2020-03-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Skulle byta gymmet mot skogspromenader tills vi ser vad detta bärkar.

Stå och svettas med andra kanske nyss hemkomna.

Nya studier visar dessutom på distanser i luft 4-5 meter.
Lägg på gymmets frustande och svettande.

Jag är helt ensam på mitt "gym". Jag vill inte gå in på mer detaljer av vad det är för typ av gym av ökad risk för att outa mig själv, men det handlar inte om att lyfta vikter. Promenader på över 10km tillämpas flera gånger i veckan då jag annars sitter hemma och jobbar tills vidare. Men bra poäng - jag hade inte gått till ett gym som 24 fitness i dagsläget.
Citera
2020-03-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledungen
Kanske en dum fråga.. Det pratas mycket om vårdplatser till och från. Om man nu skulle drabbas av viruset, måste man ha en vårdplats på sjukhus? Varför kan man inte vårads i hemmet? Behövs det dropp och tillsyn konstant?
Enligt en Kinesisk studie kräver c:a 5% kvalificerad vård. Av dessa dör c:a hälften.

Studien omfattde en kohort om c:a 2000 smittade.

Jag kan inte länka just nu, sitter med telefonen men länken finns i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Italien är precis som Spanien,Frankrike och UK ett megamega-turistland. Rom, Venedig, Milano är stora resmål för europeer, asiater och nordamerikaner.

Att just norra Italien blivit en hotspot tror jag beror på att patient noll och ett fick sprida viruset ostört. Lägg därtill en åldrad befolkning och på Po-slätten en urusel luftkvalitet vilket innebär att många har svaga lungor pga all smog. Till detta kommer en ineffektiv sjukvård.

Vad baserar du ineffektiv sjukvård på med tanke på att Italien legat bland de högst rankade i Europa när man mäter kategorier lyckad behandling för olika åkommor.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
https://www.youtube.com/watch?v=MePsiKi_GO8

Presskonferens nu, få se hur läget är i USA.

Gällande medicin och hälsa, så torde karantän höra till ämnets spörsmål:
(Ytterst bra åtgärd, men antagligen både för lite och för sent).

Beskedet – hela Italien sätts i karantän
Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.

– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

(Jag läste i snabbheten fel, läste "präst smittad", som "pest-smittad..).

Karantän funkar bra, men i så fall under förutsättningen att smittan inte är allmän.
(Exempelvis därför har sällan länder som redan har utbredd rabies ingen karantän gällande införsel av hundar, det spelar liksom ingen större roll när man "redan har skiten" att begränsa smittan med karantän. Kan också jämföras med att "nästa gång man ligger med tjejen", så har man kondom, så att hon blir "ogravid" jämfört med kvällen innan..)

-Hoppas ni förstår vad jag menar. (Går inte att göra ogjort, eller något liknande).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hela Italien i karantän – Motiverad försiktighet eller hysteri?

«Hela Italien sätts i karantän, meddelade Italiens premiärminister Giuseppe Conte på måndagskvällen.
Samtidigt förbjuds offentliga sammankomster och all idrott – inklusive Serie A-fotboll.
– Tiden har runnit ut, säger Conte i direktsänd tv.»

https://www.expressen.se/nyheter/prast-smittad-av-corona-hundratals-kan-ha-utsatts/

Med tanke på konsekvenserna av att försätta ett land med 60 miljoner innevånare i karantän måste man ställa frågan. Är det motiverat?

Japp motiverat. Du måste tänka strukturellt och ledarskap.

Gör man det inte kommer det fortsätta ske massiv spridning i hög takt. Sjukvården har redan kollapsat och alla människor får inte rätt hjälp. Unika och dramatiska scener utspelar sig redan nu. Hur skulle landet må och vad skulle hända med förtroendet för Italiens ledare, politruker och hela styret samt samhällsstrukturen om man inte gjorde något och det här pågående kaoset fortsatte urarta i värre skala ?! Förtroendet för allt och alla i Italien skulle vara helt avverkat och landet skulle kanske aldrig återhämta sig igen.

Det är psykologi med i spelet också. Inte bara dödlighet och människors rättigheter att gå på sport event
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det har stått klart sen länge att pudelns kärna är hur många som kommer att behöva avancerad vård samtidigt i relation till vår kapacitet.

Håller med dig till fullo! Det är bara otroligt att det finns människor som tycker att folk som oroar sig är hysteriska. Men det är ju precis ett sådant scenario som man oroar sig för.
Citera
Medlem
InnerstInnes avatar
Jag tror inte att Baghdad-Anders åkt ner till Somalia för att syssla med en ny folkhälsomyndighet. Snarare är han på semester för att Löfvén ser honom som inkompetent. Det är talande.

Biträdande statsepidemiolog håller på att förberedas till rollen som statsepidemiolog, troligen därav dagens framträdande. Anders Tegnell kommer troligen att vara sparkad innan veckan är slut.
Citera
Bannlyst
Ser på presskonferensen.

Usa ger uttryck av att de agerar. Vilket de antagligen gör.

Åsidosätter inkommande innan/direkt vid ankomst.

Sätts i karantän utanför städer där de övervakas/testas.

Sverige, uppgradera nuvarande - "Hemmakarantän med promenad".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, iaf 10% är inte orimligt. Jag sålde av allt förra veckan, nu får vi hoppas kronan inte försvagas för mycket...

Och hade inga, och väntar på köpläget. kanske senare i vår
Citera
2020-03-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du har inga föräldrar eller far/morföräldrar dit lilla as? Eller vad vill du ha sagt?
Dessutom är det för tidigt att säga att det bara är äldre som dör av detta. Kina som haft viruset sedan november uppvisar höga dödstal där yngre under 40 år dött.

Att det kanske är mer effektivt att skydda de utsatta grupperna än att skrika om domedagen och överbelasta telefonväxlarna med sin hysteri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Sveriges regering kan inte sätta hela Sverige i karantän även om dom så skulle vela. Det finns helt enkelt inte nog mycket resurser i form av militär och polis för att något sånt skulle kunna vara genomförbart. Så där av kommer vi inte se några drastiska åtgärder i Sverige. Det är enda orsaken och beror inte på önskan om öppenhet och frivillighet som Löfven käbblar om

Vi har inte kommit så långt att det vore ett realistisk alternativ även om kapacitet fanns. Där är vi först om en vecka eller två.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag kan motivera

733 allvarligt sjuka, många av de kommer att dö
450+ redan döda
Flesta av dessa smittade, döda samt sjuka befinner sig i ett område på 16 miljoner och inte 60!!
Lombardiet är där skiten händer som värst.

Så nu kan du väl ta och försöka va lite ödmjuk va??

SR och SVT rapporterar om att det sprider sig i hela landet. Ödmjuk, vad menar du med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in