2020-03-10, 13:57
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imright
Så länge bevisen inte finns där kan man inte hävda att det är på ett visst sätt. Jag TROR precis som du, att vi kommer att få bevis inom ett par dygn, men det är såklart inget varken du eller jag VET.
Jo vi vet, t.o.m. du vet, att detta virus inte uppträder annorlunda i Sverige än i Italien eller Sydkorea. Sälvklart sprids det på samma sätt från människa till människa här som där! Eller menar du/FHM att alla smittade ätit fladdermöss eller nåt innan de reste tillbaka hit? Jag menar, vilken slags biologisk teori om virus har du egentligen?

Citat:
Ingen kompetens? Ingen beredskap? Du tror inte att det jobbar hundratusentals svenskar med detta dagligen i dagsläget? Du tror att all info är öppen för allmänheten? Är du så naiv och tror att de främsa experterna i sverige är inkompetenta och inte arbetar med potentiella lösningar?
Jaha. Så du hoppas på att staten har en hemlig beredskap. Trots att borgarna avskaffade civilförsvaret. Trots att sjukvården går på knäna till vardags. För att du trooor på att Staten är Gud och har hemlig beredskap. Jag kan tala om för dig att den beredskapen ligger på andra sidan graven för dig. Är det för att staten "heter" staten som du trooor det? Någon annan anledning finns ju inte. "Staten" är ett jävligt bra varumärke för bedragare!

Citat:
Du verkae gilla att använda ordet "staten" i negativa sammanhang, vilka myndigheter syftar du på med "staten"? Hela den offentliga sektorn? Bara FHM? Eller enbart Löfven?
Det är statligt alltihop. När jag säger staten så menar jag antingen riksstaten eller hela offentlig sektor beroende på sammanhang. Här menar jag hela staten. Det är inte precis som att Åsele kommun har bättre beredskap för nånting än vad Åmål har. Samma slags helt omeriterade parasitpampar som sitter där tyst passiva och tankar pengar från skattebetalarna utan att uträtta ett enda skit.

Citat:
Ps; va inte så jävla arg på någonting du inte förstår dig på. FHM gör allt dom kan för att minimera skadan för det svenska samhället.
Ni arga PK-propagandister ljuger hela tiden att alla vi som lever i verkligheten "är arga". Det är ju hela tiden bara såna som DU som är arga och hatar och ljuger.

Jag vet väldigt mycket mer än FHM om denna epidemi! Det bevisas av allting jag skrivit i denna tråd, jämfört med allt som FHM har påstått. Du förstår (nä, det gör du inte) att vem som vet mest handlar inte om din värdelöshetsavgrund. Det handlar om vem som visar sig ha rätt, och vem som visar sig ha fel. När man förstår att samtliga politiker och samtliga myndighetschefer som de har utsett alla är gaggande idioter som alltid misslyckas (genom att titta på daars "meriter") så är det extremt enkelt att förutse vad de kommer att göra och säga:

- Svenska staten kommer aldrig någonsin att göra någonting verkningsfullt mot något samhällsproblem.
- Svenska staten kommer alltid att fortsätta ljuga sin värdelöshetsavgrund.

PM:a mig när någon av dessa mina tvärsäkra förutsägelser visar sig vara fel! De har stämt undantagslöst de senaste 20 åren.
Senast redigerad av Fri 2020-03-10 kl. 14:01.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag prata med en sjuksköterska och just sekretessen fungerar som en försvarsmekanism för dem.

De vill dämpa virusets allvarlighet så länge det går. När de inte kan längre då kommer de börja erkänna att de haft fel etc.

Varför de gör så är pga de inte alls är förberedda och vill skapa sig tid för att förberedda sig eller så hoppas de att de går över av sig själva. Sedan så vill man försvara ekonomin framför att rädda människors liv.

Underskatta aldrig girigheten.

Det är detta jag misstänker också. Hoppas innerligt att någon inom sjukvården tar fram bevis och blir en visselblåsare.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är också glad att de hittat mer fall. Vore oroligare om siffran gick ner från igår, eftersom så många reser till utlandet från Sverige. Hade faktiskt ingen aning om magnituden av allt resande. Trodde man reste 1 gång om året per person.

Hur tänker du?
Du är glad att de hittar mer fall?
Citera
Medlem
Here's the coronavirus data, overlayed with the dates offset by the amounts shown. One of these countries is not like the rest. Everyone else will be Italy in 9-14 days time.

https://mobile.twitter.com/MarkJHandley/status/1237119688578138112?utm_source=share&utm_medium=io s_app&utm_name=iossmf
Citera
2020-03-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Aj, cirka 30 så hade man känt att det var under kontroll, 60 känns lite för mycket.

Men är lurigt att tolka det hela, det viktiga är egentligen antalet fall som inte är diagnostiserade och därför kan smitta fritt. Isberg vs flytkudde.

Det intressantaste just nu är ju hur många av dessa som hittats genom utökade tester.
De som rest från Italien är ju inte superoroande, för det vet vi ju om.
Helt vanliga idioter som åker på skidresa när det pågår en pandemi i världen
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men sluta sprid desinformation!!

Gå in på Apotek Schele själv och kika då.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du förstår att detta är folk i närhet till de som redan bekräftats smittade som man hittat via smittspårning. Troligtvis folk som redan sitter i karantän.

Smittspårningen har redan havererat. De ligger en vecka efter och vi har redan inhemsk smitta. Det är flera dagars väntetid på misstänkta sekundärfall. Dessa personer har redan träffat massor av människor.

Du gör bäst att ta det här på fullaste allvar.
Citera
2020-03-10, 13:59
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Var och än som har normal IQ förstår att det hade blivit mycket lägre skadepåverkan på samhället och ekonomin om vi hade vidtagit kraftfulla förebyggande åtgärder och stängt skolor och evenemang samt satt utlandsresenärer i karantän.

När helvetet snart brakar loss och vi tvingas stänga ned samhället helt så blir skadeverkningarna enorma. För helvete regering och myndigheter: AGERA NU!

Ja jag håller med. Hellre att man sätter folk i karantän och sen släpper på restriktioner, än att man har folk som ligger och dör för att de inte får en respirator.

Hellre proactive än reactiv.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
När ska Corona Bob uttala sig? "Det peakar nu!! "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Dagens presskonferens från fhm om någa min 14:00 Ska bli intressant o se ifall de tar några åtgärder nu. Om de fortsätter att sätta huvudet i sanden blir jag mållös. https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/inbjudan-till-presstraff-om-covid-194/

Ja herregud. Må något hända NU
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
att vi rapporterar så många fall är snarare ett riktmärke på att vi har situationen under kontroll och har lyckats framgångsrikt med vår effektiva smittspårning. Hur ska det ens vara svårt att ta in?
Precis. Med den logiken så hoppas vi på minst 1000 till på Fredag.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Airborne innebär spridning när en person exempelvis: pratar, hostar eller nyser. Viruset är tillräckligt litet för att vara luftburet med hjälp av aerosoler. Det vanliga influensa viruset kan befinna sig luftburet upp till 72 timmar.

Droplet innebär spridning med hjälp av droppar som bildas vid hostningar och nysningar från en sjuk person. Dessa kan smitta en frisk person via ögon, näsa, mun.

Detta var det jag kunde hitta om COVID-19 storlek:
Particles of the SARS-Cov virus, a similar virus, are about “100 nm in diameter”, which is a normal size for most viruses. This is about 0.1 micro, suggesting that Covid-19 is about 5,000 times larger.

Influensa viruset:
"droplet transmission, in which respiratory fluid-containing particles larger than 5 µm travel ballistically through the air and deposit onto mucous membranes within 3 ft as a result of gravity; and airborne transmission, in which dried particles (i.e., droplet nuclei) smaller than 5 µm remain suspended in air and disperse over long distances and are inhaled and deposited in the respiratory tract."

Om vi beräknar Covid-19 vara 0.1 µm * 5000 i storlek, kan vi utgå ifrån att det INTE är luftburet. Gravity is a bitch.

9,81 meter per sekundkvadrat rätt ner i backen? Nää du det följer med luftströmmarna. Dom brukar hitta spindlar och andra icke flygande insekter i jetströmmen på 20 000 meters höjd. Hur fan kom dom dit då om inte uppåtvindar bar dem med sig.
I inomhuscentrum kan det blåsa riktig ordentligt vertikalt så viruset följer nog med många meter men förhoppningsvis glesas koncentrationen ut ju längre man kommer från källan. I bussar T-banevagnar tåg flygplanskroppar är det nog stor risk för spridning.

Ja kommer att hålla mesta möjliga avstånd från snoriga och hostande människor som jag vanligtvis gör men nu ännu mer observant på hur de beter sig. För värre är ju kladdandet på ledstänger hissknappar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in