och lägg då till att det inte finns någon som har immunitet eller vaccin. Det gör denna sjukdom minst 50-60 gånger värre än influensa. Men det är inte dödligheten i sig som är problemet - (jo det är ett problem för oss som har stor risk) - nej det är att alla blir sjuka samtidigt och att resurserna inte räcker till - och samhället går på knäna eller ändå lägre.. avspärrningar osv...

Och du tycks ha missuppfattat situationen. Det är viruset som orsakar allt detta - utan detta nya virus hade inte det varit något. Du misstar dig och skiljer på sjukdomen, samhället och människors liv. Men du får se till helheten.

Du oroar dej dessutom i onödan, för det har inte visat sig att det är människors reaktioner som varit problemet. Inte mycket till panik. Jo, lite i Kina - folk försökte göra motstånd när dom fördes bort med tvång. Hur många som fördes bort på det viset får vi ju inte reda på..- Kina varit duktiga - fast det har varit till ett högt pris... Att kräva åtgärder nu är därför vi inte vill ha det som i Kina eller Italien.
Citera
2020-03-10, 23:13
Medlem
En 49 årig kvinna dog idag i Frankrike av Corona.

https://www.francebleu.fr/infos/sante-sciences/coronavirus-un-deuxieme-deces-au-chu-de-lille-1583835883
Citera
2020-03-10, 23:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Den enda nyheten jag hoppas få läsa är att skolorna stänger.

Var så god, en början :

300 ungdomsskoleelever i karantene i Bærum
i dag kl 21:57av Alf Ole Ask
DEL

Alle elever på Hundsund skole i Bærum kan ha hatt kontakt med en smittet 9.-klassing. Dermed må samtlige holde seg borte fra skolen frem til 19. mars, skriver Budstikka.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in