2020-03-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Italien förlorat - Det är livsfarligt med samhällskollapser. Dom kan sprida sig till andra områden.

Men Frankrike verkar inte ha koll på smittspridningen
Och inte Tyskland heller
Och Spanien hade högsta procentuella ökningen av alla idag +64 %

Tänk om Alla dessa får katastrofläge - och finns det något som kan hindra dom från att falla ?

Det är väldigt farligt - tillsammans med en finanskris - som är på gång.

Den här kurvan är väldigt brant
https://pasteboard.co/IYlbYm4.png

Stoppa persontransporterna - särskilt flygresor.

Min bil får jag väl köra?
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
För några veckor sedan skrattade de åt som bunkrade för karantän / undantagstillstånd...

Kolla på vad som händer i Italien just nu...
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag menar att man bör stänga ner. Vi kommer inte använda samma drakoniska metoder som Kina men jag ser inget annat sätt att stoppa detta virus än att lägga avstånd mellan människor. Gör du? Stockholm måste f.ö. vara en perfekt plats för coronan. Hur många pendlar inte kollektivt varje dag fram och tillbaka till skolan och jobbet? Över hundra smittade och man låter det fortgå...

Nej. Jag ser inget annat alternativ. Men är inte utbildad som dessa experter som avgör saken och säger att det inte behövs. Ibland eller snarast alltid måste man lite på de som kan detta vet bäst.

Som lekman läser man bara rubriker som "60 smittade på begravning". Hur fan kan man kontrollera detta då? Räcker med en smittad i en folksamling och det är uppåt 100 smittade. Man bör betänka detta är ett virus ingen har ett naturligt eller vaccin skydd emot som smittar extremt mer än en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Det är cirka 617 miljoner gamla människor i världen, var femte i Sverige är över 60 år. Vi får förvänta oss miljoner dödsfall runtom i världen och flera tusentals dödsfall av pensionärer i Sverige. Sedan kan vi ju räkna in folk som röker, (dåliga lungor) folk med allvarliga hälsoproblem (diabetes, KOL).
Citera
2020-03-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
En bild dessutom där hon håller en valp som slickar henne i ansiktet🥺 det var en ung tjej som dog i rabies i Norge nyligen. Smittades just av en hund i Asien..

Haha tänkte och på den bilden när valpen nafsar henne i ansiktet. Sån därn gatuhund som alla vill gosa med. Problemet va ju Norskan eller om hon va svenska som dog av rabies hemma igen efter resan. Den nafsa så hon fick små rivsår på handen.
Rabies har väl 100% dödlighet OM man inte innan vaccinerat sig
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Nu sprider Expressen fake news om ett folktomt Arlanda med tillrättalagda bilder. Det stämmer inte. Jag var på Arlanda idag. Det var som vanligt.
Media leker med oss. Ena sekunden skrämmer dom oss med en ny digerdöd, andra sekunden ska nån expert lugna oss, sen ska en annan expert få skrika ut att det är kört.

Därför är Flashback så extra viktigt just nu. Tack för att du delade med dig. Hoppas att vi kan hålla igång så länge det behövs!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kan ju fokusera på babblet i den här tråden då om olika munskydds vara och icke vara. Den läkaren satt med ett vanligt munskydd. Man kan undra varför. om det nu inte hjälper?

Det hjälper läkaren att inte smitta sina patienter genom hosta och nysningar som då stannar kvar i dennes munskydd. För det hjälper att inte sprida smittan. Många tror att asiaterna har på sig munskydd för att inte smittas själv men ofta är det en order från myndigheter för att smitta inte ska spridas.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Ett gäng tweets från en Yale-professor om hur väl Kina har lyckats isolera covid-19 och de enorma satsningar detta har krävt.
Citat:
As a result, the Chinese have dropped the Re (the Effective Reproductive Rate) of COVID19 from ~3.8 new cases per extant case to ~0.32. When this number is below 1.0, the epidemic extinguishes (at least it will, for a while, within China). https://medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20030593v1 13/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur länga kan viruset överleva utanför kroppen?

Undersökning av andra SARS virus. Utanför kropp vid +4 grader, 28 dagar, därav "luftburet", (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/)
Citera
Medlem
Stämmer det att skyldigheten att rapportera coronafall i Sverige endast gäller för svenska medborgare? Jag har en vän som arbetar inom vården som uppger att det förhåller sig på det viset. Hur många coronafall kan vi i så fall räkna med att vi har i Sverige idag? 5000?
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Litar inte på någon som har frimurarsymbol som avatar.

Är en tecknad geting bättre?
Citera
2020-03-09, 22:07
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vi har vår egen pissregering, våra pissmyndigheter och vår pissmedia att tacka för att man fortfarande, i skrivande stund, öser in den ena flygplans- och busslasten efter den andra med folk som kommer från välkända smitthärdar.

Det är omåttligt sinnessjukt. Var är förresten svetsaren Stefan? Har han redan flytt landet eller krupit ner i någon regeringsbunker?

Ja det kan man fråga, eftersom det är han som orkestrerar skiten.

Citat:
7 tim
15.03
Snälla, försöker nu för sjätte gången. Är verkligen inte min fråga viktig för allmänheten. Jag undrar vilka beslutsfattare vi har som ligger ovanför Folkhälsomyndigheten. Makt och ansvar är så otydlig för oss i Sverige i många situationer. Det är väl en rättighet för en medborgare att veta detta? Enligt SvD-intervju så säger FHM att det inte är de som tar besluten, de tar bara fram beslutsunderlagen. Vem tar då beslut om att exvis inte följa den väg Frankrike, Tyskland och Danmark väljer.
X
@X - Folkhälsomyndigheten lyder under Socialdepartementet, som lyder under regeringen.
SVT · Joel Malmén https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in