2020-03-10, 09:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soundmaster
Över 20 000 människor har dött under denna influensasäsong med flera miljoner smittade, enbart i USA. Årligen dör det i snitt några hundra pers. i Sverige. Varför rapporteras det inte om dessa? Och varför ska vi ens då bry oss om Coronaviruset?
Därför att influensan dödar 0,01 - 0,05% av alla smittade. Men Covid-19 dödar 3,6 - 4,0% av alla smittade. 250 000 000 jorden runt får säsongsinfluensa, man överlever efter några feberdygn i sängen och vätskekost.

COVID-19 smittar så många. Det är ovanligt smittsamt. Och oerhört dödligt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-10 kl. 09:35.
Citera
2020-03-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, plocka tallrikar, glas, bestick som kunderna använt kan ju vara riskfyllt.

Inte så många kunder i dessa verksamheter kommande tid tyvärr. Många väljer nog att göra söndagssteken hemma och avboka kommande weekendresor
Citera
2020-03-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Känns som det är över nu,Kina är smittfritt, Italien är väl det enda land som har problem, Iran är liksom inte värt att analysera, resten av världen har inte mer problem än vad en mild influensa skulle ge.

Jag hoppas att du trollar. Detta har just börjat.
Citera
2020-03-10, 09:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Känns som det är över nu,Kina är smittfritt, Italien är väl det enda land som har problem, Iran är liksom inte värt att analysera, resten av världen har inte mer problem än vad en mild influensa skulle ge.

ÖVER?? Oh sweet, innocent child, det har ju knappt börjat. Men om det är vad du behöver tro för att må bra och inte klappa ihop, så fine.

Iran, där verkar spridningen vara bortom kontroll, den största iranska befolkningen utanför Iran finns i Sverige och USA.
Kanske dax att stoppa flygen?
Citera
Medlem
Hoppas på positivt besked på kväll, med få bekräftade smittor.

Blir inte roligt om Corona håller i sig till sommaren när man träffar nära och kära, så tragiskt om 80 plussarna måste isolera sig sin sista tid i livet istället för att vara ute och och njuta så gott det går.
Citera
Medlem
Vilka länder har allmän smittspridning i Europa?
Italien vet vi. Sverige en gråzon just idag, vad jag vet.
Citera
2020-03-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kan du verifiera med en vederhäftig källa?

Handlar väl om att ca 60-80% beräknas smittas av viruset dvs. ca 6-8 000 000

Räknat på en dödlighet på 2% Handlar det om 120 000 - 160 000

Sen om dödligheten går upp ett par % hamnar vi på dom siffrorna
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Det är sällan det jobbar 1000 tals människor på ett kontor. En större industri kan ha flera tusen anställda och därför är det mer sannolikt att fler blir drabbade på just dessa arbetsplatser.
Volvo Car AB 24 568 Anställda
AB Volvo 20 038 Anställda
Samhall AB 19 893
Just Samhall kan jag tänka mig kommer drabbas hårt.
Jag tror inte det är antalet anställda i företaget som är nyckeln här utan hur nära de jobbar inpå andra.

Men visst, någon av Volvos produktions-sajter med treskift kan ju drabbas hårt.

Vad med dagispersonal och lärare? De jobbar ju nära massor med människor. Där kan det ju bli många drabbade, fast barn kanske inte är väldigt smittsamma (om vi ska tro på Tegnell litegrann i alla fall).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Om Stockholm får 2000 smittade och en okontrollerad utveckling så kommer man för eller senare bli tvungna att sätta staden karantän. Då blir Sveriges huvudmotor avstängd och vad det får för konsekvenser kan man spekulera om i många olika scenarion.

Stockholm är INTE Svergies huvudmotor. Konsekvenser noll.
Citera
2020-03-10, 09:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I en stad som Stockholm massor med folk, många tusentals. Skulle avlasta kollektivtrafiken enormt, det skulle bli mindre trångt.

De flesta sitter ju ändå bara framför sina datorer hela dagarna och det finns samarbetsverktyg och möjligheter för distansmöten i varenda laptop. Det fattar du väl själv?

Jag förstår givetvis hur man kan nätverka med datorer, men jag har ännu inte sett en enda siffra, inte ens något som indikerar att de flesta sitter framför en dator.

Kanske du kan fixa fram lite siffror, vore intressant att få reda på hur stor del av befolkningen det i praktiken handlar om, det är relevant då åtgärden bör ställas i relation till potentiell effekt.
Citera
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vilka länder har allmän smittspridning i Europa?
Italien vet vi. Sverige en gråzon just idag, vad jag vet.
Det är bara Italien i hela världen.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hoppas på positivt besked på kväll, med få bekräftade smittor.

Blir inte roligt om Corona håller i sig till sommaren när man träffar nära och kära, så tragiskt om 80 plussarna måste isolera sig sin sista tid i livet istället för att vara ute och och njuta så gott det går.

Hoppas kan man ju alltid men mer realistiskt är att det inte ens har börjat ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in