2020-03-09, 21:30
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det där är nog inte ens möjligt om 3-4 veckor eller 1-2 månader om utvecklingen fortsätter såhär i europa. Har sagt det hela tiden. Det krävs en fullständig europeisk lockdown för att stoppa viruset. Precis som de gjorde i Kina. Det finns inga andra sätt att stoppa det på.

Har svårt att se att vi i Sverige stänger gränserna inom närmsta veckorna. Någon kan ju bli kränkt. Vi flyger ju till Italien fortfarande! Det blir nog upp till de andra länderna att vidta åtgärder och inreseförbud.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
[quote=Slacker-|70616284]
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

De borde ta hem svensk-iranierna under kontrollerade former för att undvika kaosartad smittspridning.

Förstår inte varför de inte kan skicka ned ett Hercules plan o flyga hem svenskarna under ordnade former o sätta dem i karantän i någon stugby.
Citera
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag har inte sett en enda person i Sverige ta förebyggande åtgärder. Här hostas det rakt ut i luften som ingenting sker i omvärlden. Så glöm helt och hållet e kollektiv insats mot detta.

På jobbet idag var det mest folk som skojjade bort det. Många skulle kunna jobba hemma och slippa ge sig ut i kollektivtrafiken, men policyn är att man är hemma endast om man har symptom.

Känns inte som att det tas på allvar. Ingen har mask på tuben heller.
Citera
Medlem
FRYKTER CORONASMITTE FOR KREKAR
Forsvarer Brynjar Meling har sendt et skriv til Justis- og beredskapsdepartementet fordi han mener det er en god grunn til at Mulla Krekar ikke bør leveres ut til Italia, skriver NRK.

– Selv ikke mulla Krekar skal risikere å bli sendt ut til et sted hvor andre mennesker blir frarådet å oppholde seg, sier mulla Krekars forsvarer Brynjar Meling.

Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Du hade inte behövt ta bort det jag citerade. När man diskuterar ska man bemöta motståndarens bästa argument. Att smussla undan dem tyder på att man inte klarar det.

Det Tegnell sa om att antalet smittade skulle peaka uppfattade de flesta som att han menade att antalet smittade i Sverige skulle gå ned, vilket även var rimligt då han tills dess uttalat att han tror att smittan kommer att kunna kontrolleras och fås att försvinna med hjälp av smittspårning (samtidigt som han - dock off topic nu - sa åtgärder som karantän att hålla barn hemma från skolan mm , dvs de Kina använt framgångsrikt, bör undvikas).

Mest remarkabelt med FHM anser jag är hur de uteslutit smittspridning. Sen har de samtidigt rekommenderat öppna skolor, vilket gynnar sån. Sjukt.

Igen ur DN:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/

Jag tog inte bort något, förstår du hur citeringen här fungerar? Det försvinner automatiskt i nästa svar när du citerar som du gör, och jag tänker inte sitta och göra om åt dig bara för att du aspar dig.

Jag vet vad han sagt, och även här står det ju med brasklappen att om inte nya ställen uppstår. Vilket det har gjort. Vilket vi alla förstod att det gjort iofs, så ja, det var ett olyckligt uttalande som återigen, precis som jag sa, visar att de försöker tona ner det, vilket är dumt som fan. Men det förändrar inte faktum att han förtydligade sig dagen efter att han syftade på Italien- (och i viss mån Iranresenärerna). Att det kan komma fall från andra håll, inhemsk spridning osv, men att de just nu inte såg något sådant.Vilket iofs också är korkat sagt då inga andra ens fått testa sig.

Min poäng kvarstår. Det finns ingen anledning att ljuga om vad som sagts och överdriva det. Precis som många säger "Barn kan ju inte smittas" hundra gånger om dagen här, fast vi vet att det inte var det som sades.
Citera
2020-03-09, 21:31
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det här med att folk inte verkar bry sig eller ta det på allvar utan enbart verkar skratta bort det är ett sätt att försvara sig mot något som man inte har kontroll över vilket således upplevs oerhört skrämmande. Rädsla för döden. Det är en vanlig psykologisk mekanism hos Homo sapiens.

Själv är jag orolig för min gamla mor. 81 år. Smsar varje dag och frågar hur hon mår.

Exakt. Jag tror många som skriver här har en stor fet brun fläck på kalsongerna just nu. Då man säkert skäms för detta så försöker man förgäves vifta bort allvarligheten med skämt och skratt.

Unga kanske inte dör i lika stor utsträckning (finns dock en del unga som har dött) men skadorna detta virus har på lungorna är inte trevliga.
Sen har väl alla anhöriga som innefattas inom riskgruppen och är man inte ett själviskt kräk så bör man känna oro även för dem.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Det hon säger lugnar inte mig heller. Kört för flera andra men när det gäller Sverige

"Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.
– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag.

– Nu måste folk ta sitt eget samhällsansvar. Och ni i media måste sluta intervjua folk om gnäller om allt möjligt, som om att de behövt vänta någon dag på en provtagning.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold."

Känner inte att Sverige har gjort mycket för att hålla koll på läget, endast testa de som har varit i vissa länder eller varit i kontakt med smittade samt har symtom. Om något så är de det absolut minsta man bör begära av dem. Omöjligt att förhindra ett kommande samhällsskildring med deras tänk. Inte heller direkt demokratiska tankar när man vill att media ska vinkla sina reportage till att bara belysa det positiva och inte ta upp det negativa eller visa att det finns folk som har lågt förtroende för deras jobb.

De verkar ha gjort ett gott jobb med smittspårning. Sedan får framtiden utvisa om det felat. Svenska modellen är ju att det inte ger resultat av att stänga ner som t.ex Kina gjort. Men läkarna och andra proffs verkar ju käbbla sinsemellan om detta. Vi får bara hoppas de gör rätt, den sidan som gjort att vi inte stängt ner helt. De har poängen och har läst om detta.

Vore förödande att få samma situation som råder i Italien. Där kunde man ju dock varit tydligare med att förbjuda folk att åka på nöjessemester dit. Dumt folk som trott att detta var inte så farligt. Det drabbar inte mig. Utan vill jag åka skidor i Italien kommer jag göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Hag såg en kines på youtube som berättade att de fick HIV-medicin mot corona. Kan det hjälpa kanske? Kan det minska antalet virus i omlopp i blodet? Var det bara ett troll?
Det har redan diskuterats tror jag, och verkade inte hjälpa.

Det enda som man sett är den medicin som togs fram emot Ebola. Den testades på en patient, som tillfrisknade. Men det är ju såklart högst anekdotiskt, behöver inte ha att göra med medicinen.
Citera
Medlem
Vart hittar man statistiken för dödstalen i de olika åldersgrupperna?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Så sant, tror knappast hälften av befolkningen bryr sig nämnvärt över detta. Bevittnas i affären och på min arbetsplats idag. Det hostas och grisas som förut.

Och när du inte säger till så är du en del av orsaken till att smittan sprids.

Lätt att skylla på myndigheter när man inte tar sin del av ansvaret.
Citera
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur tänker folk med småbarn hemma? Tänker under 1 år som inte har fullt utvecklat immunförsvar.

Måste ju vara några här?

Har man hört något om den ”kategorin”?
Gäller samma nu som vanligt med nyfödda. Alla sjukdomar gör ju dem sjuka då deras avsaknad av imunförsvar gör dem känsliga för allt. Rs virus eller corona, samma säkerhetstänk.
Citera
2020-03-09, 21:32
Medlem
Pethuglins avatar
Så försvinner ett virusutbrott

Risken ökar för att det nya coronaviruset börjar sprida sig okontrollerat över världen, trots alla försök att begränsa smittan. Men vad är då nästa steg – hur går det till när en viruspandemi till slut lugnar ner sig och försvinner?

Mycket förenklat, förklarar han, kan ett nytt virus som börjar smitta ta tre vägar: viruset kan dö ut när tillräckligt stor andel av befolkningen har blivit immun, smittan kan ligga kvar lågintensivt i mindre grupper och orsaka nya utbrott, eller så kan viruset bli mindre aggressivt och etablera sig som en vanlig förkylning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsvinner-ett-virusutbrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in