2020-03-10, 09:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Tänk dig alla väktare som rör sig i offentliga miljöer, eller alla som arbetar inom lokaltrafik/länstrafik.
Ja där måste det vara utsatt. Busschaufförer... Kanske Taxichaffisar också.
Citera
2020-03-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur länge varar en pandemi, baserat på erfarenheter från tidigare pandemier, asiaten, Hon Kong etc?
Jag har för mig att det brukar vara ungefär två år, eller har jag fel?
Olika

https://youtu.be/Kas0tIxDvrg

Men spanska sjukan 2 år i alla fall
AIDS pågår än idag
Svininfluensan också
Smittkoppor pågick i minst 3000 år*

* Vårt besegrande av den var en otrolig bedrift av mänsklihheten, medalj till oss. Men tveksamt om något sånt hade gått idag, med tanke på alla anti-vaxer-stollar där ute

Jag tror personligen att SARS-CoV-19 är här för att stanna så länge vi lever. Men den blir förhoppningsvis mildare med lite mutationer, vaccin, immunförsvar, förberedelser och medvetenhet
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-10 kl. 09:55.
Citera
2020-03-10, 09:43
Medlem
Kolla in kartan som VG.no publicerat. Det vore trevligt att ha en likadan i Sverige.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2020-03-10, 09:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Italien har fallit, det är bara att konstatera. Finns det något enda rationellt argument för att inte övriga länder i Europa kommer gå samma väg?

Läste precis Oisin Cantwells kolumn, han var på Folkhälsomyndigheten lobby, när Stefan Löfven stövlade in (med en livvakt och en presskille) så i värsta fall kan det vara så att Löfven personligen hanterar detta med Corona

Jag kan riktigt se hur han även denna gång står med blommor och en stor skylt med texten "Corona Welcome" när vi är på väg att invaderas av högst oönskade element igen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag vet inte hur du kan dra denna slutsats.
I Spanien var det ett kluster på en begravning.
Den var inte allmän i den meningen, tycker jag.

Pratade med en bekant i Spanien (Madrid) idag. Hans företag planerar för att nästan alla skall arbeta hemifrån - på myndigheternas order. Man vill minska mängden människor som måste röra sig i samhället.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja där måste det vara utsatt. Busschaufförer... Kanske Taxichaffisar också.

Busschaufförer helt klart, de kommer i kontakt med avsevärt mkt fler människor per dag än en taxichaffis. Kassapersonal är också en stor riskgrupp, en nysning eller hostning på bandet och snabbt kommer man i kontakt med viruset.
Citera
2020-03-10, 09:45
Medlem
Sjukt alltså... hela Italien i karantän?
Senast redigerad av juggovic 2020-03-10 kl. 09:53.
Citera
Medlem
Citat:
Hur länge varar en pandemi, baserat på erfarenheter från tidigare pandemier, asiaten, Hon Kong etc?
Jag har för mig att det brukar vara ungefär två år, eller har jag fel?

Två-tre vintrar brukar de vara. Men det handlar om de som föredrar vintern.
Citera
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadishBeef
Kolla in kartan som VG.no publicerat. Det vore trevligt att ha en likadan i Sverige.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Det finns minst två redan:
https://www.coronakartan.se/
https://platz.se/coronavirus/
Citera
2020-03-10, 09:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Norge får ju många fall från Österrike nu, ca 40 stycken. Kanske dags att avråda resor dit nu, för det är säkert likadant här.

Men hur är det med turister egentligen? Tycker mig läst någonstans om en person som blivit smittad och sjuk i Italien och fick rådet att testa sig när den kom hem till Sverige. Bryr man sig enbart om man smittar i eget land men som turist får man smitta hur som helst. Läste också idag att Italienska turister smittat ner Indien. Borde man inte sitta i karantän innan man reser utomlands också rent solidariskt. Naturligtvis om ni frågar mig ska man inte resa nu överhuvudtaget, det är bara ondskefullt. Men kan man inte hålla sig utan tvunget måste, borde man sitta i karantän både före och efter.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Så är det. Men är du smittsam? Och framförallt, om folk har god hygien så är chansen att bli smittad obefintlig , speciellt om folk generellt är friska utan symtom.

Är du från vettet? Det finns virus i utandningsluften på alla som smittats med covid-19. Det är luftburet, har de äntligen tagit tummen ur röven och erkänt.

Du kan inte ta emot besök utan att de har hazmat-uniform eller åtminstone ordentlig mask. Du kan inte återvända hem om du har din familj boende gos dig så länge som du har COVID-19 i kroppen.

Är du en shill? En statligt betald statist?

Källa finns i
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-10 kl. 09:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
det är sant, rent spontant du tror inte de lägger in lite mer städning och så för att minska all smittsprdning när man ändå vet om att det är som en myrsack av bakterier där? lär ju kunna förebygga väldigt mycket bara genom att gå över dom ofta

Jo. Men det är många möten. Och man slarvar med rutiner. Sjukvården består av olika enheter så det varierar. Men det är inte alltid så lätt vid patientkontakt att förhålla sig till riktlinjer. Kan komma en patient som söker för något annat/bedöms för något annat vårdas för något annan men är smittbärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in