2020-03-10, 22:02
Medlem
Italienarna får inte begrava sina anhöriga?
Senast redigerad av juggovic 2020-03-10 kl. 22:09.
Citera
2020-03-10, 22:03
Medlem
En fråga till er pendelresenärer; är det många som har mask på sig på bussarna och tågen?
Citera
2020-03-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Varför har det inte pratats något om tillverkningen av respiratorer? Hoppas att företag med möjligheter att tillverka dessa själva förstår behovet och kör 24/7.

All in Getinge B?
Citera
2020-03-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ehh, du säger ju själv att det har i princip samma dödlighet som influensa, för sedan bete dej som en alarmist i meningen efter?

Karantän är självförvållande, och det är precis sådana aktioner som är farligt, inte viruset. Italien behöver inte sätta sitt land i karantän, extremt onödigt och skadlig åtgärd.

Jo Italien måste sätta i karantän för att få någorlunda kontroll på smittspridningen och förlänga smittförloppet så att sjukvården hinner med.
Då kommer färre stryka med och man hinner rädda fler döende.
Håller med dig om att det finns för mycket panik i tråden och överdrifter.
Men håller inte med dig om att man ska strunta i åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Hoppas jag med! Hoppad även drakoniska åtgärder blir verklighet i Stockholm inom kort.

Jag hoppas det med. Har hört att det varit väldigt vanligt med resor till alperna under sportlovet. Och skolorna har rekommenderat familjer att skicka barnen till skolan detta i enlighet med FHMs rekommendationer. Great job Corona Bob.

Eftersom man själva inte vet hur man ska hantera en sådan epidemi så följer man myndigheternas rekommendationer, för att ha ryggen fri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med 877 Serious critical nu så måste Italienarna planera för nästan en rejäl ökning av smittade om de behöver ytterliggare 5000 ICU's

Sanningen är väll att detta kommer hålla på i två år till... det lär behövas.
Citera
2020-03-10, 22:05
Medlem
Hej Jan! Det finns forskning och information som visar att människor som överlever får försämrad lungfunktion bl.a. Vet man om det instämmer på de italienska patienterna som tillfrisknat?
.
@. - Det har gått för kort tid för att säga säkert. /Jan Albert

Från SVT. Nån som vet nåt om detta?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Det är simpel logik. En krossad ekonomi är betydligt mer skadlig än ett virus som inte är värre än vanlig influensa. För viruset ska motivera de åtgärder som görs av vissa, så bör detta vara ett virus som är ett hot emot människans överlevnad, och det kan väl inte ens ni påstå att den är.

Ni är idioter för ni inte förstå att hysterin är mer skadligt än viruset, och ni är idioter för ni inte förstår att man inte kan räkna dödligheten som ni gör.

Jag påstår att detta virus är ett hot mot människans överlevnad.
Det är ingen som har sett något liknande virus som detta förut. Det tystas ner mycket runt hur många som egentligen smittas och dör.

Vad jag inte förstår är varför sådana som du som vill stoppa huvudet i sanden sitter här inne och bråkar. Vi har suttit här sedan i Januari och sagt att allt detta kommer att hända, var redo, gör åtgärder nu. Ingen har lyssnat, för många har inte velat ta till sig hur otäckt detta kan bli.
Vill du dra på dig ett virus så varsågod. Men vi andra som vill överleva kan ju få göra riskbedömningar och diskutera åtgärder i lugn och ro.

Det finns inga "riskgrupper". Vi är alla ett mål för detta virus. Jag vill veta allt jag kan göra för att de mina ska klara sig. Vad virusförnekarna på Flashback tycker om det är ju inte så himla intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag gjorde lite andra bedömningar:

1. Kolla hur alla experter provar att överbevisa befolkningen att FFP3-mask inte är något poäng att införskaffa. Exempel på förlöjligande:
- "Att sova med en sådan mask fungerar inte alls" (har någon alls i något form någonsin föreslagit att en FFP3-mask används för att sova med?)
- "Smitta sker när du ser på Netflix" (Det är förbannad lögn! Kan man grafteori och det ska man när man jobbar med smitta så vet man att det är länken mellan clustrar som riktigt sprider smittan. Att mycket smitta sker inom familjen är inte problemet. Man kan bli så arg på dom "experterna".)
- FFP3-mask på väg till jobb? "Jo man kan ju känna sig tryggare". WTF? Vi har ju forskning på att det precis där sprids smitta där. Vi har också anekdoter som alla friska amerikaner som insjuknade efter flygresan med corona-smittade från Wuhan. Vi vet ju för fan att vi behöver FFP3-mask på offentlig transport. Det är ju helt oseriöst.
- Agnes: Andningsskydd är till för dom i vården. Ja kan ni inte bara säga att ni är tom för andningsskydd och be folk att inte köpa. Varför ljuga om allt?

2. Agnes tycker Sverige har varit jätteduktiga. Fakta: Inhemsk smitta blev hittad precis efter FHM bestämde att man nu började screena lungtester. FHM var extremt sena med att ta detta beslut och i mina ögon är det direkt orsak till att larmet inte gick förra veckan! Det var i förra veckan helt obegripligt varför FHM agerade så sent. Nu hyllas dom för att dom tog ett beslut. Har jag fel i analysen? Jag har inte all data, men har jag fel?

3. Åk inte någonstans. Fakta: Åker du till södra halvklotet är sannolikheten för smitta mycket lägre. En lång resa dit kan absolut reducera din personliga risk.

4. "Vi måste inte använda alla våra verktyg med en gång, då finns det inga kvar". Vilken logik är detta? Är det någon på Flashback som kan förklara hur dom tänker? T.ex att införa karantän ska med deras logik vara bättra lite senare så man i perioden mellan nu och då "har kvar karantän i verktygslådan". WHAAAAT?

Fast du gör felet som många andra, argumenterar utan att tänka på ex post facto. Det finns INGEN som vet hur läget exakt kommer vara om en vecka. Vi vet bara vad som händer imorgon och dagens och gårdagens information. FHM tar beslut löpande allt eftersom informationen kommer.

Det är mycket klokt att tålmodigt inte bränna de verktyg vi har. Aktivt smittspårning är väldigt effektivt, när det inte fungerar så tar man nästa steg i trappan. Absolut hade man i teorin kunnat kört igång en total lock-down av samhället med karantänzoner och utegångsförbud, problemet är att det fungerar i några veckor sedan börjar samhället balla ur både socialt och ekonomiskt, någonstans börjar nationen tappa kontrollen. Varför ska man ta till denna åtgärd när vi behöver den som minst och riskera bränna det kortet om några veckor? Det handlar om att bromsa in smittutvecklingen. Inte ens Italien tog till dessa åtgärder förens det var absolut nödvändigt.
Citera
Medlem
Skvistens avatar
Vågar man handla på frukt/grönsaksavdelningar eller lösviktsgodis?

Allt detta exponeras ju öppet och lär ju vara många smittade som klämmer och tar på frukt/grönsakerna eller hostar/nyser där.

Detta måste ju vara en farlig smittfälla?
Senast redigerad av Skvisten 2020-03-10 kl. 22:09.
Citera
2020-03-10, 22:06
Medlem
Citat:
Det är simpel logik. En krossad ekonomi är betydligt mer skadlig än ett virus som inte är värre än vanlig influensa. För viruset ska motivera de åtgärder som görs av vissa, så bör detta vara ett virus som är ett hot emot människans överlevnad, och det kan väl inte ens ni påstå att den är.

Ni är idioter för ni inte förstå att hysterin är mer skadligt än viruset, och ni är idioter för ni inte förstår att man inte kan räkna dödligheten som ni gör.

Kina agerade. Tog en hård smäll. Håller På att resa sig igen. Väst gör inget för att stoppa SARS2. Italien klappar ihop. Trump jämför med influensan. Börserna störtdyker. Kina skickar bistånd till Italien.

Ser vem som vinner på sikt. Kina. De som tog en snabb smäll. Hade man agerat starkt och resolut hade marknadsförtroendet kunnat återuppbyggas, men nej. Chansningen misslyckades.
Citera
2020-03-10, 22:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Jag kommer aldrig att förstå varför man inte agerade när man såg hotet komma så uppenbart. Två enkla åtgärder hade haft en oerhört positiv effekt.

För det första: vägra släppa in alla utan medborgarskap och/eller uppehållstillstånd. Undantaget lastbilschafförer som måste transportera gods.

För det andra: fyra veckors tvångskarantän för alla som vi måste släppa in.

Jag inbillar inte mig att dessa två åtgärder hade haft en långsiktig effekt. Men det hade bromsat förloppet så kraftigt att vi eventuellt hade haft möjlighet att invänta ett vaccin.

Är det bättre att få det som vi kommer att få nu? Ett Italien 2.0. Inga folksamlingar tillåts. Folk med munskydd på gatorna (dom kommer att användas, tro inget annat). En sjukvård i katastrofläge. När epidemin slår till med full kraft kommer det att vara allvarligt.

Ja det är så jävla onödigt. Man kunde satt folk i karantän efter sportlovet, men allt myndigheterna tänker på är kortsiktiga kostnader. Nu kommer det bli mycket dyrare helt i onödan och massa folk kommer att dö i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in