2020-03-10, 12:07
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Jag väntar på uttalandet från FHM:
-Ta det lugnt, ta en cigg!

Men i ett PK-istiskt samhälle blir det i stället:
-Ät 6-8 brödskivor per dag!
+barn smittas ej & smittar ej
+under inkubationstid smittar man ej
+coronavirus är ej smittsamt
+coronavirus sprids ej hit (& dit å mittemellan!)
etc. etc..
Man blir trött på dessa nötter...

Kan nikotingrejen ev förklara varför så många svenskar kommer lindrigt undan skiten, för vi är ett snusande folk, jag har prillan inne ganska lång tid. Skulle jag nu få skiten kan jag ju starta med en helvetes c/d-vitaminkur, ta lite zink, blossa på en fet cigarr och sen krana upp bastun till 110 och ta lite djupa andetag därinne i 4-5 min, allt för att jävlas med viruset, jag vill bara ha min Corona i kylen !!

Tro det eller ej - denna kille är läkare i Frisco.....
https://www.youtube.com/watch?v=uo7HB-slsm4
https://www.youtube.com/watch?v=qoQs162YwWY
https://www.youtube.com/watch?v=2Nx5jIvtw50
Senast redigerad av vinland 2020-03-10 kl. 12:29.
Citera
2020-03-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
Hatar såna här skräpiga jämförelser. Miljontals har smittats i USA av vanlig influensa och 20000 har dött. Av ca 600 coronafall har nu ca 25 dött, och du fattar inte skillnaden? Ja folk dör i influensa men inte i lika hög grad som i Corona. Är folk helt störda? Vanlig influensa är inte lika smittsam och stark. Corona har inte hunnit mutera är heller och inget vaccin finns än. Man har beräknat att ca 300000 kan dö bara i Sverige om viruset får fäste. Så lägg ner jämförelsen med vänlig influensa, det är inte ens i närheten av Corona.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Därför att influensan dödar 0,01 - 0,05% av alla smittade. Men Covid-19 dödar 3,6 - 4,0% av alla smittade. 250 000 000 jorden runt får säsongsinfluensa, man överlever efter några feberdygn i sängen och vätskekost.

COVID-19 smittar så många. Det är ovanligt smittsamt. Och oerhört dödligt.

Det är inte styrkt att dödligheten är såpass mycket dödligare än vanlig influensavirus.
Dödligheten för en 80+ åring som smittats av den vanliga influensavirusen är runt 15%. Så den vanliga influensan är dödligare än 0,01% för samtliga grupper.

Sedan vet vi endast hur många som dött men inte hur många som smittats då många inte uppvisar allvarliga symptom. Så för närvarande uträknas dödligheten för Covid-19 viruset ligga runt 2,5 % men det lär sjunka markant framöver efter man börjat dokumentera alltfler smittade.

Jag tycker helt enkelt att folk borde lugna ner sig lite. Men visst, vill folk placera sig själv i karantän så är jag nöjd där med, man slipper en massa trängsel i stan.
Citera
2020-03-10, 12:08
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Våra myndigheter verkar ju ta chill.

Det finns ju på alla större orter upplåten mark dit manfall av större antal skall placeras (så kallade krigskyrkogårdar). Du kan ju kolla om det börjar se förberett ut på din ort!
Citera
2020-03-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
öppna med armbågen, sparka igen med foten
Man måste tvätta händerna 2 gånger om man är man. 1 gång innan man tar i snorren, och sen 1 gång när man är klar. Man vill ju inte ha corona på picken😀
Citera
2020-03-10, 12:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag handlar alltid precis när affärerna öppnat, runt 10-11, då det är nästan tomt. Mina arbetstider tillåter det. Nu har jag två anledningar: 1. Minska risken för att få corona. 2. Slippa alla jobbiga, trötta och stressade människor med gallskrikande ungar.

Handlar 08 när affären öppnar. De brukar inte hunnit fyllt på alla frukt och grönsaker då men då får man gå lite senare så finns allt. Inget saknas på hyllorna konserver ser helt normalt ut. Men de som bor och handlar här kanske inte har panik, vad vet jag.

Coop i Bromma var ju länsat för någon vecka sedan läste jag. Kan det vara nysvenskarna från Tensta och Rinkeby Hallonbergen som varit och länsat. Det har ju kris och panik med sig i blodomloppet från sina hemländer. Dom ser det väl som tillfälligt eldupphör och då passar man på innan coronakanonerna börjar mullra igen.
Citera
2020-03-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Tack för svar.
Det är viktigt att du vet vilken blodgrupp som du tillhör om du t.ex råkar ut för olycka och måste få blodtransfusion typ att du slinter med motorsågen/kapmaskinen eller en bilolycka etc.

Själv anser jag att Covid-19 bör behandlas på samma sätt som VKU-smitta (vinterkräksjukan), går man efter hur man skyddar sig mot VKU bör man kunna skydda sig från Covid-19 också, även om nu VKU virus är helt annorlunda och jävligt smittsamt.

Men vi har fortfarande mysteriet i hur din familj klarade sig jämfört med Örebrofamiljen där alla testade positivt, tror din lyx med separat toa är svaret och det bör ha handlat om kontaktsmitta hos dom i Örebro.

En sak stör mig lite, man trycker upp bomulstussar i näsan vid prover, ger ju ingen tillförlitlighet på hur illa det ev är längst ner i lungorna, och man tar inga blodprov heller vad jag vet, har du fått någon input om detta, en del påstår ju att provtagningen inte är 100% ?

Känns som att behöver man en blodtransfusion efter något sådantm, är man inte riktigt i tillstånd att tala om vilken blodgrupp man har, just saying
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste att i Sverige är bristen på skyddsutrustning till de som utför testen en större brist än själva testen. Därför vill de ta fram självtest, där patienten kan göra testet själv. Sedan har de en viss fördröjning på resultat från testen från labben för att de har fått mycket att göra.
Ah. Intressant att de har brist på skyddsutrustning.

Självtest låter jättebra. Typ själv ta något slag prov, försegla i en påse och dumpa i en låda utanför testlabbet.

Eller är självtestet även tänkt att inkludera analys och diagnos?
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-10 kl. 12:14.
Citera
Medlem
Och nu lättar man lite på restriktionerna i Hubei. Visst resande kommer att tillåtas om man är klassad som "grön" av myndigheterna.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag menar att de tar betydligt allvarligare på smittspridningen än Sverige. Har fler restriktioner.

Dom har ju något högre spridning jämfört med Sverige så det kan man ju förstå. Men åker du till Köpenhamn är det precis som Malmö livet pågår precis som vanligt, folk går ut och dricker öl på kvällarna, går på nattklubb och jobbar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Om nån månad kommer vi skratta gott åt Krösa-Majorna i denna tråd som sitter i mammas källare och bunkrar konservburkar, vägrar gå till skolan och tror att Digerdöden 2.0 är här. Sett för mycket Zombie-filmer.

Jisses.
Ja under förutsättning att du själv lever och att dina nära och kära inte drabbats plus att du inte är av italienskt påbrå, där hela landet är satt i karantän p.g.a ren krösamaja! Eller hur?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Totalt sett hade kanske det snabbaste och effektivaste varit att isolera alla högriskgrupper och folk över 50 år i ett par månader. Samtidigt möts resten för en riktig hångelfest i Kungsträdgården. Efter några veckor när de flesta tillfrisknat har vi byggt upp en viss nivå av grupp-resistans som minskar risken för explosiv spridning.
Citera
2020-03-10, 12:11
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste att i Sverige är bristen på skyddsutrustning till de som utför testen en större brist än själva testen. Därför vill de ta fram självtest, där patienten kan göra testet själv. Sedan har de en viss fördröjning på resultat från testen från labben för att de har fått mycket att göra.
Vilket dock kommer ge en fråga om känsligheten sjunkar (= vi missar fler) om provtagningen blir felaktig

Dock, enligt socialstyrelens lägesrapport från igår hade vi skyddsutrustning för 5806 diagnosbesök. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/socialstyrelsen-nationell-lagesrapport-200309.pdf

Ingår det i samma pool som våra 1400 vårddygn så är skyddsutrusning jävligt begränsat ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in