2020-03-10, 14:19
Medlem
Vi kommer se en rejäl minskning av äldre människor här i Sverige. Något säger mig att detta gynnar politikerna och statskassan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
”Vi har varit naiva”
Fast i andra ord.

Jävla sopor.

”Vi har varit naiva” betyder ju vi har varit helidioter med noll analysförmåga.

Den kommer dom köra i all evighet.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag har ingen agenda annat än att jag oroar mig enormt för att folk som inte är pålästa får panik.

Panik är ingen dödlig farsot som viruset är. Myndigheterna har inte tid med viruset för all panikdämning.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Resolut agerande baseras på att inse att alternativet är panik/kaos.

Om de inte känner detta, hur menar du att folk då ska kräva åtgärder?

Du ser hellre att de vaggas in i falsk trygghet?

Ska vi söva ner folk, distribuera mer SSRI?

Vi ska behandla det som en vanlig influensa.

D.v.s. man ska stanna hemma om man är sjuk. inte besöka äldre osv.
Citera
2020-03-10, 14:20
Medlem
Reservations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Än en gång får Tegnell äta upp vad han har sagt, otroligt att han får vara kvar... Vad kommer härnäst...

Han är helt intelligensbefriad. Nästan så jag tycker att det är befogat med dödsstraff efter alla liv han kommer ha på sitt samvete.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Panik är ingen dödlig farsot som viruset är. Myndigheterna har inte tid med viruset för all panikdämning.

87% av alla smittade har lindriga symptom liknande en smärre förkylning.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Eftersom vi nu har inhemsk smitta så bör du se det som att du kan bli smittad var som helst. Det rörde sig ju om personer som varit i Italien initialt, och jag har sett att det finns smittade på orter som Stockholms innerstad, Lidingö, Danderyd, Huddinge, Sigtuna och Tyresö.

På de orterna du nämnde så finns det rika skidåkare som varit i Alperna och som säkerligen har ganska god fysik. Jag är inte alls lika orolig för dem som jag är för våra kompakta invandrarområden som vi har runt Stockholm, där man kanske väntar med att söka läkarhjälp tills man måste sjukskriva sig. Och då visar det sig att man har Corona och har smittat hela familjen, bara för att man har umgåtts med någon som kom tillbaka från Iran.

Samma gäller för Malmö och Göteborg.
Citera
Medlem
Eckiumbums avatar
Med 207 smittade är Stockholm en av de mest drabbade städerna i världen. I morgon borde det bli över 100 nya smittade om ökningstakten håller i sig.
Om myndigheterna tänkt sig göra något för att bromsa spridningen så måste de göra det nu. Om man tar siffrorna för Italien och flyttar dagrna till motsvarande siffror för sverige får man följande prognos:
Citat:
mars 10: 323
11: 470
12: 655
13: 889
14: 1128
15: 1701
16: 2036
17: 2502
18: 3089
19: 3858
20: 4636
21: 5883
22: 7375
mars 23: 9172
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
9,81 meter per sekundkvadrat rätt ner i backen? Nää du det följer med luftströmmarna. Dom brukar hitta spindlar och andra icke flygande insekter i jetströmmen på 20 000 meters höjd. Hur fan kom dom dit då om inte uppåtvindar bar dem med sig.
I inomhuscentrum kan det blåsa riktig ordentligt vertikalt så viruset följer nog med många meter men förhoppningsvis glesas koncentrationen ut ju längre man kommer från källan. I bussar T-banevagnar tåg flygplanskroppar är det nog stor risk för spridning.

Ja kommer att hålla mesta möjliga avstånd från snoriga och hostande människor som jag vanligtvis gör men nu ännu mer observant på hur de beter sig. För värre är ju kladdandet på ledstänger hissknappar etc.

Hört talas om "flight by electrostatic repulsion" ?

Din logik kan för övrigt appliceras på alla virus, microoranismer, bakterier och bajspartiklar.

Så om jag runkar ut från balkongen på 10:e våning, och har lite otur, så kan en spermie sedan träffa vinrutan på ett flygplan på 10 000 meters höjd ?

Jag hade också hållit ett avstånd på några meter från folk som hostar och nyser.

Men vill du argumentera för att COVID-19 skulle vara luftburet får du kommer med något bättre.
Citera
Bannlyst
Stockholms myndighets tant men munljuds klick :

-Vi kommer sekretessblägga beredskapsplaner gällande "KOh"-vid nittån.

Only in Sweden.

USA går ut med all information, tittar rakt mot folk utan att flacka med blicken, eller titta ner i papper när de talar till folket.

Sverige skapar panik och oro genom dåligt utförda tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det är svårt att spekulera i andra siffror, eller hur?

Jag håller mig till hårda värden och sånt som bekräftats från officiella källor istället för att få panik och kissa på mig på grund av spekulationer och okunskap.
Officiellt är risk för spridning nu *mycket hög".
Hur förhåller du dig till det?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det är svårt att spekulera i andra siffror, eller hur?

Jag håller mig till hårda värden och sånt som bekräftats från officiella källor istället för att få panik och kissa på mig på grund av spekulationer och okunskap.

Men du håller med om att vi ligger en vecka back + okänt.

En vecka till enligt tidigare utveckling = 3520 personer utan att ta med exponenten.

Att välja bort faktat att vi ligger en vecka back är ju inte att ta hänsyn till fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in