2020-03-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Primärt skulle jag vilja påstå att de flesta gör det för pengarnas skull. Men sedan när man lär känna barnet blir det så klart en annan sak. Men skulle vara intressant att se vad som hände om man satte ett maxtak på låt säga 10 000 i månaden(mer kostar det sällan med ett extra barn) och se hur många som fortfarande skulle vilja vara fosterhem då.

Mina föräldrar (fosterföräldrar) gjorde det definitivt inte för pengarna. De gjorde det för att de inte kunde få egna barn. På våra träffar med andra fosterfamiljer så träffade vi många i samma sits.

Sedan visst har jag träffat barn i den andra sitsen, att fosterfamiljen tagit hand om dem för pengarnas skull och att de led mer i fosterfamiljen än i biofamiljen.
Citera
2020-03-09, 20:23
Medlem
CharlieRs avatar
Tror det hör till ovanligheterna att bli fosterfamilj för pengarnas skull. Många människor bryr sig faktiskt genuint om barn.
Citera
2020-03-09, 20:56
Medlem
3timeseGOs avatar
Herrejisses diskutera vad fosterfamiljerna ”tjänar” i en egen tråd!
Citera
2020-03-09, 20:59
Medlem
Har försökt leta i tråden men hittar inte, vem är föräldrarna?
Citera
2020-03-09, 21:10
Medlem
Citat:
Primärt skulle jag vilja påstå att de flesta gör det för pengarnas skull. Men sedan när man lär känna barnet blir det så klart en annan sak. Men skulle vara intressant att se vad som hände om man satte ett maxtak på låt säga 10 000 i månaden(mer kostar det sällan med ett extra barn) och se hur många som fortfarande skulle vilja vara fosterhem då.
Finns ingen anledning att sänka ersättningen på prov ens då det redan i dag är stor brist på familjehem.
Många skulle istället engagera sig i saken och ta egna fosterbarn för att se hur det är.
Citera
2020-03-09, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zipstar
Har försökt leta i tråden men hittar inte, vem är föräldrarna?
P*trik Lingm*n (död) och Reb*cka Gusta*sson.

Vem var den anhöriga som anmälde?
Citera
2020-03-09, 21:27
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
P*trik Lingm*n (död) och Reb*cka Gusta*sson.

Vem var den anhöriga som anmälde?

Ett rykte säger att det var den yngre brodern till P.L
Citera
2020-03-09, 21:58
Medlem
Citat:
?? Hur länge sen är detta?
Om man googlar ersättning familjehem nu så verkar det vanligt att folk får mellan 15 och 25 tusen i månaden.
Känner också till en person som inte jobbar utan lever på att alltid ha ett par familjehemsplacerade personer.

hitta detta när jag googla ersättning familjehem och detta om man orkar

De flesta gör det inte för pengarna. De blir grundligt utredda innan där de kollar exempelvis inkomst mm
Citera
2020-03-09, 21:58
Medlem
Ang ersättning för atvara familjehem.

Det varierar såklart från kommun till kommun. Socialtjänstlagen är ju en lag som får variera från kommun till kommun.

Men rekommendationer finns på skr's hemsida. Ofta beräknas ersättningen utifrån hur "krävande" barnet är. Vi har har en tonåring (äldre än 15) och vi har ut 10500:- i handen.
Citera
2020-03-09, 22:01
Medlem
Det verkar som ett stort misstag att en domstol ger föräldrarna rätt att ta hem flickan utan att visat nykterhet under mycket lång tid och ett ordnat liv. Men när man blir fosterfamilj oavsett ålder på barnet så är det ett uppdrag och det kan vara så att man blir av med barnet. Det är inte fosterfamiljens barn utan det är faktiskt dom biologiska föräldrarnas barn. I detta fallet är det ett systemfel och katastrof givetvis och det borde inte ha skett. Däremot finns det föräldrar som reder upp sitt liv och nyktrar till och dom skall givetvis få tillbaka sina barn det är en rättighet. Jag får uppfattningen om att familjehemmet i detta fallet ansåg att flickan var deras vilket är totalt fel. Så några lagändringar i större format där det blir omöjligt för föräldrar som förlorat sina barn genom LVU att få hem sina barn ser jag som en oerhörd inskränkning.

Slöddret till mor i fallet har givetvis inga sympatier från mitt håll . Jag skulle vilka läsa kammarrättens domslut ligger den möjligen i tråden?
Citera
2020-03-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Tror det hör till ovanligheterna att bli fosterfamilj för pengarnas skull. Många människor bryr sig faktiskt genuint om barn.
Då är du rätt naiv. Finns en hem del lata, pengakåta människor. Men visst, finns ju säkert många som genuint bryr sig om barn också.
Skulle dock tro att det absolut vanligaste är en kombo, alltså att man både vill hjälpa och samtidigt gå en hel del plus ekonomiskt på att ta emot ett fosterbarn.
Citera
2020-03-09, 22:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Då är du rätt naiv. Finns en hem del lata, pengakåta människor. Men visst, finns ju säkert många som genuint bryr sig om barn också.
Skulle dock tro att det absolut vanligaste är en kombo, alltså att man både vill hjälpa och samtidigt gå en hel del plus ekonomiskt på att ta emot ett fosterbarn.
Det är klart att ersättningen påverkar ens möjligheter att ta hand om ett extra barn. Ofta behöver åtminstone en förälder gå ner i tid, ibland vara hemma helt och hållet (särskilt i början av en placering). Man tjänar knappast mycket pengar på det.

Det är nog snarare du som är cynisk här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in