2020-03-09, 22:30
Medlem
Overminds avatar
Jag hoppas alla ni som undervärderar och underskattar detta virus får det. Fy fan.

Sätt sthlm i karantän. NU!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag håller med. Kan vi starta en namninsamling (i brist på annat)? Förslag som ovan. Någon som vill börja? Det finns bara en som handlar om att stänga skolor just nu.
https://www.skrivunder.com/namninsamling

Sätt Sverige i karantän innan, inte efter.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer.
Om de inte skulle få detta under kontroll så blir den ekonomiska effekten klart större på lång sikt.
Jag är också imponerad av dess ledare som förstår allvaret och agerar resolut.

De har inget val. Jag bara hoppas att övriga länder också skiter på sig nu och inser hur illa det kan gå och hur snabbt det kan gå.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Om smittspridningen nere på kontinenten tilltar och gränser stängs, transporter påverkas och produktion upphör så kan jag lova dig att det kommer att märkas i våra mataffärer. Ungefär hälften av alla livsmedel vi konsumerar importeras.

Ja, jo ... Försöker bara att inte vara alltför dystopisk. Hade det inte varit för Italien så hade Europa klarat sig rätt bra. Får intrycket av att patient noll i Italien medvetet har spridit viruset...
Citera
2020-03-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Du dravvlar.

Att ta fram ett vaccin behöver aldrig ta lång tid, det som tar tid är att testa det efter bieffekter, så att det är säkert innan man massvaccinerar.

Detta tar år, i regel minst 3-5 år. Stressar man här så kan det gå som med svininfluensavaccinet, som gav hundratusentals narkolepsi och andra bieffekter för resten av livet.

Men du får gärna stå före i kön och ta detta vaccin innan det hunnits testas ordentligt för min del, jag klagar inte.

Hundratusentals är väl att ta i. Tror att svinvaccinet räddade livet på fler än de som fick narkolepsi.
Citera
Medlem
Covids avatar
Kina har ingen anledning att mörka. WHO har varit närvarande i Kina sedan slutet av januari.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Iran och Kina mörkar nåt förbannat medan Italien är mer trovärdiga, ärliga kanske?
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Oerhört bekymrande ljudklipp av två läkare i Italien från en WhatsApp grupp.

https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Hoppas att ni inte har aktier kvar.... Imorgon hoppar folk från sina fönster när börsen går ned 15 %

Ja, iaf 10% är inte orimligt. Jag sålde av allt förra veckan, nu får vi hoppas kronan inte försvagas för mycket...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
I Sydkorea har man hård kontroll av patienter i hemkarantän genom kontroller flera gånger per dygn. Att bryta mot hemkarantänen är straffbart med fängelse.

I Bulgarien inför man fängelsestraff för personer som bryter mot hemkarantän, trots att man i dagsläget har 4 bekräftade fall. Det är proaktivt agerande.

Sverige ligger tyvärr efter på många punkter vad gäller åtgärder och kontrollsystem. De oförklarliga fallen tyder tyvärr på att hemkarantänsystemet inte är helt effektivt. Hur mycket det "läcker" lär vi få reda på inom en vecka.

Vår Hemkarantän duger inte. En del sitter i karantän med andra familjemedlemmar som inte har karantän.

Dessutom verkar inkubationstiden, för dom som kan ha utsatts för smitta, i vissa fall överstiga 14 dagar.

Hela grejen är bara ett plåster för att sakta ner lite grann och visa för folket att man gör något. Och många köper ju det! Folk tycker ju att det går jättebra! Full koll från myndigheternas sida!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Uppenbarligen inte bara äldre som drabbas:
Italiens första fall är frisk efter 3veckors intensivvård, 38år, maratonlöpare , inga underliggande sjukdomar..

https://twitter.com/tancredipalmeri/status/1237091000297893895?s=20

Det där är bara ett typiskt ensidigt resonemang att ta upp en person och påstå att det skulle vara bevis för något. Grete Waitz var världens bästa kvinnliga maratonlöpare och renlevnadsmänniska. Lika förbannat fick hon cancer och dog vid 57 år.
Citera
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Enligt kinesiska visselblåsare hade de sett fullt utvecklad Covid i lungorna på röntgenbilder, men fått negativa provsvar. Man hade även testat folk både tre och fyra gånger negativt innan test fem visade positivt, i fall där patienten hade symptom
Det behöver inte hänvisas till visselblåsare, klickar du på länken ser du att det är en artikel i en artikel i en internationell vetenskaplig tidsskrift skriven av kineiska läkare från Wuhan inkusive röntgenbilder på olika patienter...
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
De har inget val. Jag bara hoppas att övriga länder också skiter på sig nu och inser hur illa det kan gå och hur snabbt det kan gå.

Aa detta kan vara bra för Sverige. Om de ansvariga fattar allvaret.

Melodifestivalen finalen har åldrats lika dåligt som jag anade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in