2020-03-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Ja du, antingen så mörkar de eller så drabbar viruset inte sydkoreaner lika hårt som övriga.

Kolla imorgon då lär det vara typ 1 eller högst 2 dödsfall av sydkoreaner som dör.

Sen tar ni och jämför med tex Nederländerna som har 320 smittade..

Vem får flest dödsfall ikväll.... jag sätter 100kr på Nederländerna :/
Citera
2020-03-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske inte uppdaterat, men i Sverige tycks det inte heller finnas någon som är i kritiskt allvarligt tillstånd, borde vi inte ha åtminstone ett sådant fall på runt 300 smittade om nu Covid-19 är så fruktansvärt dödligt som vissa framhäver här i tråden?

Det kommer. Spanien gick från 1 till 30 döda på ett par dagar.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Man blir inte immun mot covid-19 eftersom den fortfarande muterar. Precis som man inte blir immun mot olika förkylningsvirus.
Om man får covid-19 kommer viruset däremot ligga kvar latent i kroppen och då kommer man åtminstone inte få just den strängen.
Däremot finns en risk för att få andra strängar.

--
Center for Disease Control i USA vet hur man lär ut till invånarna.
Högst upp på listan står "stock up on supplies".
Tänk om vi hade en likadan handlingsplan för Sverige.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/specific-groups/high-risk-complications.html

Har du viruset latent i kroppen utan att bli sjuk är du per definition immun.

Din logik haltar betänkligt och är motsägelsefull.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bara en tidsfråga. Det som jag tror Sverige är lite unikt är att våra officiella fall troligen rör människor vid bättre hälsa och lägre ålder än snittet. Detta för att svensk jakt på smittade nästan uteslutande rört hemvändande skidturister från Italien. När smittspridningen på allvar letar sig ut i samhället, vilket troligen sker i detta nu kommer vården att fyllas med patienter när de insjuknat. Skulle gissa att vi har ett närmast kaosartat tillstånd om 2-3 veckor. Hoppas verkligen jag har fel, men finns det egentligen någonting som tyder på det? Har svårt att se varför utvecklingen i Sverige skulle skilja sig åt från andra länder. Särskilt då vi i Sverige inte tycks vidta några som helst försiktighetsåtgärder förutom att tala om för folk att de ska tvätta händerna och nysa i armvecket. Känns ungefär lika effektivt som när Polisen delade ut de här armbanden. Lamheten och bristen på handlingskraft som finns i Sverige kommer bli vår död.
Det kan ju också bero på att Sverige i själva verket gör ett extremt bra jobb på att minska smittspridningen jämfört med andra länder.
Citera
2020-03-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Så du menar alltså att om Sverige får 10.000 smittade i Stockholm och alla fallen hittas så kommer de överleva och få hjälp på sjukhus ÄVEN om de är +85 år med många undersjukdomar?

Jag tror något är lurt där borta i all statistik !
Deras skiljer sig från resten av världen Knappast något unikt land med supermänniskor

De måste ha fler dödsfall som de tystar med (rapporterar in coronafall som död i hjärtinfarkt tex)
För knappast att alla är unga under 20 år i hela landet.
Knappast att de hittar fallen gör att det skulle hjälpa så mycket men visst det startade i den där sekten så de kanske är några sändebud från deras gud.. typ odödliga pga det. De 50 döda är icke medlemmar ur sekten

...Va? Jag förstår inte ens vad du säger. Sydkorea har testat fler och tidigare än t.ex. Italien. Troligtvis dör lika stor andel i Sydkorea (kanske inte riktigt, lägre medelålder) men i statistiken syns fler bekräftade fall som inte kräver sjukhusvård. Det är inte särskilt konstigt.
Citera
2020-03-10, 08:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Är du 100% säker på att det är samma sak?
Citera
2020-03-10, 08:57
Medlem
vidrikfittanens avatar
Kollar man på Flightradar24 så ser Italien knappast ut att vara i karantän....
Citera
2020-03-10, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Wow har ni sett att alla länder ovanför oss i listan över smittade länder har dödsfall.... Sverige ligger nära på tur nu :/

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag ser Bahrain, Norge och Singapore med högre Tot Cases/1M pop utan dödsfall.
Citera
2020-03-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Kosten, koreaner äter mat som är bra för magen och stärker immunförsvaret, kimchi är värt att börja käka!

Det blir att gå till Kina-hyllorna på lokala ICA! Kina hatt, pinnar, nudlar och massa frukt och grönt med soja. Sichuan, sushi, kimchi, ping-Pong, tuk tuk och allt vad det är sen för att lura döden skall jag skaffa sydkoreanskt pass! Då lär man vara på säkra sidan och slipper dö precis som alla sydkoreaner
Citera
Medlem
Citat:

Din logik haltar betänkligt och är motsägelsefull.

Latenta infektioner kan reaktiveras.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
De som åker skidor i Italien tillhör inte riskgruppen fär att dö först, är min gissning.

Nja, skidåkning är knappast en faktor som har med immunförsvar att göra, men jag förstår vad du menar.

Dock har vi i tråden fått veta att viruset slår skoningslöst mot allt och alla, hypotesen tycks dock inte hålla för en prövning.

Givetvis kan även en hurtig skidåkare också åka på en käftsmäll beroende på statusen på vederbörandes immunförsvar, naivt att tänka sig att alla som åker skidor har ett bra immunförsvar och inga underliggande hälsoproblem.
Citera
2020-03-10, 08:59
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det kan ju också bero på att Sverige i själva verket gör ett extremt bra jobb på att minska smittspridningen jämfört med andra länder.

"Blott Sverige svenska krusbär har" // Carl Jonas Love Almquist

Du är inte lite naiv du. Sverige extremt bra ? Kanske för 30 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in