2020-03-10, 14:47
Bannlyst
Om 99 procent är slaskens, varför är då allt typ sekretessbelagt?
Citera
2020-03-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jo, oroväckande om de bara har en indiciekedja/hittepå likt TP om SE.

Det är detta som borde vara osannolikt då KP aldrig har tappat huvudet tidigare.
Han måste ha något konkret att gå efter för att uttrycka sig som han gör.
Något annat vore okaraktäristiskt.
Citera
2020-03-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det här i alla år spridits bräckliga och långsökta hypoteser kring Palmemordet byggda på associationer och antaganden. En levde i den mediala bilden i över 25år. Hypotesen om CP.

Andra har återkommit gång på gång trots att det visat sig att det byggt på rent felaktig information. Några av dessa är Sydafrikaspåren det det gång på gång försökt marknadsföras med rena lögner.

Att Borgnäs låter sig påverkas i detta ännu en gång via en källa med insyn i PU är märkligt.

Har han inte uppfattat redan hur många gånger desinformation i olika riktningar som PKK, CP Sydafrika mm kommer från ungefär samma håll. Det håll som blickarna borde riktas mot där man lättvindigt bara viftat bort saker i dunklet kring närvaro av civila spanare i och utanför tjänsten samt odefinierade inhemska möjligen hemliga aktiviteter. Var och en borde väl förstå att om det var helt oskyldigt så borde man ha berättat allt i detalj redan.

Den enkla förklaringen till att mordet inte lösts är kanske att de som mördade OP haft inflytande och kontakter nog att vilseleda arbetet. Det är ingen teori för övrigt att vissa gjort det. Att personer inom Knarkspan under lång tid engagerat sig att både fejka bevis och att driva teser offentligt.

Kanske är det så att BORGNÄS KÄLLA så väl som andras källor ( som Frånstedt och DF) är mer intressanta själva än den teori de vill sälja.

Hans Melander sa för några veckor sen att det är ett spår de lägger huvudvikten av sitt arbete på och att det finns andra saker de jobbar parallellt med. Har du några tankar kring det?

Sen undrar jag över de här nyligen genomförda förhören där vittnen sagt att de blivit tillfrågade om SE. Jag vet ju att du hävdar att det beror på att de vill avföra honom helt men jag undrar lite över varför frågorna till vittnena om SE kommer så sent. Borde dom inte ha klarat av det vid det här laget?
Citera
2020-03-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Någon som vet hur många procent av vittnesförhören på och i anslutning av mordplatsen som är offentliga. Borde väl vara dom flesta i.o.m. rättegången -88.

70-80%? eller är det mer?

Jag tror att jag hört någonstans att det skall finnas runt 700 olika vittnesmål i och omkring biografen Grand allena.
Antalet offentliga av dessa uppgår till knappa 40 till antalet.

Det ger kanske en liten humm om hur mycket material som är hemligstämplat.
Citera
2020-03-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Om 99 procent är slaskens, varför är då allt typ sekretessbelagt?
Så är det alltid under förundersökning. Helt normalt. Saknad du fullständigt kunskaper om hur utredning och lagföring går till?
Citera
2020-03-10, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hans Melander sa för några veckor sen att det är ett spår de lägger huvudvikten av sitt arbete på och att det finns andra saker de jobbar parallellt med. Har du några tankar kring det?

Sen undrar jag över de här nyligen genomförda förhören där vittnen sagt att de blivit tillfrågade om SE. Jag vet ju att du hävdar att det beror på att de vill avföra honom helt men jag undrar lite över varför frågorna till vittnena om SE kommer så sent. Borde dom inte ha klarat av det vid det här laget?
Förmodligen på grund Filters artikelserie och att man då såg sig tvungna att grundligt titta på materialet om inte annat än för att kunna avföra det på goda grunder.
Citera
2020-03-10, 16:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så är det alltid under förundersökning. Helt normalt. Saknad du fullständigt kunskaper om hur utredning och lagföring går till?
Tricket är väl att veta vad som hör hemma i sagda slask?
Citera
2020-03-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Utredning går till så att man även om man tror sig ha läget klart för sig måste man utesluta invändningar som kan komma för att misstänkta inte skall kunna resa rimliga tvivel. Ofta slarvas det med detta. I detta fall måste man nog vara extra noggranna i det. Därför ger oss uppgifter som läcker ut väldigt lite information om vad som är vad.

Vi har en mycket ensidig information från sådana som driver olika saker medialt som påstår sig ha informationer direkt inifrån utredningen och som gärna tolkar saker på samma sätt som de bygger teorier dvs slarvigt och spekulativt. Hittills har inget sådant påstående visat sig vara sant.

Svaret är att vi inte kan veta säkert någonting. Däremot tror jag att vi kan vara ganska säkra på att de inte jobbar med spekulativa slutsatser och gissning som vissa hypoteser gör. Skulle de ens tänka tanken att spinna sådana trådar lär de få ångra sig snabbt.

Därigenom tror jag att det är det som vi inte hör något om i media som man verkligen jobbar med och där man inte vill att det skall läcka alls.

Folk är så otroligt okunniga i sina spekulationer att det kan passera saker som att vissa tror att provskjutning och resultat av sådan kan dröja halvårsvis.

Risken att nån lösning typ CP skall dyka upp är liten. De kommer att bli slaktade om de försöker.
Citera
2020-03-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Upplys mig gärna om de uppenbara fakta som pekar på att det är en konspiration.
WT, övervakning + mörkläggning.
Citera
2020-03-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror att jag hört någonstans att det skall finnas runt 700 olika vittnesmål i och omkring biografen Grand allena.
Antalet offentliga av dessa uppgår till knappa 40 till antalet.

Det ger kanske en liten humm om hur mycket material som är hemligstämplat.
Det som är tillgängligt är allt som passade in för att försöka få CP fälld för mordet. Övrigt är säkert mest skräp men kan finnas info som gör att enskilda kunnat avskrivas för länge sedan. Kan också finnas detaljer som kastar nytt ljus på det offentliga materialet. Och säkert en hel del om situationen vid Grand och WT-observationerna.
Citera
2020-03-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tricket är väl att veta vad som hör hemma i sagda slask?

Det finns folk med fantasi som kan älta skit och rena spekulationer hur länge som helst men man måste kunna avskriva allt som saknar substans och trovärdighet och det innefattar samtliga vittnen, samtliga ensamma galningar, främmande makt etc.

Kvar finns endast det som man skrivit av för att man litar på när de svär sig fria men som haft motiv, medel och tillfälle.

100 på att det är relativt lätt att knäcka och identifiera men lite svårare att leda i bevis så långt senare.

Storys man hållit ihop om som kring avbruten knarkspaning spricker ofta vid första tecknet på sprickor men det blev tyst efter pajkastningen kring turerna med knarkspan och en grupper så mina pengar ligger på att lösningen hämtats fram ur det. Inget läcker om det är saker som berör verksamheter nära rikets säkerhet.
Citera
2020-03-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
WT, övervakning + mörkläggning.
Dessutom är allt annat grundligt avfört.

Fasaden som å ena sidan gamla parhästarna (aktive DF och hans exchef på Säpo som ansåg att OP var landsförrädare) som pratade om Barbro och Lennartgrupper mm samt där Knarket pratade om (avbruten spaning som visade sig ha haft en skolkare på mordplatsen) samt Dahlstens privatspanade poliser. Språk och öppnade då ett nytt avsnitt.

Det enda återstående. Finns inget där är det inte läsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in