2020-03-09, 22:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Fem fall i Västerbotten och inte får vi veta var, nån som sitter på info?
Dom smittade lär ju ändå prata med folk dom känner och då lär det spridas vidare till andra, så snart borde nån här veta var dom smittade finns.
Är bedrövligt att sånt här ska hållas hemligt, är ju ingen myndighet i Sverige som tar det här på allvar för fem öre, först dan när alla politiker ligger på dödsbädden så kanske dom börjar agera.

Det spelar ingen roll egentligen nu tycker jag. Jag tycker ALLA ska utgå från att det kan vara alldeles i din närhet och vidta alla hygienåtgärder man kan, skippa kollektivtrafik (något jag annars vurmar för), skippa events, konserter, mässor och andra evenmang. Jobba hemifrån om det går, annars tänka på sin hygien i alla lägen på jobbet, tala med sina kollegor om det, för nu är det på allvar.
Ingen kan väl ignorera att hela Italien sätts i karantän.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Fem fall i Västerbotten och inte får vi veta var, nån som sitter på info?
Dom smittade lär ju ändå prata med folk dom känner och då lär det spridas vidare till andra, så snart borde nån här veta var dom smittade finns.
Är bedrövligt att sånt här ska hållas hemligt, är ju ingen myndighet i Sverige som tar det här på allvar för fem öre, först dan när alla politiker ligger på dödsbädden så kanske dom börjar agera.

Det spelar ingen roll egentligen nu tycker jag. Jag tycker ALLA ska utgå från att det kan vara alldeles i din närhet och vidta alla hygienåtgärder man kan, skippa kollektivtrafik (något jag annars vurmar för), skippa events, konserter, mässor och andra evenmang. Jobba hemifrån om det går, annars tänka på sin hygien i alla lägen på jobbet, tala med sina kollegor om det, för nu är det på allvar.
Ingen kan väl ignorera att hela Italien sätts i karantän.
Citera
Medlem
Uppenbarligen inte bara äldre som drabbas:
Italiens första fall är frisk efter 3veckors intensivvård, 38år, maratonlöpare , inga underliggande sjukdomar..

https://twitter.com/tancredipalmeri/status/1237091000297893895?s=20
Citera
2020-03-09, 22:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har nämligen en måttsydd kostym från Norra Italien på väg för leverans som jag räknar med är smittad.
Vad tror du...skall man bara låta den hänga hos butiksinnehavaren i några veckor så dör viruspartiklarna? Hämta upp den i slutet på april.

Tycker jag låter som en bra ide! Minst i 14 dagar så kan du nog vara tämligen säker. Kanske till och med tre veckor om det funkar för dig.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
C kommer aldrig kunna bevisas då vi saknar testkit för att bekräfta 70 000 personer

Dock så dör det ca 100.000 personer per år i Sverige. Om det plötsligt dör 70.000 till över en period av 3-4 månader, ja då märks det kan jag lova.
Citera
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Gäsp. Det rör sig om att bilda sig en uppfattning vad Kina egentligen har lyckats med 1,3 miljarder människor. Deras framgång kommer troligen inte att "rädda världen" från coronaviruset.

I Kina själv kommer det att heta att deras regering räddade världen från viruset. Amerikanska universitet är i fickan på Kina.

För övrigt är alla siffror som Kina presenterar sannolikt lögn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Vänta tills det börjar spridas i samhället. Då det når äldre och andra svaga. Inte lika roligt då. Sjukt ignorant inställning
Finns sjuka och svaga som dör av influensa oxo. Därför som det finns rekommendationer om vaccinationer gällande det.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Varför blev Italien så hårt drabbade ? Är det många kineser som bor där numera ?

Det är tjugo år sedan jag var i Italien senast , däremot i Spanien som jag numera vistas oftare i så ser jag att antalet kineser har ökat lavinartat

De har ofta de små affärerna nere vid stränderna
Stod i Aftonbladet nyss att de har Europas äldsta befolkning och sedan spreds viruset innan det upptäcktes där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Inte "karantän" väl?

Nej, men utegångsförbud.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Artiklar jag läst på bla pubmed har snuddat vid de här sakerna. Om att man inte nödvändigtvis blir immun. Uppgifterna har varit motstridiga, "trovärdiga" svenskar som Björn Olsen har utlovat gruppimmunitet, andra har sagt att vaccin finns inom ett år. Jag börjar bli osäker på att det finns sådana möjligheter.

Problemet när man läser till och med vetenskapligt material är att till och med forskarna verkar försöka dansa runt vissa frågor. Det har funnits otydlighet och saker mellan raderna i olika texter, men nu börjar pusselbitarna falla på plats.

En liten disclaimer: Jag börjar på allvar få panikkänslor, och har haft i ungefär ett dygn nu. Så ni får själva bedöma min grad av sans och balans i inläggen.

Men min varning kvarstår, det här kan vara långt mycket värre än vad folk är medvetna om.

Sant väldigt många motstridiga uppgifter om immuniteten. Forskningen har nog inga klara svar ännu.
Samtidigt har kinesiska forskare kunnat använda antikroppar från de som blivit friska för att hjälpa de som är sjuka.

Helt sannolikt att detta är mycket värre än vad folk i samhället tror. Tycker alla måste ta ett ansvar tills vi vet mer. Det fungerar inte att säga att vi skall ut och resa på semestern för jag och min familj tillhör inga riskgrupper. Alla skall undvika folksamling, försöka undvika lokaltrafiken i rusningstid osv.
Citera
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Herregud.

Varför kan inte Sverige vara proaktivt och inte reaktivt.

Ta till drastiska åtgärder nu istället för drakoniska senare. Hur jävla svårt kan det va?
Nu när Tegnell flytt landet, kan vi inte få in en bildad statsepidemiolog som kan guida FHM i rätt riktning.

Det är sinnessjukt hur detta hanteras i det här landet.

Tror det kvittar vad vi gör, så länge inte alla länder gör som i Kina vid minsta misstanke.
Vilket inte kommer att ske.
Bättre rida ut stormen, 1% döda kanske är billigt jämfört med kostnaden för att försöka motverka.
Citera
2020-03-09, 22:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Det finns säkert redan ute men vi har inte några kritiska fall och det är bra.

Vi har inga kritiska fall idag men de kommer ju naturligtvis att komma under kommande veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in