2020-03-10, 22:10
Bannlyst
Allt tyder på att det redan imorgon blir restriktioner för sammankomster enligt generaldirektöten för Folkhälsomyndigheten på TV4 nu. Det kan t.o.m. gälla under 500 personer.
Citera
2020-03-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Hej Jan! Det finns forskning och information som visar att människor som överlever får försämrad lungfunktion bl.a. Vet man om det instämmer på de italienska patienterna som tillfrisknat?
.
@. - Det har gått för kort tid för att säga säkert. /Jan Albert

Från SVT. Nån som vet nåt om detta?

Det stämmer att det har gått för kort tid.
Man vet inte om skadorna är temporära eller permanenta. Det kan ju endast tiden utvisa..
Citera
2020-03-10, 22:11
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
De ska ju jobba via nätet med elever och studenter. Så det kan ju inte bli någon ändring där.

Okej. Förskolelärare då? Dvs dagis.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Vågar man handla på frukt/grönsaksavdelningar eller lösviktsgodis.

Allt detta exponeras ju öppet och lär ju vara många smittade som klämmer och tar på frukt/grönsakerna eller hostar/nyser där.

Detta måste ju vara en farlig smittfälla?

Viruset kan leva på en yta i nio dagar, i gynnsamma förhållanden ännu längre.
Lösvikt har alltid varit en risk. Främst E-Coli som kommmer sig av att folk ofta inte tvättar händerna när de varit på toaletten. Hur folk kan köpa lösviktsgodis har för mig alltid varit obegripligt.
Nu är det ju naturligtvis en smittkälla för viruset också, så du ska såklart bara köpa saker som är förpackat i plast.
Själv sanerar jag alla förpackningar när jag kommer hem, men senaste uppgifterna visar att inte ens ytdesinfektion hjälper, så det kanske var i onödan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag kommer aldrig att förstå varför man inte agerade när man såg hotet komma så uppenbart. Två enkla åtgärder hade haft en oerhört positiv effekt.

För det första: vägra släppa in alla utan medborgarskap och/eller uppehållstillstånd. Undantaget lastbilschafförer som måste transportera gods.

För det andra: fyra veckors tvångskarantän för alla som vi måste släppa in.

Jag inbillar inte mig att dessa två åtgärder hade haft en långsiktig effekt. Men det hade bromsat förloppet så kraftigt att vi eventuellt hade haft möjlighet att invänta ett vaccin.

Är det bättre att få det som vi kommer att få nu? Ett Italien 2.0. Inga folksamlingar tillåts. Folk med munskydd på gatorna (dom kommer att användas, tro inget annat). En sjukvård i katastrofläge. När epidemin slår till med full kraft kommer det att vara allvarligt.

Bra inlägg.

Exakt, man visste att det var en jobbig virus-smitta på ingång, sverige hade 1-2 månader på sig att förbreda sig. Man skulle stängt ner hela jävla gränsen direkt, stängt ner all flygtrafik, isolerat alla misstänkta fall på direkten och avvaktat.
Då hade vi haft en sportslig chans iaf, nu är det kört för sverige istället.

Och sen att Tegnell lämnar landet mitt i allt, vilken jävla gök alltså.
Citera
2020-03-10, 22:12
Medlem
Lachlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fy fan. Tror detta blir slutet för resekulten och den liberala globalismen.

Från det ena till någto on topic, hur kan Danmark öka så snabbt? De hade väl typ bara runt 20 för någon dag sedan och är nu uppe i 262 st, snart ikapp Sverige...

https://www.dr.dk/nyheder/udland/har-du-ogsaa-mistet-overblikket-over-coronavirusset-saa-klik-her
De är bättre på att testa. Den enda rimliga förklaringen!

Vårt mörkertal börjar bli enormt...
Citera
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Vågar man handla på frukt/grönsaksavdelningar eller lösviktsgodis?

Allt detta exponeras ju öppet och lär ju vara många smittade som klämmer och tar på frukt/grönsakerna eller hostar/nyser där.

Detta måste ju vara en farlig smittfälla?
Det säkraste är att betrakta allt du bär hem som kontaminerat. Opaketerade grönsaker och lösgodis hade jag nog undvikit helt.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Kina agerade. Tog en hård smäll. Håller På att resa sig igen. Väst gör inget för att stoppa SARS2. Italien klappar ihop. Trump jämför med influensan. Börserna störtdyker. Kina skickar bistånd till Italien.

Ser vem som vinner på sikt. Kina. De som tog en snabb smäll. Hade man agerat starkt och resolut hade marknadsförtroendet kunnat återuppbyggas, men nej. Chansningen misslyckades.

Och börsen, som bara gick ner någon % idag, säkert pga Kinas ledare besökte Wuhan.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Italiens smittskyddsexperter har nu börjat utvärdera vad de gjorde fel. Följande är några av deras slutsatser:

"Italian politics took a wait-and-see approach. More or less rigorous measures have been taken based on what was unfolding on the ground. But the virus doesn't work this way. The virus moves extremely quickly."

"But Europe is just doing the same. There hasn't been any coordination at the European level on this issue, no preparation plan in case of a pandemic neither at the national nor at the bloc level. I'm not aware of any European country having a plan against a pandemic ready to be rolled out."

"Italy never faced such an epidemic in recent history. This is not comparable to what happened during the 2003 SARS outbreak. There is a generational lack of preparation to fight and handle a pandemic. The absence of a plan set in place will also completely wear out our public healthcare system, which has been already severely hit by cuts and lack of investment in the past decade."

Jag tror att svenska politiker har gjort samma misstag!

Ja visst har dom gjort det. Där har du skälet till att EU är värdelöst och handlingsförlamat när det väl gäller. Om vi hade använt pengarna istället till att förbereda oss så hade vi kanske haft en chans.
Citera
Medlem
fermions avatar
Man kan ju tycka att man från myndighetens sida borde misstänka att det är *värre* än det verkar då Kina gick in så otroligt hårt för att isolera till varje pris. Visst ljuger kineserna, men deras handling talar.
Hur man då här i Sverige som FHM kan spekulera i att "det nog inte är så farligt" är mycket märkligt. Tror man Kina stannat sin industri för nöjes skull?
Citera
2020-03-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag kommer aldrig att förstå varför man inte agerade när man såg hotet komma så uppenbart. Två enkla åtgärder hade haft en oerhört positiv effekt.

För det första: vägra släppa in alla utan medborgarskap och/eller uppehållstillstånd. Undantaget lastbilschafförer som måste transportera gods.

För det andra: fyra veckors tvångskarantän för alla som vi måste släppa in.

Jag inbillar inte mig att dessa två åtgärder hade haft en långsiktig effekt. Men det hade bromsat förloppet så kraftigt att vi eventuellt hade haft möjlighet att invänta ett vaccin.

Är det bättre att få det som vi kommer att få nu? Ett Italien 2.0. Inga folksamlingar tillåts. Folk med munskydd på gatorna (dom kommer att användas, tro inget annat). En sjukvård i katastrofläge. När epidemin slår till med full kraft kommer det att vara allvarligt.

Det är mycket svårt att acceptera den här handfallenheten från myndigheternas sida.

Att sen många svenskar inte heller tog in utan levde på med sina trevliga liv och vägrade titta längre än näsan räcker är en sak, men de fick inte heller någon orsak att göra det från sina egna ansvariga för sådana här situationer.

Smittan hade vi fått in men färre hade blivit drabbade och ett betydligt mindre tryck på samhället i övrigt hade gjort otroligt stor skillnad.

Nej, man fattar inte hur det kunde bli så här.
Citera
2020-03-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag påstår att detta virus är ett hot mot människans överlevnad.
Det är ingen som har sett något liknande virus som detta förut. Det tystas ner mycket runt hur många som egentligen smittas och dör.

Vad jag inte förstår är varför sådana som du som vill stoppa huvudet i sanden sitter här inne och bråkar. Vi har suttit här sedan i Januari och sagt att allt detta kommer att hända, var redo, gör åtgärder nu. Ingen har lyssnat, för många har inte velat ta till sig hur otäckt detta kan bli.
Vill du dra på dig ett virus så varsågod. Men vi andra som vill överleva kan ju få göra riskbedömningar och diskutera åtgärder i lugn och ro.

Det finns inga "riskgrupper". Vi är alla ett mål för detta virus. Jag vill veta allt jag kan göra för att de mina ska klara sig. Vad virusförnekarna på Flashback tycker om det är ju inte så himla intressant.
I januari sa ni att Kina var förljugna kommunister som mörkade utbrottet. Siffrorna var minst 10 ggr värre än officiell statistik.

Nu hyllar ni Kina för deras extrema åtgärder, och pekar mot samma siffror för att argumentera vilket bra resultat det givit.

Hela tråden har handlar om cherry picking, antingen mot att domedagen är här eller mot att viruset är som en vanlig influensa.

Det är förhållandevis ganska få sakliga och objektiva inlägg som är intressanta i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in