2020-03-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är också tragiskt men det är viss skillnad. Här rör det sig om helt onödiga dödsfall. Tror du det är trevligt att dö för att man inte får luft? Är det kul att tappa sina anhöriga för att staten vägrade agera? En regering som man kanske själv röstade fram dessutom?

Du kanske inte bryr dig, men vi är många som bryr. Fatta det.
Jag förutsätter att du visar samma engagemang för andra ”onödiga” dödsfall. Som trafikolyckor, hundratals dör varje år, och ännu fler skadas, varför tillåter staten det?! Fallolyckor, 70000 skadas så illa varje år att de hamnar på sjukhus och tusen (1000!) slår ihjäl sig årligen, HUR kan staten låta de stackars anhöriga utsättas för detta. Bryr du dig om det, egentligen? Om inte, varför bryr du dig om det här?
Senast redigerad av HalHandyman 2020-03-10 kl. 16:31.
Citera
2020-03-10, 16:23
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför denna hysteri för ett virus som inte på långa vägar är lika smittosam som den årliga influensan?

Hittade denna text i mitt flöde.

Du har inte fattar någonting. I Italien får sjukvården nu välja vilka man ska låta överleva!

"Tomas Bacoccoli
2 hrs
Kära Sverige,

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

Vi var själva imponerade över sjukvården i Umbrien där vi bor, när vi kom hit för sex år sedan. Noggrannheten och tillgängligheten, hur snabbt allt gick. Vi älskar Sverige på alla sätt, men vi var ärligt talat inte vana vid det från hemlandet. Med tre aktiva barn och en fru som håller en hel gård i ordning har det blivit många besök hos både läkare och sjukhus.

Mycket var väldigt byråkratiskt i Italien tyckte vi, men var det något de hade koll på så var det vård och krishantering. Jordbävningar, vulkanutbrott, skogsbränder och krig har gjort befolkningen flexibel, hjälpsam och utryckningsklar ända in ryggmärgen verkar det som. Landet är ju ofta ganska snabbt att bistå även andra länder som har problem vid olika typer av kriser, som när Sverige nyligen hade svåra skogsbränder tex.

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

Så hur mår vår familj då? Vi är omskakade men vi mår bra. Umbrien (med sina knappt 1 miljon invånare) har endast 28 smittade just nu, på en yta som är ungefär lika stor som Skåne. Alla vi känner befinner sig i sina hem och är ansvarsfulla och tar situationen på allvar som sig bör. På något sätt känner vi oss tryggare nu än för några dagar sedan och det konstiga mitt i allt detta är att jag faktiskt inte är så orolig över oss längre, utan mer orolig för er i Sverige och andra ställen i världen.

Mest orolig är jag för luftkonditionerade Florida, som likt Italien är en turistmagnet. Ett ordentligt utbrott i USA kommer av massor av anledningar få ödesdigra konsekvenser för oss alla. Och ingen verkar agera på riktigt. Business as usual.

Och jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Stor kram från Italien"
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Socialminister Lena Hallengren håller pressträff om covid-19

TIS, MAR 10, 2020 16:16 CET
Tisdagen den 10 mars klockan 18:30 håller socialminister Lena Hallengren pressträff med anledning av det nya coronaviruset.

Tid: 10 mars 2020 kl. 18.30
Plats: Bella, kvarteret Björnen, Rödbodgatan 6

Insläpp sker från kl 18:00

Presslegitimation samt föranmälan krävs. För att anmäla dig till pressträffen, maila mats.backelin@regeringskansliet.se.

För mer information samt intervjuförfrågningar, kontakta pressekreterare Elin Aarflot.

Kontakt

Elin Aarflot
Pressekreterare hos socialminister Lena Hallengren
Mobil 073-274 23 53
elin.aarflot@regeringskansliet.se

Vad handlar detta om tro? Karantän?
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Läs de rekommendationer jag postat.

Täcker du inte ögon/öron samt trycktestar masken - växlar skyddet 50-100%.

Du behöver dessutom köpa 200 st filter. Vilket blir en dyr historia. Vissa har råd/andra inte.

Lösningen kan vara att :

Begränsa rörligheten till att gå ut för att uträtta de mest essentiella ärendena.

Köpa 40 st filter / 4 handlingstillfällen/månad. 10 månader.

200 filter? Har du knarkat? SR 510 filtret från sundström kan desinficeras 4 gånger per dag i 5 minuter i isopropanol/ethanol i 18 månader

Citat:
Re-use of half mask SR 100 and full-face mask SR 200 respirator and pre-filter and particle filter
Immersion in a 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution has been found to effectively kill the virus. Elastomeric respirators with P3 mechanical filters offer greater efficiency and can be reused. The Sundström equipment described above has been thoroughly tested without any detrimental effects. In fact, after the equivalent of being immersed in 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution for 5 minutes 4 times a day for 18 months, the equipment above suffered no effects in performance or efficiency, apart from the printing ink fading from the filter label.

For cleaning/disinfection of SR 100 or SR 200 mask and pre-filter and particle filter, our recommendation is as follows:

Remove the pre-filter holder with the pre-filter from the particulate filter.
Remove the particulate filter from the mask or filter adapter.
Place the mask, particulate filter, pre-filter, pre-filter holder and filter adapter (if used) in 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol/ethanol solution.
The parts must be completely immersed in the ethanol for at least five minutes.
Lift out the parts (wear protective gloves). Shake out the ethanol.
Let the parts air dry for at least one hour before next use.
The SR 500/SR 700 fan unit and headtops can be sprayed and cleaned with a solution of 70% Isopropyl alcohol or 60% ethyl alcohol / ethanol solution.

This disinfection procedure can be done as often as necessary.

Change the pre-filter SR 221 at least every 7 days.
Change particle filter SR 510 after 18 months or sooner if there is any concern regarding physical damage, hygiene (soil/dirt), or increased breathing resistance.
Citera
2020-03-10, 16:24
Medlem
Citat:
Läs de rekommendationer jag postat.

Täcker du inte ögon/öron samt trycktestar masken - växlar skyddet 50-100%.

Du behöver dessutom köpa 200 st filter. Vilket blir en dyr historia. Vissa har råd/andra inte.

Lösningen kan vara att :

Begränsa rörligheten till att gå ut för att uträtta de mest essentiella ärendena.

Köpa 40 st filter / 4 handlingstillfällen/månad. 10 månader.

Har lite svårt att hitta dina rekommendationer i tråden. Jag har 20-30 filter. Hur bra blir det?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
UD: " Vi avråder inte från resor till Italien".

Vad VÄNTAR dom på? Är det någon som fattar det? Och likaså detta med att stänga skolor och stoppa sammankomster med fler än 1000 personer (jag skulle vilja ha det till hundra personer, för 1000 är ju helt okontrollerbart). Vad är det att VÄNTA på, det är väl bara att förbjuda det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
I kina har man den åldersfördelningen pga att man kunde sätta in massiva sjukhusresurser. Många kanske bara behövde hjälp med syresättning t.ex.
Problemet är att Europas sjukhus kommer kollapsa av mängden fall. Det innebär att det inte kommer finnas någon hjälp att få, oavsett hur lite hjälp du behöver, utfallet blir ju då att någon som hade varit enkelt att rädda livet på under normala omständigheter kommer dö.
Fattar folk inte det?
Det verkar folk inte fatta. Man kan inte längre räkna statistiskt på hur många sjuka som överlever - eftersom deras överlevnadsförhållanden minskar kraftigt utan tillgång till sjukvård.

Jag tror att detta kommer så småningom öppna upp markanden för privat sjukvård.
Citera
Bannlyst
Det svenska beteendet. (Neurologiskt perspektiv)

Stresshormoner/serotonin/adrenalin/andra substanser utsöndras/byggs upp.

Massiva mängder dopamin utsöndras genom beteendemönster relaterade till denial/ilska/stress.

Hjärnan stänger av.

Resultat / Agerande = 0.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Varför behöver de komma hem? Varför kan de inte stanna i Iran. Du kallar ju dem för "svenskiranier". De har uppenbarligen släkt som de kan bo hos i Iran.

Sluta vara dum i huvudet.
En del av dem ska sköta om dig när du ligger på sjukhus.
Citera
2020-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
Känslan när sverige inte reagerar på följande uttal :

Vi kommer sekretessblägga beredskapsplaner

Det är väl helt ypperligt att de sekretessbelägger sådant. Vad pratar du om?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ska vi försöka förutse ett troligt scenario? Jag gissar att det kommer ta två år innan viruset är borta, och hur ser världen ut då? 40-50% har smittats, 1-2% (hundra miljoner människor) har dött och många dras med komplikationer. Medicinlager är slut och kyrkogårdarna är fulla. Många kommer ligga och dö hemma eftersom det inte finns folk som tar hand om dem. Produktionen av varor och tjänster har sjunkit drastiskt, vårdens resurser är uttömda för lång tid framöver, världens ekonomier går på knäna och de kommer bli brist på mat och annat.
Vården räknar med 20-40% personalbortfall enligt Folkhälsomyndighetens presskonferens, många kommer inte få vare sig vård, operationer eller mediciner. Samma gäller förstås världens BNP, jordens länder kommer vara bra mycket fattigare efter detta.'
Några andra teorier?

Nej, MSB har bara tagit fram övningsiffror, ingen prognos och inte FHM. Sluta sprida desinformation!

Vad gäller din sk. "Prognos". Hälften av befolkningen smittas inte av det vanliga, och betydligt smittsammare virus som cirkulerar vid säsongsinfluensa. Så varför skulle Coronaviruset smitta ner en betydligt större andel av befolkningen. Den enda orsak till att det är pådrag vad gäller Coronaviruset är att dödligheten är 3-10 gånger högre än vanligt influesavirus.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hur många upplever det värre än en vanlig förkylning?

Är jag döende? Mitt allmäntillstånd idag är mer eller mindre fullt frisk.

Ja det kan ju vara värt att lyssna på någon som har haft smittan.

Tack för att du upplyser oss i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in