2020-03-10, 15:49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då höll inte prognoserna. Vi skulle ha ett bättre läge idag men det är mycket sämre. Just nu 341 smittade and counting. Stäng alla skolor. Förbjud utlandsresor. Stäng tunnelbanor och lokaltrafiken i Göteborg. Sverige är fortfarande ett rikt land. Vi har råd att stänga ned och skydda vår befolkning.

Lugn nu.. Svenska myndigheter har ju lovat att kulmen är idag eller senast i morgon..Sedan lugnar det ner sig..Så har ju våra myndigheter sagt senast i förrgår.. eller hur ? Och de ljuger väl aldrig..
Citera
Medlem
Någon som har sparat ned lite nyttiga länkar och kan dela?
Här är mina;
Kinas underrapporterering
https://www.youtube.com/watch?v=eYYV1B1lRKY

Bekymrande ljudklipp från två läkare i Italien
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4
Kortare summering;
Inget hjälper mot viruset. Det enda de kan göra är att lägga folk i respirator och hoppas på immunförsvaret. Respiratorerna räcker inte, så folk över 60 får helt enkelt dö nu. Flera allvarliga fall i 20-årsåldern. Det hjälper inte ens att ytdescinficera, detta virus är extremt smittsamt. Barn blir inte så allvarligt sjuka, och därför svåra att upptäcka vilket leder till att dem kan sprida fritt

Intervjuer med läkare/experter i Sverige
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Ffbcl id%3DIwAR3H02MYWu4o5LrG25LIdMG5POv7T3-BUvEMuyKkS6Z ZMjixeNTug1cHv-A%26v%3D4ytm8wPXQ08&h=AT3tBqAWUsQJ_Ax6RZGjZnsd-ys7xCUXdOzHoYBpubV_3-B7FFEARSNBp-HbVuRYsh29DVu220Lt8Q3Pc6qXl9H5-iXPisXACc R0RHFuP1LlU3rIqm4kMCtTsV4IlvBHwpymUxSI_kqSW-FktOI

Min favorit doktor från UK som delar mycket bra information dagligen från sin youtubekanal, dyker in med ett och annat gubbskämt, uppskattas!
https://www.youtube.com/user/Campbellteaching
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är du helt jävla dum i huvudet? Uppmanar du en kille som bedöms komma från ett riskområde att gå till vårdcentralen? Sådana här idiotiska uppmaningar kommer få hela vårdapparaten att krascha.

Och hur fan tycker du han ska göra då ? Du är en jävla Normie! Tänk inte själv gör som statsmakten säger även om det är moment 22!

Ingen vill veta av honom när han antyder att han varit i Alperna!! Han blir inte ens undersökt får aldrig veta om han har viruset. Och enligt dig ska han stanna hemma och dö därför att idioterna på svenska myndigheten inte testar de som varit i Alperna.

En som tror sig fått säsongflunsan den får gå till läkaren, enligt dig, sjukt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dr. John Campbell senaste video.

-Viruset kan finnas i luften i över 30 minuter - finns bevis för ett fall.
-Viruset kan färdas ett par meter extra genom luftströmmar i slutet område med air conditioner, etc.

Det där tog dem väl tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Då höll inte prognoserna. Vi skulle ha ett bättre läge idag men det är mycket sämre. Just nu 341 smittade and counting. Stäng alla skolor. Förbjud utlandsresor. Stäng tunnelbanor och lokaltrafiken i Göteborg. Sverige är fortfarande ett rikt land. Vi har råd att stänga ned och skydda vår befolkning.

Varför gör man inte detta? Det är högst nödvändigt.
Vad har folk för glädje av sina skolkunskaper, löner etc om de på kuppen riskerar bli sjuka eller smitta familj och släkt i riskzoner?

Dessa förbannade myndigheter fattar ju fan ingenting.
Citera
2020-03-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
För mig är skillnaden på kontaktsmitta och luftburen tydlig. Droppsmitta transporteras genom luften alltså är den luftburen. Finns ingen virus som har egna vingar.

Dom jävla statsmakterna försöker lura oss.

Ja OK, då är det en definitionsfråga det handlar om.

Den definition av "luftburen" jag håller är att virus kan hänga fast i luftpartiklar, små partiklar som är finfördelade i en gas. Exempelvis rök, dimma, luftföroreningar, moln. Dessa "svävar" eller snarare faller väldigt långsamt. Typiskt för ej luftburna virus är att de faller till marken på några sekunder. Däremot kan luftburna virus befinna sig som ett moln, där de andades ut, i flera timmar / tom dagar.

Nej virus har inga vingar, men det har inte moln eller dimma heller.

Här säger en kinesisk nyhetstidning att det är luftburet.
"Confirmed transmission routes of the novel coronavirus include direct transmission, contact transmission and aerosol transmission, a Shanghai official said on Saturday."
https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/08/WS5e3e7d97a310128217275fc3.html

Samtidigt har du en professor som säger:
zero public-reviewed experimental evidence’ to support the claim.
https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/claims-coronavirus-can-spread-through-the-air

Jag hade en tredje intressant länken, där man gjorde kontrolltester luften efter COVID-19, men inte funnit något.

Personligen hade jag tyckt att om COVID-19 verkligen var luftburen per definition, så hade situationen varit betydligt värre. Då hade det räckt med att en kines hostat i tunnelbanan och alla som går genom det lilla moln som bildats hade blivit sjuka. Därefter hade det potentiellt spridit sig vidare via ventilationssystemen överallt.
Varje gång den personen hostar eller nyser skulle miljarder viruspartiklar befinna sig som små moln överallt i luften i flera timmar. Den som går in i skiten är körd.
Senast redigerad av S0urce 2020-03-10 kl. 15:53.
Citera
Medlem
Och folkhälsomyndighetens websida har klappat igen vid ett läge den borde fungera👎
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Skulle ju vara bra att veta så mycket som möjligt om detta virus.
Till ex. överföring /smitta om man åker buss med någon som är smittad.

Jag såg att 19 av 21 smittade i Värmland var ungdomar som åkt i samma buss. Antar dom varit i norra Italien, och åkt buss hem.
När jag såg det tänkte jag att det kan ha varit dålig ventilation. I bilar kan man välja om luften ska cirkulera inom kupén eller om man ska ha friskluft -
Och då borde det vara självklart att man ska använda friskluft hela tiden.

Flygplan vet jag inte hur dom har det med luften om dom också kan välja luft utifrån? Borde vara självklart val i så fall. Flygplan har också luftfilter - och det måste vara noga med dessa nu.

För övrigt tycker jag man ska stoppa all onödig flygtrafik, för det är en sån snabb smittoväg. Här gäller att dra ut på tiden med smittan så det inte kommer en omöjlig massa sjuka på en gång.
Kan vara att dom på bussen smittats i Italien och inte på bussen.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Så här har utvecklingen varit i Stockholms län:
Kod:
2020-03-09	207 totalt	60 under dagen
2020-03-08	147 totalt	32 under dagen
2020-03-07	115 totalt	14 under dagen
2020-03-06	101 totalt	21 under dagen
2020-03-05	80 totalt	21 under dagen
2020-03-04	59 totalt	28 under dagen
2020-03-03	31 totalt	16 under dagen
2020-03-02	15 totalt	10 under dagen
2020-03-01	5 totalt	1 under dagen
2020-02-28	4 totalt
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/
Antalet fall fördubblas på 3 dagar, vilket är långsammare takt än i Italien där antalet fall fördubblades varann dag inledningsvis.

Tack bra lista, jag letade efter en sådan. Men i Italien hade det vuxit under lång tid innan de började testa ordentligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Om detta är sant, är det helt enkelt värre än kört...
Källa/Länk ?
Finns säkert på youtube
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Varför stänger Italien ner i princip hela landet för något som inte är värre än en vanlig förkylning?

Förstår du vilka otroligt allvarliga konsekvenser ett sådant tilltag får för en nation? De pratar nu om att tvingas pausa amortering på bolån till exempel. Eller menar du att presidenten och alla politiska toppar/rådgivare helt enkelt blivit lurade av media som försöker piska upp panik?

Vad ska det tjäna till att stänga ner samhället? Viruset sprider sig ändå. När maten är slut kommer folk att börja äta råttor och fåglar och blir smittade ändå, någon måste forsla bort liken osv.

Jag tror regeringen är mer rationella. Låt det ha sin gång, och när sista massgraven är igenschaktad kan Sverige starta om. Utan bostadsbrist, utan arbetslöshet, utan klasskillnader. Bättre att det är över på fem månader än fem år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Regeringen gör det svårare än vad det behöver vara.

Kan resultera i stadskupp.

Löfven har en chans att agera. Gör han inte det nu är sosarna slut. Sverige börjar vakna, tror inte ens folk här inne inser vidden av detta.

Stockholm leker med elden.

Skydda barnen.

Är folk verkligen så här jävla dumma eller trollar ni? Gå om skolan för fan. Löfven, sossarna eller någon annan i riksdagen bestämmer inte ett skit i den här frågan. Vi har inte ministerstyre. Tvärtom har vi förbud i Sverige mot att statsråd går in och påverkar myndigheternas jobb. Förövrigt heter det statskupp, eller är det typ Växjö som ska omkullkastas?
Citera
2020-03-10, 15:51
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Det finns ingen måtta på den här hysterin!
Det är ett influensavirus som är något vassare än vanligt.

WHO har gått ut med att dom hade fel med den första gissningen med en dödlighet på 3-4%. Det är snarare så att dödligheten för dom som är så sjuka att dom söker vård är 3-4%

Är man inte lastgammal, har diabetes eller hjärt och kärlsjukdomar så är det inte värre än en förkylning.

4000 människor har dött sedan utbrottet.
650 000 människor dör varje år i vanlig influensa.

Antalet sjuka sjunker stadigt. Det är fler som friskförklaras varje dag än som insjuknar.

Fånigt att så många går på medias pådrivning i jakt på att sälja lösnummer och betal-länkar.

Tack. Jag säger det samma, sätter man inte coronaviruset i större perspektiv, jämför med andra utbrott, blir det lätt alarmism, domedagsprofetior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in