2020-03-09, 21:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
På jobbet idag var det mest folk som skojjade bort det. Många skulle kunna jobba hemma och slippa ge sig ut i kollektivtrafiken, men policyn är att man är hemma endast om man har symptom.

Känns inte som att det tas på allvar. Ingen har mask på tuben heller.

Nu har jag inte följt de sista veckans utveckling men jag har hört att vissa använder engångshandskar i lokaltrafiken o i butiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Hag såg en kines på youtube som berättade att de fick HIV-medicin mot corona. Kan det hjälpa kanske? Kan det minska antalet virus i omlopp i blodet? Var det bara ett troll?

japp, det testas. HIV medicin är en an många mediciner som ges för att testa mot corona. Alla dessa är dock fortfarande i test faser, används med teorin "det kan ju inte skada iallafall". Om något av de läkemedel skulle få positivt utfall kommer de kunna göra det offentligt och använda det som antingen förebyggande eller till och med läkande fram tills att de har ett riktigt vaccin eller botemedel.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
När går vi i Sverige över i "inhemsk spridning"? Alltså när går vi från fas 1 där vi är idag, där ingen inhemsk spridning anses föreligga, till att läget förändras till fas?

Källa fas 1 och fas 2 och smittspridning från Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8o5Va/det-ar-kort-for-italien

Vi har runt 700 000 personer som är +75 år i Sverige.
Källa åldersfördelning Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Om inhemsk spridning uppstår i Sverige kommer coronaviruset spridas bland befolkningen till ett läkemedel eller ett vaccin uppfinns.

Om vi antar att 60% av dom 700 000 äldre i Sverige smittas och 5% av dessa 60% dör. Då har vi 21 000 döda bland dom äldre. Om 60% av resterande befolkning på 9 300 000 invånare smittas och 2% dör: 280 000 döda i den gruppen + 21 000 = ca 300 000 döda i hela Sverige inom ett år. Då ökningen av sjukdomsfall kommer ske lavinartat vid "inhemsk spridning".

Jag anser att "inhemsk spridning" kommer uppstå i Sverige. Så vi får hoppas att dom kommer fram till ett botemedel och även ett vaccin inom överskådlig tid.

Det kommer såklart blir ojämn geografisk spridning av dödsfallen då äldre tenderar att bo på landsbygden. Så jag hoppas alla mindre sjukhus i landet är väl förberedda.

Vi har redan inhemsk spridning i Sverige.
Citera
2020-03-09, 21:33
Moderator
OYs avatar
[quote=Sam.Boyd|70619896]
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-

Förstår inte varför de inte kan skicka ned ett Hercules plan o flyga hem svenskarna under ordnade former o sätta dem i karantän i någon stugby.

Är de så dumma att de åkte får de skylla sig själva, de kan stanna kvar och uthärda skiten, så kanske de lär sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Du hade inte behövt ta bort det jag citerade. När man diskuterar ska man bemöta motståndarens bästa argument. Att smussla undan dem tyder på att man inte klarar det.

Det Tegnell sa om att antalet smittade skulle peaka uppfattade de flesta som att han menade att antalet smittade i Sverige skulle gå ned, vilket även var rimligt då han tills dess uttalat att han tror att smittan kommer att kunna kontrolleras och fås att försvinna med hjälp av smittspårning (samtidigt som han - dock off topic nu - sa åtgärder som karantän att hålla barn hemma från skolan mm , dvs de Kina använt framgångsrikt, bör undvikas).

Mest remarkabelt med FHM anser jag är hur de uteslutit smittspridning. Sen har de samtidigt rekommenderat öppna skolor, vilket gynnar sån. Sjukt.

Igen ur DN:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

Det grymmaste är väl att de dessutom inte vill låta dom som önskar socialt distansera sig själva. Varför får inte barn och universitetsstudenter vara hemma nu? Varför uppmanas företag inte att låta anställda jobba hemifrån så mycket som möjligt. Det är faktiskt grymt. Jag hittar inget annat ord för det.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Den här Agnes Wold, är det någon tvillingsyster till Annika Strandhäll. Vem är denne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det här med att folk inte verkar bry sig eller ta det på allvar utan enbart verkar skratta bort det är ett sätt att försvara sig mot något som man inte har kontroll över vilket således upplevs oerhört skrämmande.

Det är verkligen så här. De mest pragmatiska och skärpta i min bekantskapskrets har inte panik men de har stor respekt för viruset och vet att det är allvar och absolut inget att tona ner.
Omvänt har vi dem som fortsätter resa som om ingenting har hänt och skrattar bort det här.

Det är förjävla frustrerande. När ska folk förstå att det här kan bli väldigt väldigt allvarligt?
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur tänker folk med småbarn hemma? Tänker under 1 år som inte har fullt utvecklat immunförsvar.

Måste ju vara några här?

Har man hört något om den ”kategorin”?

Jag har ett mindre barn som tillhör riskgrupp (pga sjukdom). Är väldigt orolig. Jag kan i dagsläget inte stanna hemma från jobbet pga ekonomi/nytt jobb och åker kommunalt varje dag. Fy fan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Och jag som tar pendeln och bussen varje dag. Hur ska man förhindra att få smittan förutom att tvätta sönder händerna, använda desinfektionsmedel och inte röra ansiktet? Det känns som att det kommer bara närmare och närmare och att det är lönlöst att komma undan.

Och om man bär mask så tror folk att man är smittad. Och bära mask ska inte hjälpa mycket sägs det heller.

Den största risken på t.ex. en buss (en plats där man inte bör vara idag) är att andas in små droppar eller partiklar med virus. Dessa stoppas av ett FFP3-filter. Om du inte kladdar till det med masken m.m. så har den ju hindrat virus från att åka rakt ner i dina lungor.

Man bör givetvis ha riktiga grejer men jag kan tänka mig att även bara ett tygstycke framför mun och näsa kan göra viss positiv skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Vart hittar man statistiken för dödstalen i de olika åldersgrupperna?

Finns lite info här

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Citera
2020-03-09, 21:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Helt allvarligt, det håller på att spåra ur totalt.

Jag går från att ha tyckt att det hela är "intressant" på något sätt, till att på allvar frukta för något av en samhällskollaps i Europa. Inte på grund av så extremt många människor kommer att dö, men på grund av belastningen på samhället. Sjukvården, ekonomin, aktiemarknaden, allt ser ut att faktiskt kollapsa på riktigt.

Givetvis kommer de allra, allra flesta överleva detta, men samhället kommer att gå igenom en omstöpning som vi inte har sett sedan Andra världskriget.

Siffrorna från Tyskland, Spanien, Frankrike är dystra, idag ökningar med +36, +64 och +25 procent. Det känns ganska oundvikligt att dessa tre länder inom 10 dagar hamnar i samma kritiska läge som Italien. Vad händer då. Kollaps är bara förnamnet.
Citera
2020-03-09, 21:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vi har redan inhemsk spridning i Sverige.

Självfallet, jag vill bara höra det officiellt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in