2020-03-10, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ja, jag blir väldigt svettig av detta.

Om det är en mutation och den kommer ut, då är det jämförbart med Digerdöden.
Eller som en luftburen variant av Ebola.

Läser man andra nyhetssidor, kan man konstatera att detta skett på ett äldreboende.

https://theweek.com/speedreads/900862/washington-nursing-home-coronavirus-outbreak-reported-shocking-escalation-from-no-symptoms-death

Patienter har enligt amerikanska källor gått från symtomfritt till plötslig död, detta på under 5 timmar.

Alla patienterna är mellan 80-90 år.

Dock uppseendeväckande att det går så snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Förrigår hade vi 41 nya fall över landet, igår hade vi ett rekord med 57 nya fall. Idag har vi en nytt rekord med 89 nya fall, dagen är inte heller slut. Det känns overkligt.

89? Vad har jag missat?
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Tack, men hur går de där procentsatserna ihop?
Bara jag som ser nåt konstigt i totalen? Borde ju vara 100%?

Nej.
"*Death Rate = (number of deaths / number of cases) = probability of dying if infected by the virus (%). This probability differs depending on the age group. The percentages shown below do not have to add up to 100%, as they do NOT represent share of deaths by age group. Rather, it represents, for a person in a given age group, the risk of dying if infected with COVID-19. "
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Gates slänger upp stålars för forskning rörande covid-19

https://www.gatesfoundation.org/TheOptimist/Articles/coronavirus-mark-suzman-therapeutics
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Sen kan alla i tråden notera att det rapporterades 60 pers i Stockholm 13:55 och sedan inte ett knyst.

Det är fler.

Ja och det ökar hela tiden.
Kan tänka mig att dom testar folk hela tiden.
Bara en tidsfråga innan det blir en anstormning av coronasjuka på sjukhusen.
Överbelastninc deluxe typ, sen när vårdplatserna är slut men patienterna bada blir fler och fler, då är katastrofen ett faktum.
Citera
2020-03-10, 18:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Snart dags att ringa in till jobbet och säga att "jag går upp i stabsläge". Låsa in sig i sin bunker med den mat jag lagrat upp och titta på lite tråkiga TV-serier m.m.

Har ingen lust att träffa folk längre, man lär väl gå och stödhandla lite men det får bli kl 7 på morron. Dra på sig nån tygtrasa runt mun och näsa och sedan vaska av sig med lite T-dojja när man kommer hem.

Ja, vi har hört det där ordet stabsläge mycket de senaste åren, man kan undra vad det har kostat att ta fram det här begreppet, har det egentligen betytt någon faktisk skillnad i produktionskapacitet, har sjukhusen blivit bättre på att vårda Covid-19 patienter, eller använder man ordet stabsläge för att det ska låta som att man gör något handlingskraftig?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Nät någon påtalar för Svetsaren att det fattas resurser, så kommer han säga att det var skattesänkningarnas fel...
Men förstå alla. Klar vi oss igenom det här så ska svetsaren och packet bort. Vi behöver inte dessa superstars längre.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
På Rapport sa just Mats Knutsson att regeringen förbereder ett förbud mot allmänna sammankomster i syfte att stävja smittspridningen, det kommer läggas fram om inte smittspridningen drastiskt minskar närmaste dagarna. Man diskuterar för närvarande vilka sammankomster som ska undantas från förbudet m.m.

Går att se ca 7 minuter in i sändningen

https://www.svtplay.se/video/25553360/rapport/rapport-10-mars-18-00-1?start=auto

Så jävla långsamma... det skulle givetvis gjorts för flera dagar sedan, som de flesta andra länder i vår närhet. Helt makalöst hur illa detta hanteras av FHM.
Citera
Medlem
ünders avatar
Sverige bör vidta drastiska åtgärder mot spridningen av det nya coronaviruset, anser professor Giacamo Grasselli som samordnar intensivvården i Italien.

– Jag har ett tydligt besked: Det enda sättet att undvika en katastrof är att begränsa spridningen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/italiensk-professor-uppmanar-sverige-stang-skolor-stall-in-evenemang/
Citera
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Där steg dödligheten i Italien till 6,2 procent med 631 döda och 10.149 smittade.

https://twitter.com/friatider/status/1237426698565627905

Brukar sitta rätt lugnt i båten men nu tycker även jag att detta kan få katastrofala följder, och då syftar jag mest på världsekonomin. Det ser faktiskt väldigt dystert ut just nu.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Folkhälsomyndigheten ser flera tecken på samhällsspridning av det nya coronaviruset i Region Stockholm och i Västra Götalandsregionen.

Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Alla med symtom på luftvägsinfektion, även lindriga sådana, uppmanas att avstå från sociala kontakter som riskerar att sprida smitta.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/flera-tecken-pa-samhallsspridning-av-covid-19-i-sverige/

Jag läste, återigen så tar de ingen hänsyn till att man kan ha lång inkubationstid.
Eller det faktum att människor med lätt förkylning går till jobbet ändå.

Sen den jävla brasklappen de lägger in i slutet:
Riskbedömningen är gjord utifrån den nuvarande situationen i Sverige och världen. Den är inte en prognos inför framtiden utan en bedömning över läget just nu.

Inte ett spår av att vara preventiv eller proaktiv vad nu för jävla ord man vill använda.
Man tar inte till nödvändiga åtgärder för en situation som riskerar att uppstå utan endast reagerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik under dessa tider? Ska till Uppsala imorgon, ska försöka att åka när det inte är rusningstrafik men bör man stå för sig själv och undvika alla människor? Ser jag någon som hostar eller nyser lär jag byta plats.
`
Busschaufför lär vara ett farligt jobb nu. Ja du har rätt i att man ska hålla avståndet till andra. Och undvika trängsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in