2020-03-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Jag har inte lyssnat på ljudinspelningen, men konsekvenserna som du nämner faller inom ramen av av mig förutspådda och sannolika åtgärder som vidtas eller kommer att behöva vidtas i världen.

Tegnell yrade om att "vi måste tänka på de äldre" och "prioritera dem" och se till att barnbarnen inte smittar dem.

Jag säger bara att det kommer inte att hända att man prioriterar äldre människor i vården när man inte har ECMO eller liknande för alla. Det är önsketänkande ur etisk synvinkel - men vården funkar inte enligt de reglerna utan vad som är samhällsekonomiskt med givande.

De som kan fortfarande vara nyttiga för samhället kommer att få hjälp med andningen..
Citera
2020-03-09, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Tack Kina för denna smitta! Ni har bjussat även på lite andra "gosaker" genom åren, SARS och MERS. Och när jag säger att världssamfundet bör i fortsättningen sätta hårt åt Kina, till och med införa hårda sanktioner, om de inte stänger när deras äckliga marknader idiotförklaras jag här av vissa.

Förhoppningsvis kommer vi att rida ut denna storm men gör inte världen något åt Kinesernas beteende är det förmodligen en tidsfråga när nästa smitthärd kommer därifrån...

Viruset startade inte I Kina... Det är bara för att såna som du skall känna sig lättade att det var dom "äckliga" kinesiska matvanorna och inte ett biovapen som råkat släppas lös.
Det mesta pekar på USA i mina ögon, samt flera länders smittspårning...

https://news.cgtn.com/news/2020-02-23/New-study-shows-Wuhan-seafood-market-not-the-source-of-COVID-19-OjhaHnwdnG/index.html

Men det (msm´s narrativ) är förstås inte någon som ens ifrågasätter.
Citera
2020-03-09, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man blir så fruktansvärt förbannad på den där CoronaBob ! Tänk vad han har ställt till med? Han måste vara helt utan känslor för att kunna leva med att ha satt Sverige i den här situationen. Lögn, efter lögn samt att han har fått människor att tro att det bara är en "förkylning" vilket resulterar i att folk reser till smitthärdar helt utan att förstå vad som händer när de kommer tillbaka.

Jag tycker också han borde ställas till svars rättsligt. Många läkare har kritiserat honom. Till att börja med måste han fråntas alla inblandning i denna epidemi.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Nu lugnar vi oss lite. "Patient 1" var toppen på ett isberg, smittspridning hade då pågått i det tysta i c:a fyra veckor. Patient 1 var sannolikt i själva verket en tysk affärsman i Munchen som smittades av en Kinesisk affärspartner den 20:e januari.

Det vi ser i Italien är alltså resultat av nästan två månaders smittspridning, påskyndat av ytterligare injektioner av smittade kinesiska (och andra) turister.

Trodde man fick stopp på det tyska utbrottet på Webasto och att utbrottet i Italien inte hade nåt med det tyska att göra.

Oavsett vilket: Hur och när 38-åringen i Italien smittades vet man inte säkert, men han var den första som sökte vård. Viss smittspridning lär säkert ha förekommit en tid, men tro mig när jag säger att vi också lär ha haft det i några veckor och att det nu kommer att börja poppa upp fall utan direkt koppling till resor på akutmottagningar.

Tänk på hur många lindriga fall det lär gå på varje fall där den sjuke är så dålig att han körs in med ambulans. (Vilket var fallet på St Göran igår)
Senast redigerad av fernebo 2020-03-09 kl. 23:55.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis är det så, men det lär gå fortare än fyra veckor. Om Italien kan gå från noll till den situation de befinner sig i nu på två och en halv vecka, så tror jag inte att Sverige kommer att vara sämre.

För att förhindra det så skulle extremt kraftfulla åtgärder redan nu behöva sättas in, men hittills har ju absolut ingenting gjorts överhuvudtaget för att bromsa smittspridningen. Ingenting!

De gick inte från noll på 4 veckor. Patient noll hade smittat i flera veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Idiotiskt (och osolidariskt) ta den risken, då varje ytterligare smittad är vad exponentiella ökningen som slår ut vården mm behöver. Bättre att jogga "i periferin" eller på tomma gator och träna hemma där övningar finns för olika muskelgrupper.

Jag svarade nyss på en annan att mitt gym inte är ett vanligt friviktsgym, utan ett gym av en annan sort där jag är i stort sett ensam på morgonen och ett gym där miljön inte är främjande för fomiter då alla "redskap" är extremt uttorkade till följd av extrem användning av magnesiumkarbonat.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Om vad som sägs i det här klippet stämmer så förklarar det varför dödstalen i Italien har stigit dramatiskt de senaste dagarna. Sjukvården har inte resurser till att hålla alla vid liv. De får välja vem som ska få hjälp att hållas vid liv.

Det handlar alltså inte enbart om virusets dödlighet utan om att om hela jävla sjukvården blir överbelastad och då dör även sjuka människor som inte har Covid-19. Kan alla idioter som down playar detta virus fatta det! Det måste spridas så långsamt som det bara kan tills det att det finns ett vaccin.

Hear hear!
Citera
2020-03-09, 23:50
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är inte säkert, detta är ett nytt virus som vi inte vet långtidskonsekvenserna av.
Ja en av orsakerna till att jag inte är sugen på det, även om jag såklart inte skulle vilja kola av heller. Men det skulle kunna vara optimalt om det här är något som vi kommer få möta fler gånger. Vi vet oavsett vad att sjukdomar är ett hot och att det bara är en tidsfråga innan nya kommer som vi ännu inte har kontroll över. Skillnaden är möjligt att vi vet mer idag än förr.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Tåls att upprepa Dr John Campbells kanal:

Dagens avsnitt:
https://www.youtube.com/watch?v=4SZBuHFzYlw
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Så cancer är "nödvändiga" dödsfall? Märkligt resonemang. Otaliga människor går bort i cancer och det tycks inte vara någon som direkt frågar sig varför?

Finns inget som tyder på att vi kommer få en massdöd i Sverige. Visst, några enstaka kommer väl stryka med vilket är högst tragiskt på ett personligt plan. Ingen rim och reson på denna hysteri som just nu råder dock.
Rim och reson är att cancerfallen ökar inte exponentiellt ifall resten av befolkningen lever som vanligt.
Citera
Medlem
Ifrån folkhälsomyndigheten kl.12 idag

"Nuvarande risk för importfall:

MYCKET HÖG

Risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall:

MÅTTLIG"

Ok?! Jag trodde de hade stängt ner flygplatserna? När sker detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag undrar väl mest över idioterna som lyssnar på FHM och sedan går till jobbet och lämnar barn på dagis som vanligt.
Vad förväntar de sig? När de blir smittade kommer ingen att rädda dem. De hamnar bara i en säck på bårhuset. Eller tror de att de kommer att bli friska igen för att myndigheterna ber om ursäkt i efterhand?
Merparten av detta land är hjärntvättade, det är som en enda stor sekt alltihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in