2020-03-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du ställer fel frågor. Hur många dör utan medicinsk hjälp? Det är frågan du ska ställa dig.

Varför ska det vara frågan man ska ställa, känns helt irrelevant.
Citera
2020-03-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Märkligt att bli imponerad av Italien, ett sk i-land där broar rasar, statsförvaltningen är ökänd för sin ineffektivitet, korruptionen utbredd och politiken ett skämt. Det har aldrig slagit er att viruset fått sådant fäste och spridning pga deras ledare?

Tyvärr har italienare inte mycket förtroende för politiker o myndigheter.
Vilket leder till att folk fortsätter att träffa vänner o bekanta även om 'makten' har satt dom i karantän. Läste tex att många skolungdomar åkte till skidorter, skolan var ju ändå stängd.
Finns mao en stor risk att deras explosiva smittoökning beror på just det; de bry sig inte så mycket vad myndigheter bestämmer.
Citera
2020-03-09, 22:49
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
Smittspårnngen och provtagningen i Stockholm verkar ha brakat ihop.

Jag fick idag reda på att en familj I Stockholm som uppvisar symptom och som varit i närheten av två personer som bekräftats smittade av covid-19, inte får tid för provtagning förrän om tre dagar.

Det är nu uppenbart att smittspårningen har havererat och att vi har att se fram emot ett fullskaligt utbrott. Det är nu bara frågan om ett par veckor innan sjukvården klappar ihop. Se till att håll er hemma, ni som kan. Ta hand om er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Är du seriös? Du vet inte vad du pratar om.

Vad är det som är fel?

Man kan inte räkna in alla som är smittade. Man vet ju inte om dom blev smittade 4 veckor sen eller igår.

Man kan bara gå på alla "avklarade fall" eller confirmed cases. Alltså dom som tillfrisknade eller dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Haha va? Italien hade 250 fall för 2 veckor sen

24 Februari 2020 kl 06:58 hade Italien 157 smittade
Citera
Medlem
Jesusmarychains avatar
När jag hörde att Tegnell dragit till Somalia kunde jag inte låta bli att skrocka i eländet då jag fick upp det suveräna South Park-avsnittet när Cartman och gänget drar dit för att leva ett glamoröst piratliv. Somalian pirates we!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/

En klok artikel av 6 av våra mest framträdande experter på smittspridning. De kräver att begränsande åtgärder sätts in nu. Senare blir det svårt eller omöjligt att bromsa utvecklingen. Exempel på åtgärder som kan sättas in:
- Förbjuda folksamlingar större än X personer
- Rekommendera distans mellan personer
- Stänga skolor
- Gå ut med instruktioner om hur man ska sköta sig, tvätta händera, hosta på rätt sätt osv

Istället görs absolut ingenting! Kan det vara så att i landet mellanmjölk så tillåts Anders Tegnells och Johan Carlsons prestige sätta hela landet i fara?

En annan mycket negativ effekt av att inget görs är att folks viktiga krismedvetenhet inte sätter in. Om man vet att det är kris, så sköter man sig. Om man inte gör det, så skiter man i det. Mitt Facebook-flöde är fyllt av icke ont anande personer som går allsvenska matcher eller är tättpackade på krogen. Folk talar till och med om att åka på semester till alperna om några veckor!

Ja något måste göras i Sthlm nu. Är dock tveksam om det finns tillräckligt kloka personer. Agnes wold om situationen:Hon menar att vi i Sverige har skött oss exemplariskt på många olika sätt – med några undantag.

”Smittskyddet och vården har agerat exemplariskt. Vissa skolor i Stockholm har gjort bort sig, anser jag, som vikt ned sig för påtryckningar från föräldrar och stängt skolorna. Pinsamt. De bör följa Folkhälsans riktlinjer”. https://www.mabra.com/agnes-wold-om-corona-vissa-i-sverige-har-gjort-bort-sig/
Citera
2020-03-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Man får fortfarande resa mellan hem och arbete
Jag vet inte, men det verkar ju inte vara riktig karantän då, det ärj u mer att omvärlden sätter Italien i karantän.

Vi borde göra så här:
Vi sätter Sverige i karantän och folk får då ta semester under denna tiden, det är ett lågt pris vi får ta,
bättre det än att inte ha ett jobb att gå till om 3 månader.
Citera
Medlem
säg tre åtgärder ni tycker Sverige ska vidta för att stoppa detta åtgärder som är rimliga i praktiken...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madolche
Gjorde ett mega-dokument med 330 organiserade länkar om det Kinesiska viruset:

https://docs.google.com/document/d/1e5UtqB5KLGzSkgH-aq5jk-QSuaMdRLdaZqGZIGkvsh4/edit?usp=sharing

Har lagt till 90 nya källor sen jag senast länkade dokumentet här på Flashback.

I kategorin vart viruset kommer ifrån verkar det endast finnas info om att viruset skulle vara konstgjort. Finns det någon anledning till det? Inte hittat något som visar på att det kommer från fiskmarknaden eller för att du är så övertygad om att det är så att du bara väljer ut det för att stöda din teori?
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
"Biträdande Statsepidemolog" som ger uttalande, Var är Tegnell? Har han krypt tillbaka till de hålet han kom ifrån?

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12532108
Tegnell åkte på arbetsresa till Östafrika, Somalia kanske.
Citera
Medlem
Är det en riktig karantän nu eller en Milano-karantän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in