2020-03-10, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag har ingen agenda annat än att jag oroar mig enormt för att folk som inte är pålästa får panik.

Resolut agerande baseras på att inse att alternativet är panik/kaos.

Om de inte känner detta, hur menar du att folk då ska kräva åtgärder?

Du ser hellre att de vaggas in i falsk trygghet?

Ska vi söva ner folk, distribuera mer SSRI?
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Så bara de som testats som räknas?

Du vet att:

1. De testar dig inte om du inte redan är på sjukhus eller ingår i en smittkedja

2. De slutar smittspåra hemvändare pga inga resurser = för många

3. Det är en veckas väntetid på att bli testad

Vi ligger således en vecka back + allt okänt som inte testats pga ”vi inte har inhemsk spridning” vilket dom precis upptäkt att vi har.

Ja, det är svårt att spekulera i andra siffror, eller hur?

Jag håller mig till hårda värden och sånt som bekräftats från officiella källor istället för att få panik och kissa på mig på grund av spekulationer och okunskap.
Citera
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Väntan måste nästan vara värre.

Finns väl värre saker att behöva testa sig för som är permanenta i virusväg.

Väldigt låg risk att dö som ung.
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Rätt skönt att vara bonnläpp och bo på landet där Löfven och virus mm har noll påverkan utan här kan man leva ett stillsamt och tillbakalutat liv. Ni som bor i Hufvudstaden, hur går tankarna, vågar ni åka tunnelbana o riskerna att få en hostloppa i näsan? Hur klarar sig pk-människorna, är det trippla munskydd mellan lattekopparna?

Är typ ingen skillnad från hur det brukar vara. Såg en asiat med en grej för ansiktet som var lite udda men inget annat. Tror inte unga är särskilt oroliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkblizzy
Var och testade mig igår, riktigt obehagligt med näsprov och skit. Väntar på svar nu men gissar att siffran kommer fortsätta stiga varje timme

När sa dom att du skulle få svar?
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Än en gång får Tegnell äta upp vad han har sagt, otroligt att han får vara kvar... Vad kommer härnäst...
Citera
2020-03-10, 14:18
Medlem
60 nya fall nu i Sthlm. Nu lär sjukhusen va överfulla. Kanske Sthlm sätts i karantän.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag har ingen agenda annat än att jag oroar mig enormt för att folk som inte är pålästa får panik.
De enda som får panik är de som tror detta är en vanlig influensa och inte får medhåll.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Alltså herregud. Folkhälsomyndigheten är ju ren parodi. Nu skall man bli ännu mer selektiva i vilka man skall testa.

Citat:
Hos oss gäller följande: vi ändrar strategin i Stockholm. Smittspårningen kommer inte rikta in sig på lindrigt sjuka personer som varit utomlands. Vi följer nu upp tidigt i vården för att inte andra ska smittas. Smittspårningen kommer att ändra karaktär.

Det gäller t.ex provtagningsrutiner. Där har man varit väldigt vida, nu riktar man in sig på de som är svårast sjuka.

Jag förstår dock beslutet av hänsyn till alla varningssignaler om att vi har få testkit samt kritiskt lite skyddsutrustning i lager.

Alla här inne i tråden som kunnat förutspå sen i Januari vad som kommer ske bör få sig en redig klapp på axeln och bör ersätta all personal på folkhälsomyndigheten bums.
Citera
Medlem
Hur skulle viruset INTE spridas okontrollerat med tanke på det man inte gjort?
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ska militären skjuta på virusen eller?

Vilken militär....?!? Den jag kände till har ju avrustats. Precis som sjukvården. Vi lägst antal intensivvårdsplatser i Europa (572 st på ca 10,5 miljoner invånare). Och de ska ju även räcka till andra (”de vanliga”) patienter än Coronasmittade!

Ändå betalar vi rekordbelopp i skatter; ”vad f-n får vi för pengarna?!??”

Var tar allt vägen???
Citera
2020-03-10, 14:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Fri spridning i Göteborg också?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronapatient-i-kungalv-misstankt-fall-av-inhemsk-smitta/

"Patienten lades in på Kungälvs sjukhus i slutet av förra veckan med symtom på en infektion i luftvägarna. Men eftersom patienten troligen inte har varit i något högriskområde utomlands eller haft kontakt med någon som varit det behandlades denna på sedvanligt vis. Några prover för covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset, togs inte.

På måndagens eftermiddag bekräftades dock att patienten bär på det nya coronaviruset."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in