2020-03-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men är det smittspårning? Smittspårning är väl när FHM letar upp dig. Inte att du ringer och säger att du känner ett bekräftat fall? Så anser inte att du svarade på min fråga.

Men då fick jag en ny fråga. Den i din bekantskapskrets fick alltså diagnos väldigt tidigt? Innan det ens fanns fall förutom Jönköpingstjejen?

Det är smittspårning såtillvida att de visste om att vi varit i kontakt, men jag var då inte sjuk alls.
Min teori är att de smittspårar men testar inte folk som är helt frista och symtomfria, vilket är fullt rimligt. Skulle man testa ALLA med någon form av förkylning eller minsta feber skulle verkligen vården braka ihop.

Förmodligen var det så ja, kanske, jag har faktiskt inte lagt någon vikt i det själv. Rent krasst så, från min sida som ser hur det här hänger ihop och fungerar, så är det ingen panik inom vården, man har väldigt god kontroll. Däremot är det ett sjukt tryck, av alla möjliga folk. Alla som har lite hosta tror de fått Corona och har panik.

Problemet som jag ser det, är att det är så ofantligt stort nu att det blir lite som att gå på ett minfält. Alla är livrädda att göra något fel och få bära hundhuvudet. Men jag har svårt att se hur man skall kunna klandra FHM, Regeringen, MSB eller samhället i sig, hade vi stängt av allting så hade det inte gjort någon skillnad i mitt fall - Jag hade inte vetat om att jag hade viruset och jag är rätt säker på vad jag läser att det är så för i princip alla andra med. Det är ju dock oundvikligt att någon förr eller senare kommer listas som DÖD av Coronaviruset, men frågan är, igen, var de smittade och dog av något annat, eller blev det smittade och dog pga. viruset?

Det är så sjukt abstrakt det här. Jag läser om domedagen men. jag är ju inte ens sjuk? Jag har varit rätt jobbigt förkyld (slemmigt värre blev det när jag ansträngde mig) och den natten jag vaknade genomsvett var ju sådär kul att vara dyblöt. Men inget värre än vanligt.

Och, ingen i min familj har ännu visat varesig symtom eller testat positivt - Sedan jag blev sjuk "igen" har vi dock varit väldigt noga med hygienen, men det är inget överdrivet. Bor man i samma hus fem personer så är det ju lite vad det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad har du för källa på att influensan dödar endast 0.01 - 0.05% av alla smittade? Länk helst.

Ofta hör man nämnas 0.1%, tex här:

On average, seasonal flu strains kill about 0.1 percent of people who become infected.

https://www.nytimes.com/2020/02/29/health/coronavirus-flu.html, 29/2
Det har jag också undrat och var CFR på 0.01% för influensan kommer ifrån. Iof. så är den annorlunda år för år så det kanske är data från en mild influensa. Det blir förvirrande och man vet inte vad man ska tro till slut. Nu är ju Covid-19 en alldeles ny sjukdom och vi vet att folk dör eftersom den kan slå snabbt och pressa sjukvården svårt. Hur som helst verkar covid-19 ha en CFR på 0,7% - 4% beroende på var och hur smittan sprids och det är ändå bra mycket mer än influensan.

Bloomberg har en bra sammanställning
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-03-05/how-bad-is-the-coronavirus-let-s-compare-with-sars-ebola-flu

Deras källor är WHO, CDC, MRC GIDA

Approximate case-fatality rate (CFR)

Ebola: 50.0%
MERS: 34.4%
Smallpox: 30.0%
SARS: 9.6%
Covid-19 (so far) 3.4%
Covid-19 (estimate 1.0%
Measles: 0.2%
Flu: 0.1

Approximate reproduction number (R0)
Measles: 15.0
Smallpox: 4.8
SARS: 3.0
Covid-19: 2.8
Flu: 0.8

Lite från Wikipedia

Basic reproduction number
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

List of human disease case fatality rates
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_human_disease_case_fatality_rates
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Det finns ett stort mörkertal i antalet smittade. Det land som testat överlägset störst andel av befolkningen är Sydkorea. Där har man 54 dödsfall på 7513 konstaterade fall. Ger en dödlighet på 0,7%. I Tyskland har man 2 dödsfall på 1224 konstaterade fall, dvs under 0,2% dödlighet än så länge.

I Sydkorea har man testat 2138 personer per miljon invånare. Tvåan, Italien, har enbart testat 386 per miljon.

https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

Det kan bero på vilka tyskar som åkt skidor i alperna. 0,2% dödlighet är den tidigare redovisade dödligheten för personer under 40 år. Sydkoreas statistik bör tolkas med försiktighet på grund av kulturella orsaker nämligen att de har en privatare syn på sjukdom och död än väst. De testar också väldigt många där. För personer över 50 stiger dödligheten snabbt och når över 17% i vissa riskgrupper. Det är samhällets äldre och riskgrupper som är mest utsatta för det här.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är precis så här jag tänker, samma siffra. 1000 är kritiskt för mig. För det betyder att det kan finnas 2000-3000 fall i samhället som inte rapporterats. Så mörkertalet anses vara att för varje upptäckt fall finns det 2 oupptäckta. Har också sett högre siffror på oupptäckta, upp till fyra faktiskt.

Någon som vet om coronaviruset smittar genom ventilationen mellan lägenheter i ett hyreshus? Smittsamt att gå i trapphuset? Personligen tror jag att viruset kan smitta på dom två sätten, men jag vet inte.
SARS-CoV-2 sprids som aerosolsmitta och skall således inte kunna färdas mellan lägenheter via ventilationen.
För detta krävs att smittan är luftburen.
Citera
2020-03-10, 11:12
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Myndigheternas panik? Hur menar du nu?
Hela jävla Italien är ju i karantän!
Citera
2020-03-10, 11:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är väl klart det gör skillnad om en mindre del av samhället smittas samtidigt.
Du förespråkar massiv smittspridning?

Nej, jag förespråkar inte massiv spridning, däremot förespråkar jag en vetenskaplig och sansad diskussion om oliks åtgärders effekter på smittspridningen.

Ja, ju färre som behöver vård samtidigt desto bättre.

Just nu ligger vi väldigt bra till i Sverige, och ingenting just nu talar för att situationen kommer att bli ogreppbar.
Citera
2020-03-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Men för helvete, vilken sofism. Givetvis finns det även smittade som inte vet om det än som inte smittar om de jobbar hemma. Och de som inte blir smittade om de jobbar hemma kommer heller inte att smitta vidare till andra. Folk som jobbar hemma rör sig heller inte lika mycket i offentliga miljöer vilket skulle minska smittrisken.

Att uppmuntra folk att jobba hemma är en sak av många som skulle MINSKA SPRIDNINGEN. Rent allmänt ska folk uppmuntras att göra så lite som möjligt, och röra sig så lite som möjligt, i offentliga miljöer.

Det är lönlöst att ha en diskussion med honom/henne - det är en helt okunnig person som kan långt mindre än snittet om virus generellt. Är bara här inne för att elda upp användare och sprida sina ogrundade och felaktiga åsikter.

Självklart funkar social distansering.
Citera
2020-03-10, 11:13
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hur farligt det är vet vi inte än, detta är pågående, finns inget facit ännu, dumskalle!

Jag förlitar mig på statistik, själv då?
Citera
2020-03-10, 11:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har ni sett sjukhus personalens skyddsutrustning i Sverige?
Den påminner inte alls om resten av värden. Helt öppet i halsen och inget som täcker håret. I Kina hade de ju helt heltäckande och både visir och glasögon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hon-vardade-sveriges-forsta-patient-med-coronaviruset
Ja, det ser inte så övertygande ut. När hon fixar håret igen 5 minuter senare så hamnar aerosoldoppar som fastnat i hennes kladdiga hårprodukt på händerna. Och vadå "sluss"? Det är alltså förrådsskrubben där skyddsutrustningen förvaras och tas på å av? Är inte hela poängen med engångsutrustning att man tar på den i en säker miljö och sen går in genom slussen? Tar av sig den där innan man går ut. Inget luftövertryck eller UV-ljus eller nånting fancy.

Det är som dåligt hemmabygge.
"- Jag går genom garderoben till sovrummet, det råkade bli så för att en planka blev lite för kort. Det är en sluss!
Citera
Medlem
Direktsändning Danmark presskonf nu. Bla har de utökat riskländerna tex till Österrike.Har man varit i Kina, Italien, Österrike karantän i 14 dagar. Alla! Skillnad mot Sverige!
Ska hålla avstånd till folk ute.
156 smittade i Danmark nu.

Herregud de verkar livrädda! ”Vi måste skydda äldre, barn, sjuka” sprids det kommer sjukvården inte att kunna ta hand om alla!”
Senast redigerad av popll 2020-03-10 kl. 11:18.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Igår hade vi för första gången mer än 50 nya fall i Sverige, ska bli intressant och se vilka siffror vi får idag.
Tjeckien och Polen tar till åtgärder idag och de har endast 10-30 smittade,kudos till dem som agerar proaktivt. Skall bli intressant ifall Sverige tar några åtgärder idag.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nej nej hallå tänk själv vafasen!! kom igen nu
0,1% är ju för hög andel alltså seriöst!
Titta det innebär att 1/1000-del av jorden skulle dö varje år?

Är det de du säger? I influensa ?

Det skulle i så fall innebära att över 10.000 svenskar dör i influensa varje år :s
Nehe du
Kom igen, kan du inte läsa??

0.1% AV DE SOM BLIR SMITTADE

(Kladda inte ner tråden med skit! Du sabbar för andra med ditt skräp.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in