2020-03-10, 14:22
Medlem
Höjs till mycket hög spridningsrisk

https://www.expressen.se/tv/nyheter/live/live-tv-senaste-nyheterna-med-expressen-tv-16/
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag har en ozongenerator i garderoben som jag använder för dålig lukt på kläderna..Den lär även ta död på virus och bakterier. Många luft-Luft värmepumpar har inbygd ozongenerator sk. ion teknik som ev kan hjälpa till att rena luften inne.

De behöver vara enormt stora för att ha en riktig effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Funderar starkt att inte åka till Stockholm och jobba nästa vecka, karantän inom 2v?
Bor i förort
Citera
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att andas in fislukt är ju att andas in små avföringspartiklar..som med all säkerhet innehåller virus så avföring i sig gör det..Öppnar man dörren till en offentlig toa och känner lukten så är det kört..även om man inte går in där..Lägg där till alla (oftast män) som aldrig tvättar händerna efter att de pissat.
Av de som tvättar händerna är det många som enbart dräller på några droppar vatten och torkar av..Väldigt sällan jag sett någon man tvaga och tvåla in händerna ordentligt kanske 1 av 30 eller så..

Hade själv en jobbig morsa och farsa som alltig gnällde om handtvätt så det ligger i ryggmärgen sedan barnsben att tvätta sig ordentligt efter toabesök och då man kommer hem från stan eller skall bre en macka/laga mat. Många har inte detta med sig från barndomen verkar det som..Dags att göra det till en inrotad vana ?

4 av 10 manliga läkare tvättar inte händerna efter toalettbesök läste jag i en studie för några år sedan. Det krävs en folkbildning.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag förhåller mig väldigt lugn. Litar på att folk tar sitt ansvar och stannar hemma om de är sjuka.

Tillit är bra, kontroll är bättre.
Citera
2020-03-10, 14:23
Medlem
brianmolkos avatar
Vad gör ni efteråt när Stockholm varit i karantän då ?
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Det skulle vara intressant att få veta ålder, kön samt etnisk bakgrund på de två personer som intensivvårdas.

Vad jag kan se av statistiken så har nordvästeuropéer hittills behövt intensivvård i ett fåtal fall - vilket har fått mig att tro att viruset påverkar vissa etniska grupper mer än andra. Eller så har utbrottet pågått i för kort tid för att personer ska ha blivit så pass sjuka.
Citera
Medlem
Läste igår att kring 30 på en färja på Nilen smittats, sen blev det tyst. Har inga fall konstaterats i Afrika? Där om någonstans borde det väl finnas fall i det folkmyllret.
Citera
Medlem
Hemställan till olika myndigheter nu angående kapacitet och beredskap, är dom dom tokig! dom har haft 3 månader på sig men nu ska dom elda arslet på regioner och myndigheter varje vecka. Bråttom, bråttom då att göra i ordning, beställa, analysera och slösa pengar som inte finns (och troligen inte mycket material att köpa heller). Vilket land man bor i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
För 87% av alla människor som får smittan, så är det som en smärre förkylning. Alltså mildare än en vanlig influensa, men men...

81% lindrigare!
14% svår
5% kritisk... i denna grupp hittar vi dödsfallen

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
På de orterna du nämnde så finns det rika skidåkare som varit i Alperna och som säkerligen har ganska god fysik. Jag är inte alls lika orolig för dem som jag är för våra kompakta invandrarområden som vi har runt Stockholm, där man kanske väntar med att söka läkarhjälp tills man måste sjukskriva sig. Och då visar det sig att man har Corona och har smittat hela familjen, bara för att man har umgåtts med någon som kom tillbaka från Iran.

Samma gäller för Malmö och Göteborg.

God fysiken har ingenting att göra med komplikationerna. Allt handlar om åldern, gener, röker man, dricker man etc. Underliggande sjukdomar såsom astma, diabetes. Iranier är oftast rika så de bor inte i ghetton. Mellanösterfolk är sjukt paranoida av sig så de flesta sitter inlåsta i sina hem, tro mig.
Citera
Medlem
Blir spännande att se om några dagar och fram till nästa helg, hur många som smittats i globen under Melodifestivalen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in