2020-03-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Låter onekligen som att Sydkorea är en ledstjärna. Se och lär.

Älskar att Korea bla skickar ut SMS till folk med info om exakta platser där en coronasmittad befunnit sig så att folk kan bedöma om de bör testa sig. Samtidigt i Sverige vill de inte ens berätta vilken stad det rör sig om. Haha. Ja, allt detta på listan skulle ju aldrig funka här. Men ändå intressant att se hur de arbetar.
Citera
2020-03-10, 21:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Det var en liten patetisk öm punkt som inte kan tas hänsyn till eftersom vi pratar om viktigare saker här. Hoppas du inte lider av astma t.e.x. men jag önskar dig Lycka till, förnekelse är en risk i sig. Som du märker är jag långt mer gången i mitt IQ än vad du är och jag känner viss vördnad för dig med tanke på det. Kramar

Förnekelse? Visar ju hur med du är. Du kan ju se vad jag skrivit om detta möjligen.
"Långt mer gången i mitt IQ än vad du är" Tack för kaffet.
Citera
Medlem
raikiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det handlar väl om att inte sabotera för samhället i onödan.

Ja, det verkar logiskt, men varför säger man inte det i så fall i klartext utan säger att det inte får någon effekt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Fråga

Varför är det viktigt att "träffa" rätt som Folkhälsomyndigheten säger, när det gäller att ex. begränsa större folksamlingar?

Hur kan det INTE ge effekt om man gör det för tidigt?

Ref: Anders Wallensten (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-sander-specialprogram-om-coronaviruset) 22m25s
Påståendet är absurt tycker jag.

Har man ingen smitta så behöver man ju inte begränsa folksamlingar.
Men har man smitta (vilket är min hypotes att vi har) så skall man ju begänsa folksamlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är uppenbart att smittan planterats av den internationella kapitalismen, för att kunna rättfärdiga massuppsägningar och sänkta löner. Från svenska Moderaterna kommer redan krav på slopad flygskatt under 2020 och en möjlighet för företag att skjuta upp skattinbetalningar. Det kommer komma fler krav på skattesänkningar och inskränkningar i anställningstryggheten, förmodligen också krav på privatiseringar om den offentliga sjukvården inte klarar krisen. Marknadskrafterna har för vana att utnyttja samhällskriser för att driva igenom sina krav.

Och kapitalism tjänar på massuppsägningar och sänkta löner menar du? Även du måste väl förstå att med massuppsägningar och sänkta löner minskar köpkraften och de som enligt dig tjänar på kapitalism blir således fattigare... De som gynnas av kapitalism är de fattiga.

Vill du ha skatteökningar när företag kommer tvingas in i konkurs? du tror inte att det genererar fler företag i konkurs och ännu lägre köpkraft?

Herre gud, kan rekommendera dig att öppna en bok i grundläggande ekonomi.
Citera
Medlem
KalleKokss avatar
Inga politiker är såhär dumma på riktigt.
Samma process, samma misstag upprepas, sena åtgärder, reaktivitet isrället för proaktivitet i land efter land där smittan dykt upp.

Nej, dessa as vet precis vad dem gör.
Dags att vakna för i helvete!

Sluta skriv på FB och gör något konkrek!! förrädarnas blod måste spillas om det ska bli nån ordning i denna soppa.
Citera
Medlem
Enl kinesiska läkare kan viruset överleva i urin och mag-tarmkanalen.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Och det var inte många veckor sedan Anders Tegnell satt i TV och sa att man inte alls skulle vara orolig för att resa.

Man undrar om Tegnells resa till Somalia är väl uttänkt för att tillfälligt bli av med honom... Då passar stats-TV på att ha direktsänt extraprogram för att reda ut alla oklarheter den mannen spritt omkring sig.

Tyckte för övrigt det var ett bra, informativt program. Ingen förnekelse eller nedtoning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
För att ungjävlarna hänger med sina kompisar ändå. Bättre att ha koll på kräken så de som är sjuka kan sorteras ut.

Det är redan försent då det visat symptom och då har de också redan smittat andra barn samt vuxna.

Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Att barn i Sverige inte kan bli smittade.

Barn kan visst bli smittade, men de klarar av sjukdomen mycket bättre än vuxna.

Dessutom smittar barn väldigt mycket mera än vuxna. De tvättar händerna mera sällan än vuxna, de älskar att stoppa sina händer och annat i vuxnas munnar. Barn gillar också att krama och pussa vuxna, även att hålla hand. Dessutom håller de inte för munnen/näsan då hostar eller nyser.

Att stänga skolor har visat sig vara ett effektivt sätt att minska spridningen av virus.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är Mellokramare arga på twitter. Börjat attackera folk som kommenterar virusnyheter. Bl a att det är omöjligt att smitta spridits där. Hmmm. Klart att någon smittad kunnat vara där (kanske inte ens vetat att hen varit smittad) och smittat andra.

Min känsla är att FHM och SVT har skitit i det blåa skåpet för nu börjar regeringen (antagligen krav från EU) snacka om att förbjuda sammankomster. Tror övriga länder tycker vi är fullständigt ansvarslösa här.

Det värsta vore om det visade sig att en lokalt smittad varit på Mello och visat symptom på söndag. Omöjligt spåra alla Mellofolk så då får det bli strategiändring så att man skippar spårningen helt enkelt.

Dom får väl inte ens komma in och testa sig för de har ju inte varit i något riskområde (Italien, Iran, Kina - sug på den logiken!
Citera
2020-03-10, 21:14
Medlem
Jag tittade på presskonferensen med folkhälsomyndigheten.
Dom fick frågan om det är dags att ställa in stora evenemang?
Svar: Vi är inte där än.

Alltså hela denna tiden har man vetat vart vi är på väg. Men väljer ändå att inte göra något pro-aktivt. Man väntar hellre - tills det är för sent - och då ska man agera -

Alltså hela tiden avvaktar man - och ligger ett steg efter viruset. Ändå vet man hur det kommer gå.

Det är otroligt att det är vuxna män och kvinnor som uppträder så aningslöst.

Dom vill vänta tills det brakar löst ..

Vad gör det om man inför lite restriktioner innan det gått för långt. Då är det ju bara att lätta på restriktionerna och säga att det var i förebyggande syfte.
Citera
2020-03-10, 21:14
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKoks
Inga politiker är såhär dumma på riktigt.
Samma process, samma misstag upprepas, sena åtgärder, reaktivitet isrället för proaktivitet i land efter land där smittan dykt upp.

Nej, dessa as vet precis vad dem gör.
Dags att vakna för i helvete!

Sluta skriv på FB och gör något konkret!! förrädarnas blod måste spillas om det ska bli nån ordning i denna soppa.

Jag är inne på liknande banor. Det är absurt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in