2020-03-10, 13:31
Medlem
Två smittade vårdas på intensiven nu.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Svensk Sun-Tours IV resurrection edition beteende inga konstigheter.

Kapten klänning arbetar och bor på häst-gård där ungdomar tränar med sina hästar.

Estonia sjönk med "frysta"/"handlingsförlamade" folk som satt vid borden och inte kunde röra sig samtidigt.

Kapten-Corona gled till afrika på medias glidmedel som internationell expert, skaffar brudar zippar kokosnöt drinkar.

This is the time of the idiots. LOL!

Visst fan är det så och det gör mig heligt förbannad, är det konstigt att redigt folk börjar preppa och samla på vapen? Det räcker ju med att kolla sig runt lite, ledarna har noll handlingskraft och en jävla stor mun. Sen gör de själva tvärtom. Mycket märkligt beteende om du frågar mig.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Här kan du se skillnaden i dödlighet i olika åldergrupper mellan corona och vanlig influensa.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-compared-to-flu-mortality-rates-2020-3?r=US&IR=T
Då ska man ju ha i åtanke att de flesta i riskgrupperna har tagit en influensaspruta. Utan spruta är det fullt möjligt att det är ungefär samma dödlighet även om många äldre har ett visst immunförsvar sedan tidigare mot vanlig influensa.
Citera
2020-03-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hemligt som i gamla sovjet

inte ens åldern törs man säga

"Ett coronafall intensivvårdas

I Sverige har fem nya fall av corona-
smitta bekräftats under dagen.
Dessutom vårdas en smittad person på
Karolinska universitetssjukhusets
intensivavdelning i Huddinge.

Det är det första intensivvårdsfallet
i Sverige, skriver Aftonbladet.

Sjukhuset vill inte uppge hur allvar-
ligt smittoläge det rör sig om. "

https://www.svt.se/svttext/web/pages/108.html

Men va fan det är ju oerhört relevant att veta hur gammal personen är, sjukdomshistoria och hur allvarligt det är. Ligger personen ifråga i respirator eller inte.
Allt detta bidrar ju till att bedöma hur farligt detta Corona-virus är, att mörka detta gör att människor inte tar detta på allvar och då blir det ännu värre.
Ingen bryr sig om personens identitet eller något annat åt det hållet enbart de parametrar som jag räknade upp.
Fan för den här överdrivna sekretessen, annars går det bra med information och register om alla, bara man kolla upp hur mycket pengar människor tjänar.
Citera
Medlem
Så det är nu anställda på sjukhus som snattar handsprint och ansiktsmasker medan de själva säger åt oss att inte oroa oss, och att inte köpa masker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K39WRe/munskydd-och-handsprit-stjals-fran-sjukhus

Jag är så jävla glad att jag stal 10 flaskor hansdesinfektion. Synd att jag inte hade åtkomst till munskydden som de priviligierade läkarna har för de hade rykt med.

Såg en dokumentär om corona viruset.
Och det fanns en läkare som hävda att viruset har samma dödlighet som spanska sjukan. Men eftersom vi har avancerad sjukvård idag så fördröjer vi döden bara och sedan så är inkubationstiden bara lite längre. Allt detta gör att dödligheten kan inte räknas på ett beprövad sätt.

En intressant tanke som de påpeka är att viruset kommet försvinna av sig själva, puff bara borta från ingenstans. Endast för att återkomma om 10 år eller liknande. Den kommer alltid att finnas där.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sant. Svenska sjukvården går på knäna i normala fall, och i extremfall skär den ihop totalt.
.

Snackade just med en kamrat från Italien, de är satta i karantän och sjukvården har kollapsat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hemligt som i gamla sovjet

inte ens åldern törs man säga

"Ett coronafall intensivvårdas

I Sverige har fem nya fall av corona-
smitta bekräftats under dagen.
Dessutom vårdas en smittad person på
Karolinska universitetssjukhusets
intensivavdelning i Huddinge.

Det är det första intensivvårdsfallet
i Sverige, skriver Aftonbladet.

Sjukhuset vill inte uppge hur allvar-
ligt smittoläge det rör sig om. "

https://www.svt.se/svttext/web/pages/108.html

Men va fan det är ju oerhört relevant att veta hur gammal personen är, sjukdomshistoria och hur allvarligt det är. Ligger personen ifråga i respirator eller inte.
Allt detta bidrar ju till att bedöma hur farligt detta Corona-virus är, att mörka detta gör att människor inte tar detta på allvar och då blir det ännu värre.
Ingen bryr sig om personens identitet eller något annat åt det hållet enbart de parametrar som jag räknade upp.
Fan för den här överdrivna sekretessen, annars går det bra med information och register om alla, bara man kan kolla upp hur mycket pengar människor tjänar.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Artikel idag i Läkartidningen. Vet inte om den redan postats i tråden.

Sverige bör byta strategi för att bromsa spridning av coronaviruset

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/?fbclid=IwAR1659mziZnIWBPXF19D97bpRVSyMWviLbXRgrWN EJCQEFeYFiUNFq0KqnI

Joacim Rocklöv, fil dr, professor, institutionen för folkhälsovetenskap och klinisk medicin, Umeå universitet
Bo Lundbäck, med dr, senior professor, institutionen för medicin/Krefting Research Centre, Göteborgs universitet
Elin Larsson, med dr, docent i global hälsa, institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet och Karolinska institutet
Fredrik Elgh, med dr, professor, överläkare, institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet
Henrik Sjödin, fil dr, forskare, institutionen för folkhälsovetenskap och klinisk medicin, Umeå universitet
Björn Olsen, med dr, professor, överläkare, institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet

Tål att postas flera gånger. Hoppas att allmänheten läser artikeln.
Citera
2020-03-10, 13:33
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
"I Italien är en övervägande majoritet av de 460 människor som avlidit till följd av covid-19 över 70 år. De flesta var män som hade andra, allvarliga, sjukdomar i botten.

I den aktuella genomgången var medelåldern bland de avlidna 81 år, och 73 procent var män. Två tredjedelar av de som dog hade dessutom flera olika allvarliga underliggande sjukdomar.

Den största gruppen avlidna, 42 procent, var i åldersgruppen 80–89 år. Näst störst, 34 procent, var mellan 70 och 79 år, medan 14 procent var över 90 år.

I Italien har förhållandevis många dött av coronaviruset. En förklaring till detta är att smittan i Italien också tagit sig in i vården, där ofta äldre och redan sjuka vårdas"

Ni som är under 70 och nojar och ej har bakomliggande sjukdomar kan ta ett chillpill
Till stor del för att de inte har möjlighet att vårda alla och därför lägger resurser på de som de anser ha störst chans att rädda. När de resurserna tar slut kommer sannolikt även yngre ålderskategorier dö. Dessutom finns en tidsaspekt att det går att hålla personer i liv längre på intensivvårdsplatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tror ni att vi får andra rekommendationer från Folkhälsomyndigheten idag?

Är inte det där fel? Enligt vad jag läst så skulle det visst vara effektivt emot SARS då SARS smittade först när personen visade symptom. Då skulle man ju kunna fånga upp de fall som smittade genom SARS.

Det är ju dubbla budskap, att de inte skulle finna någon effekt på SARS - som dessutom är fel - är ju helt annorlunda än detta muterade virus från SARS.

Man skulle ju iallafall kunna sätta människor i karantän som kommer från de länder där det finns spridning?

Jag tror faktiskt att det kan vara så, att om man kollar upp folk på t.ex flygplatser, och ger personen ok, så är det ju tyvärr så att många av dessa ser det som om att dom är friska. Sen blir dom lite krassliga, går ut på stan och smittar runt. För dom var ju faktiskt inte sjuka enligt gubbarna på flygplatsen.
Nu är inte jag själv så hjärndöd, men överskatta för fan inte människosläktet. Sembara på folk som drar på semester åt alla jävla håll fortfarande.

Det är inte viruset som kommer döda oss, utan vår dumhet.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag är inte så orolig för mig själv, eller viruset. Jag är mer orolig över folks panik och okunskap som påverkar samhället negativt.

Att vara påläst kan aldrig vara samma sak som att ha panik. Jag vill hålla mig påläst så att jag kan bättre förbereda mig och inte få panik. Du hade ju precis som alla andra blivit itutad att Covid-19 inte var luftburen. Men nu vet du bättre, eller hur? Och vad gör vi åt det? Ska vi kasta de dyrköpta, nästintill värdelösa andningsskydden vi har köpt, och istället köpa ännu dyrare gasmasker för 10000 kr styck? Tror inte det va...
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
"I Italien är en övervägande majoritet av de 460 människor som avlidit till följd av covid-19 över 70 år. De flesta var män som hade andra, allvarliga, sjukdomar i botten.

I den aktuella genomgången var medelåldern bland de avlidna 81 år, och 73 procent var män. Två tredjedelar av de som dog hade dessutom flera olika allvarliga underliggande sjukdomar.

Den största gruppen avlidna, 42 procent, var i åldersgruppen 80–89 år. Näst störst, 34 procent, var mellan 70 och 79 år, medan 14 procent var över 90 år.

I Italien har förhållandevis många dött av coronaviruset. En förklaring till detta är att smittan i Italien också tagit sig in i vården, där ofta äldre och redan sjuka vårdas"

Ni som är under 70 och nojar och ej har bakomliggande sjukdomar kan ta ett chillpill

Du måste ju vara lite bakom. Man kan noja för att man är bekymrad för familj som tillhör riskgrupperna även om man inte gör det själv.
Det är lätt att hitta psykopaterna i dessa tider. De fattar inte ens konceptet med empati....

På sjukhusen i Bergamo tvingas man nu välja 40-åringarna före 60-åringarna då de har bättre odds.
Man har nått taket med respiratorbehandling och 60+ rullas ut i korridoren för att sakta kvävas:

https://www.ilfattoquotidiano.it/in-edicola/articoli/2020/03/08/noi-costretti-a-scegliere-tra-i-40enni-e-i-60enni/5729389/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in