2020-03-10, 00:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han har åtminstone inte sett någon man med blå rock (vilket inte SE bar) i 40-50 års åldern (vilket inte SE var) i omedelbar närhet av mordplatsen då skotten föll ( Vilket LL anser att SE inte var).

Det fortsätter:

"Men jag kan inte minnas att jag sett honom. En man vet jag som hade glasögon, men han hade ingen keps eller någonting annat. Ja, jag vet inte om det kan vara han. När jag satt i bilen och ringde... ". Detta var JÅS.

Detta är inte när skotten föll.

Konstigt svar om nu LL tolkat frågan som att det gällde enbart när skotten föll...

LL minns inte om han såg SE. Och att påstå det med argumentet "frågan gällde bara just precis när skotten föll" som du gör, hjälper dig inte mot SE-troende. Det är bara det jag vill åt, hitta det tydliga beviset.

Googla reumatism och skytte så ser du att det argumentet också är uselt.

Det bästa argumentet mot SE jag hittills sett är det faktum att han dyker upp utanför Skandia 23:40, det går dåligt ihop med GM.

Finns många fler dåliga argument för SE som GM. Idiotiska saker som "spegling av mördarens rörelsemönster" och "ringer in för att hans signalemente stämmer med mördarens". Bullshit
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-10 kl. 00:59.
Citera
2020-03-10, 00:59
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Utan att känna till interna regler för hur säkerhetstjänster tillämpar tillvägagångssätt vid riktade mord så stämmer de premisser du anger väl överens med SVT's youtube publicerad "Sydafrikaspåret" (se nedan). Allt det jag läst om i TRC hearing så verkar det också vara rimligt att LP inte ingick i målbilden. Sydafrika var känslig för internationell kritik.

Under de premisser du anger blir det därför intressant med en outsourcad resurs som SAIMR där alla "länkar/band" till den sydafrikanska regimen har klippts och där en tidigare "legosoldat", som inte iakttar samma ROE som en disciplinerad säkerhetsoperatör i statlig tjänst,också skjuter mot LP.

Åklagaren KP kan med ny information från Sydafrika ha goda möjligheter att placera ansvar hos SAIMR utan att för den skull juridiskt kunna nå ända fram med fällande dom mot en GM. Utan att ljuga men också utan att delge/kunna delge allmänheten den fullständiga sanningen. Spännande tider, inte sant?
Skall först sägas att jag aldrig trott på Sydafrika spåret och har inte ändrat mig i den sakfrågan.
However, ponera nu på att det är just Sydafrika-spåret som kommer att läggas fram med troliga gärningsmän etc, då har jag isf denna fundering.

Som någon redan har varit inne på så kanske det var en lokalförmåga som sköt och då gick mina funderingar direkt till Victor Gunnarsson (33-åringen). Mycket möjligt att S.A sonderade terrängen först hur stämningarna var i Sverige dvs hur utbrett var hatet och var det tillräckligt mycket för att någon (eller flera st) skulle kunna tänka sig att släcka Palme? O det är här man ramlar över EAP och sedermera VG efter att ha infiltrerat EAP. Kan villigt erkänna att jag inte vet hur engagerad VG var i EAP om än alls eller bara var sympatisör. Ett hat kan ju räcka långt och folk har mördat för mindre.

Om det nu är S.A. Har Sverige utlämningsavtal med dom? Om inte så sitter ju de person som ev. var/är inblandade rätt säkert där dom är nu. Kan inte tänka mig att åtal kommer att väckas. Också beroendes på preskriptionstiden för mord i S.A. om de nu har någon?

Tillslut som jag även varit inne på tidigare. Om nu detta var en planerad insats, så är valet av plats ganska ologiskt. Palme hade isf släckts närmare hemmet. Så därför talar detta mord mer för en ensam gärningsman.
Citera
2020-03-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
MIT var PKKs huvudmotståndare . Dom försökte säkert infiltrera PKK , men styrde den inte. Efter Kenan Evrens militärkupp 1980 fick PKK riktigt hett om öronen. Dom fick hålla till hos Hafez Al-Assad i Damaskus och där fick man inte vara utan godkännande från Kreml först.

Vet du om Palme någonsin träffade Hafez?
Citera
2020-03-10, 01:31
Medlem
Basfaktas avatar
Försöken här i tråden att behålla SE som misstänkt gärningsman har övergått från diskussion till ren och skär parodi.

Så här ska man säga kära vänner:

Fakta: Stämpelklockan i Skandia visade endast hela minuter.

Svar: Nej, SE stämplade ut exakt 23.19.00.

Fakta: Skandiavakten berättar att han talade med SE i ett par minuter.
Svar: Nej, Skandiavakten minns fel.

Fakta: Skandiavakten berättar att SE återkom från sin middag klockan 20.10.
Svar: Nej, Skandiavakten minns fel. SE återkom vid 21-tiden och såg alltså paret Palme vid Grand.

Fakta: Jan Andersson berättar i tingsrätten att han på mordplatsen 1,5-2 minuter efter mordet talade med SE.
Svar: Jan Andersson minns fel. Det hade gått tre år.

Fakta: Leif Ljungqvist berättar i tingsrätten att han såg SE på mordplatsen.
Svar: Leif Ljungqvist minns fel. Det hade gått tre år.

Fakta: Vapenhandlarens dotter berättar att SE inte var intresserad av hennes fars vapensamling och att fadern aldrig lånade ut vapen ur sin samling till någon.

Svar: Nej, hon har fel. SE fick tag i ett vapen den vägen.

Fakta: Mordplatsvittnena beskrev GM som en man 35-45 år klädd i en längre troligen mörkblå jacka. GM hade en mörk stickad mössa på huvudet eller så var han barhuvad och mörkhårig. Han var inte 52 år, han bar inte glasögon och han bar inte på en väska och han hade inte keps.
Svar: Nej, mordplatsvittnena beskrev SE som var 52 år och bar mörk rock, handledsväska, keps och glasögon. Alla vittnena som sa något annat har fel.

Fakta: SE hade så svår reumatism att han knappt kunde hålla i en kortlek.

Svar: Det finns mediciner. Han var nog pigg på morddagen. Självklart kunde han utan problem avlossa en Magnumrevolver.

Fakta: Såvida inte SE hade förmåga att flyga så är det omöjligt att förflytta sig från Grand till Skandias bakdörr på kortare tid än 3 minuter och 20 sekunder.
Svar: Nej, det är fel. SE var vid Grand och gick sedan igenom Skandiahuset och ut då paret Palme passerade Skandia.

Fakta: GM sprang uppför trappan till Malmskillnadsgatan. LJ såg honom göra det.

Svar: Nej, LJ fattade fel. Det var någon annan som sprang. SE sprang till Skandias bakdörr efter mordet.

Fakta: Är det verkligen rimligt att tänka sig att en 52-årig berusad storrökande reumatiker kan avlossa en Magnumrevolver i ryggen på Sveriges statsminister och sedan springa uppför en trappa och vidare i flera hundra meter för att till slut återvända till mordplatsen och spela vittne?
Svar: Jadå, det är logiskt att tänka sig att det gick till precis så.

Fråga: Är det rimligt att tänka sig att en reklamtecknare har med sig en skarpladdad Magnumrevolver när han går hem från jobbet?
Svar: Jajamensan, det är logiskt och rimligt. Ingen tvekan om den saken.

Yiiihaa!!
Citera
2020-03-10, 01:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Försöken här i tråden att behålla SE som misstänkt gärningsman har övergått från diskussion till ren och skär parodi.

Så här ska man säga kära vänner:

Fakta: Stämpelklockan i Skandia visade endast hela minuter.

Svar: Nej, SE stämplade ut exakt 23.19.00.

Fakta: Skandiavakten berättar att han talade med SE i ett par minuter.
Svar: Nej, Skandiavakten minns fel.

Fakta: Skandiavakten berättar att SE återkom från sin middag klockan 20.10.
Svar: Nej, Skandiavakten minns fel. SE återkom vid 21-tiden och såg alltså paret Palme vid Grand.

Fakta: Jan Andersson berättar i tingsrätten att han på mordplatsen 1,5-2 minuter efter mordet talade med SE.
Svar: Jan Andersson minns fel. Det hade gått tre år.

Fakta: Leif Ljungqvist berättar i tingsrätten att han såg SE på mordplatsen.
Svar: Leif Ljungqvist minns fel. Det hade gått tre år.

Fakta: Vapenhandlarens dotter berättar att SE inte var intresserad av hennes fars vapensamling och att fadern aldrig lånade ut vapen ur sin samling till någon.

Svar: Nej, hon har fel. SE fick tag i ett vapen den vägen.

Fakta: Mordplatsvittnena beskrev GM som en man 35-45 år klädd i en längre troligen mörkblå jacka. GM hade en mörk stickad mössa på huvudet eller så var han barhuvad och mörkhårig. Han var inte 52 år, han bar inte glasögon och han bar inte på en väska och han hade inte keps.
Svar: Nej, mordplatsvittnena beskrev SE som var 52 år och bar mörk rock, handledsväska, keps och glasögon. Alla vittnena som sa något annat har fel.

Fakta: SE hade så svår reumatism att han knappt kunde hålla i en kortlek.

Svar: Det finns mediciner. Han var nog pigg på morddagen. Självklart kunde han utan problem avlossa en Magnumrevolver.

Fakta: Såvida inte SE hade förmåga att flyga så är det omöjligt att förflytta sig från Grand till Skandias bakdörr på kortare tid än 3 minuter och 20 sekunder.
Svar: Nej, det är fel. SE var vid Grand och gick sedan igenom Skandiahuset och ut då paret Palme passerade Skandia.

Fakta: GM sprang uppför trappan till Malmskillnadsgatan. LJ såg honom göra det.

Svar: Nej, LJ fattade fel. Det var någon annan som sprang. SE sprang till Skandias bakdörr efter mordet.

Fakta: Är det verkligen rimligt att tänka sig att en 52-årig berusad storrökande reumatiker kan avlossa en Magnumrevolver i ryggen på Sveriges statsminister och sedan springa uppför en trappa och vidare i flera hundra meter för att till slut återvända till mordplatsen och spela vittne?
Svar: Jadå, det är logiskt att tänka sig att det gick till precis så.

Fråga: Är det rimligt att tänka sig att en reklamtecknare har med sig en skarpladdad Magnumrevolver när han går hem från jobbet?
Svar: Jajamensan, det är logiskt och rimligt. Ingen tvekan om den saken.

Yiiihaa!!
Filter påstod att GM bar en handledsväska. Helt uppenbart att de själva inte tror på teorin. Filter använder mannen på David Bagares gata för att få in handledsväskan.

Snälla, kan inte alla sluta ge dessa lögnare respekt?
Citera
2020-03-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det fortsätter:

"Men jag kan inte minnas att jag sett honom. En man vet jag som hade glasögon, men han hade ingen keps eller någonting annat. Ja, jag vet inte om det kan vara han. När jag satt i bilen och ringde... ". Detta var JÅS.

Detta är inte när skotten föll.

Konstigt svar om nu LL tolkat frågan som att det gällde enbart när skotten föll...

LL minns inte om han såg SE. Och att påstå det med argumentet "frågan gällde bara just precis när skotten föll" som du gör, hjälper dig inte mot SE-troende. Det är bara det jag vill åt, hitta det tydliga beviset.

Googla reumatism och skytte så ser du att det argumentet också är uselt.

Det bästa argumentet mot SE jag hittills sett är det faktum att han dyker upp utanför Skandia 23:40, det går dåligt ihop med GM.

Finns många fler dåliga argument för SE som GM. Idiotiska saker som "spegling av mördarens rörelsemönster" och "ringer in för att hans signalemente stämmer med mördarens". Bullshit
Bra att du ändå inte tror att han är mördaren.

Jag tror nog att det var Nils Poppe ändå.
Han har inget alibi hans dotter var nära, och mördaren hade enl ett genomsnitt av vittnesmålsutsagorna ett sätt att springa som Nils Poppe hade i filmen ”Blå böljans hedersknyfflar” (1951)

Nja, det går att hitta på vad tok som helst förutom att se det uppenbara.
En mindre konspiration.
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-10 kl. 01:55.
Citera
2020-03-10, 01:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja alla försök att ägna sig åt logik och rimlighet har nu övergått till ren parodi. Numera kan även jag skratta åt eländet. Verkligheten överträffar dikten. Hur i hela friden tror de att vi ska ta dem på allvar, dessa SE-supportrar. Korthuset har ju fallit sönder och samman.

Nej, nu är det hög tid att övergå till väsentligheter. Trådsabotaget har pågått länge nog nu.
På ett sätt kan jag förstå att det är svårt att släppa SE-teorin. Filter och TP har ju bedyrat att detta är sanningen. Helt lätt är det inte att konstatera att de ljugit inför hela Svenska folket. Gränsen för vad som kan anses som sund tilltro är dock passerad och nu är det som du säger ren parodi.
Citera
2020-03-10, 02:02
Medlem
p.norths avatar
Då A.B uppfattade att G.M höll om O.P själva verket så gjorde sig G.M beredd att plocka fram revolvern ur vänstra sidan av innanför rocken (hölster) som han bar på, alltså hade G.M höger armen lite upphöjd sekunderna innan?
Citera
2020-03-10, 02:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
På ett sätt kan jag förstå att det är svårt att släppa SE-teorin. Filter och TP har ju bedyrat att detta är sanningen. Helt lätt är det inte att konstatera att de ljugit inför hela Svenska folket. Gränsen för vad som kan anses som sund tilltro är dock passerad och nu är det som du säger ren parodi.

Absolut. Om någon säger sig vara helt säker på något så lyssnar man ju på den personen. Filter har också hög trovärdighet bland journalister. Och Palmemordet engagerar. Alla vill ha en lösning.

Problemet här i tråden blir att vår kritiska granskning av SE-scenariot avslöjar den ena bristen efter den andra och att det sammantaget blir så många brister att scenariot rasar ihop.

Svenska folket har inte vår kunskapsnivå när det gäller Palmemordet. Det var likadant med CP. "Om polisen säger att det var CP så var det han. Ni andra är ju bara foliehattar".

Att SE var värd att granska håller jag helt med om. Och Lars Larssons bok gav en ny infallsvinkel. Även TP:s fortsatta frågor i ärendet kunde ha varit intressanta. Men när han plötsligt förvandlade sina frågor och spekulationer till sanning så börjar man ju självklart granska vad han säger.

Med känt resultat.
Citera
2020-03-10, 02:08
Medlem
p.norths avatar
Man vet ju inte vad Lisbeth och sönerna har pratas vid genom årena heller, kanske har framgått lite saker sen hon gick bort vad hon har sagt till dom?
Citera
2020-03-10, 08:27
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag antar att du tänker dig dom som stod bakom PKK och då inte Hafez al-Assad utan grabbarna i Lubjanka.

I augusti 86 verkade det som att man såg ett större hot. Kegö och
Barrling har nämnt en sovjetutbildad kriminell i samband med mordet.

https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/

SOSUS-systemet las ut i september 1986. En forskare som av
allt att döma testade en enklare version av SOSUS försvann
i juli 86.

https://www.jallai.se/2015/11/vetenskapsmannen-som-forsvann/
Citera
2020-03-10, 09:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Absolut. Om någon säger sig vara helt säker på något så lyssnar man ju på den personen. Filter har också hög trovärdighet bland journalister. Och Palmemordet engagerar. Alla vill ha en lösning.

Problemet här i tråden blir att vår kritiska granskning av SE-scenariot avslöjar den ena bristen efter den andra och att det sammantaget blir så många brister att scenariot rasar ihop.

Svenska folket har inte vår kunskapsnivå när det gäller Palmemordet. Det var likadant med CP. "Om polisen säger att det var CP så var det han. Ni andra är ju bara foliehattar".

Att SE var värd att granska håller jag helt med om. Och Lars Larssons bok gav en ny infallsvinkel. Även TP:s fortsatta frågor i ärendet kunde ha varit intressanta. Men när han plötsligt förvandlade sina frågor och spekulationer till sanning så börjar man ju självklart granska vad han säger.

Med känt resultat.

Att det faller ihop beror många gånger på att det är vi som har för lite kunskap.
Den mesta kunskapen sitter ju PU på.

Den här gången, oavsett vem som är GM, kommer det att redovisas en så utförlig beskrivning som är möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in