2020-03-09, 21:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Argument:

1. covid-19 smittar ungefär som en influensa, men är tio gånger dödligare
2. femton procent blir så allvarligt sjuka av covid-19 att sjukhusvård krävs
3. fem procent blir så allvarligt sjuka av covid-19 att intensivvård krävs
4. vi har 1400 IVA-dygn, vilket ger 100 platser för 14 dagar
5. det räcker med 2000 fall för att ge full beläggning på intensiven
6. vid 5000 fall prioriterar man bort äldre och sjuka, dödstalen stiger
7. vid 10000 fall kollapsar sjukvården och patienter dör på golven
8. även om just du inte drabbas mer än av en förkylning, kommer andra att drabbas
9. även om det bara är gamla och sjuka människor (skräp!) som dör, kommer femton procent att få bestående men i form av försämrad respiration (perforerade lungor)
10. när vården kollapsar blir vården sämre även för unga och friska

Det är ett ackumulativt fenomen. Några enstaka fall är inget problem. Fri spridning innebär att problemen snabbt hopar sig.

Bra skrivet men finns också belägg som visar på att COVID-19 kan vara betydligt dödligare än x10, men antar att du varit konservativ i din analys.

Hoppas du har rätt, jag blir väldigt orolig om den är 20 gånger dödligare än vanlig influensa eller 34 gånger som WHO har släppt (som jag dock inte tror på).

Dock inte omöjligt att COVID-19 är 34 gånger så dödligt om sjukvården kollapsar fort, säkert mer då.

Kan vara en ny spanska sjukan vi ser framför våra ögon.
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Var har beredskapslagret av Tamiflu tagit vägen?

Tamiflu hämmar väl inte corona?
Citera
Medlem
Covids avatar
Kina har visat vägen hur problemet ska tacklas, och det är dags att följa deras exempel.

Virus är zoonotiska, de kan uppstå var som helst, de är inte kopplade till nation eller etnicitet. Som indoeuropéer bör vi vara ganska väl införstådda med hur vår djurhållning i historien har orsakat mängder av pestutbrott och under kolonisation utrotat hela befolkningar (amerindier).

Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Nu är det så gott som totalt okontrollerat. Vi har pisslandet Kina att tacka. Hade skämts ögonen ur mig om jag var kines.
Citera
2020-03-09, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hemskt.
Samma scener kunde man se från Kina där folk som inte fick gå ut från sina lght skrek från balkongerna att anhöriga dött hemma hos dem.
Detta är Digerdöden 2.0

Javisst men enligt Agnes och Tengil sa e ju detta inget att bry sig om !!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
65,000 är min gissning baserat på mörkertal och att det är fall ifrån norr till söder redan.
Låter rimligt. Vanlig influensa smittar ca 1 miljon. Förutsatt att FHM och andra myndigheter vaknar i en smula snabbare takt än hittills och börjar göra något konkret för att bromsa spridningen så kommer nog corona att toppa på någonstans i intervallet 50-100 tusen smittade. Fortsätter de ansvariga att sova och trygghetsknarka så blir det värre än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Lär bli många inställda event i Sverige kommande månader. Valborgsmässofiranden, Första Maj, Nationaldagsfiranden. Och internationellt i sportvärlden form av hockey-VM i Schweiz, Fotbolls-EM (som spelas på flera platser i Europa), OS i Japan bland anant.
EM är kört iaf.
Citera
Avslutad
Lockdown Italien
Citera
2020-03-09, 21:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Med över 260 bekräftade coronafall i Sverige, är det någon som vill förutspå vilken siffra vi hamnar på inom 90 dagar och varför?

Ingen vill försöka göra en sådan prognos. Det är för mycket som är oklart om vad som händer och vilka åtgärder som kommer att vidtas.

Trenden just nu ser ut att vara att det kommer till ungefär 50 fall per dag. Om det fortsätter så är det ca 500 nya fall om 10 dagar och det är ju inte så många, sett till befolkningen.

Om man ser till Kina eller Italien så kan trenden förändras snabbt.

Jag tror att det närmaste vi kan komma är att följa vad som händer dagligen och revidera prognosen varje dag. Samtidigt måste vi ha i åtanke att prognoser är utomordentligt osäkra.

Citera
2020-03-09, 21:46
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det behövs starka chefer nu. Ge lite direktivt till personalen. Hur svårt kan det vara?!
Se på nästan alla stora politiska frågor i Sverige och vilka oerhörda lögner man använder in i det absolut sista för att slippa möta verkligheten. Eller som Martin Timell sa efter bomben på Östermalm: "Vad är det som händer?!".
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det här med att folk inte verkar bry sig eller ta det på allvar utan enbart verkar skratta bort det är ett sätt att försvara sig mot något som man inte har kontroll över vilket således upplevs oerhört skrämmande. Rädsla för döden. Det är en vanlig psykologisk mekanism hos Homo sapiens.

Själv är jag orolig för min gamla mor. 81 år. Smsar varje dag och frågar hur hon mår.
Jo jag är medveten om det. Men jag hade underskattat hur stark den är. Folk är verkligen totalt oemottagliga. Man kan fundera på vad som kommer att hända när det flippar över i panik i och med att verkligheten står framför näsan.
Citera
2020-03-09, 21:47
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vadå svenska modellen att inte stänga ner? Varför skulle vi vara annorlunda än andra människor på jorden? Blir viruset svenskt (och inaktivt) då fort det passerat landets gränser? Tänk nu. Om man inför en policy av social distansering - varför skulle det inte funka? Vem ska smittas ner när alla håller sig hemma? Hur skulle viruset fått den spridning vi ser idag om italienarna tillämpat social distansering för tre veckor sedan?

Smittspårning och individuell karantän funkar ENDAST om mer än 75% av den smittades kontakter också sätts i individuell karantän. Annars kommer reproduktionsfaktorn att fortstätta vara >1 = fortsatt ökad spridning. Andra åtgärder måste till för att trycka ner R under 1, t.ex. generell karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Har läst att det skulle vara tvärtom. Men jag har inte sett nån kvantitativ uppskattning
Okej en annan påpekade det med. Så kan vara tvärtom.
Så blodgrupp kan påverka. Det måste ju vara speciellt eller är det så för alla sjukdomar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Letade & hittade en till normalbegåvad individ på nätethttps://www.sott.net/article/429210-How-to-prevent-coronavirus-Start-smoking

Normalbegåvad = person som ej drabbats utav rabiat PK-ism!
&
Ta det lugnt, ta en cigg..
Japp...nikotin och rök tar kål på bakterier och virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in