2020-03-09, 21:19
Medlem
Från en blogg från italien.

Skriver att det går att testa sig överallt därav hög andel upptäckta fall.

Man kan se webcams från kända platser och enligt hon som skriver är det som vanligt.

https://www.artviva.com/news-what-you-need-to-know-about-the-corona-virus-covid-19-in-italy/

Sen kan man ju undra hur många som hade viruset förra året kanske lika många?
BARA att de inte hade test centraler på varenda vårdcentral i italien.

Sen tror jag att gamla som dör av typ ålder och har viruset kan vändas till statistik som corona

Någon som har fler bloggar från italien på engelska?
Citera
2020-03-09, 21:20
Medlem
Hegamons avatar
När går vi i Sverige över i "inhemsk spridning"? Alltså när går vi från fas 1 där vi är idag, där ingen inhemsk spridning anses föreligga, till att läget förändras till fas 2?

Källa fas 1 och fas 2 och smittspridning från Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8o5Va/det-ar-kort-for-italien

Vi har runt 700 000 personer som är +75 år i Sverige.
Källa åldersfördelning Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Om inhemsk spridning uppstår i Sverige kommer coronaviruset spridas bland befolkningen till ett läkemedel eller ett vaccin uppfinns.

Om vi antar att 60% av dom 700 000 äldre i Sverige smittas och 5% av dessa 60% dör. Då har vi 21 000 döda bland dom äldre. Om 60% av resterande befolkning på 9 300 000 invånare smittas och 2% dör: 280 000 döda i den gruppen + 21 000 = ca 300 000 döda i hela Sverige inom ett år. Då ökningen av sjukdomsfall kommer ske lavinartat vid "inhemsk spridning".

Jag anser att "inhemsk spridning" kommer uppstå i Sverige. Så vi får hoppas att dom kommer fram till ett botemedel och även ett vaccin inom överskådlig tid. Rent av så jag menar vi har "inhemsk spridning" inom en vecka.

Det kommer såklart blir ojämn geografisk spridning av dödsfallen då äldre tenderar att bo på landsbygden. Så jag hoppas alla mindre sjukhus i landet är väl förberedda.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-09 kl. 21:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vad få här verkar förstå att det är upplagt för en perfekt storm.

Kan bli EUs upplösning, våldsam oljekonflikt mellan USA,Ryssland och USA. Massarbetslöshet och flyktingrörelser som får 2015 verka som en picknick. Det är alltså stora krafter som kommit i rörelser. Coronaviruset är en dominobricka som faller mot andra brickor. Är mer rädd för dessa effekter än själva viruset.

Enig!
Exakt det här har jag sagt från dag 1.
Viruset är vad det är. En del dör, och det i mycket stor majoritet äldre. Tråkigt, men inget katastroftillstånd, om man bara tittar på det som en sjukdom.
Vad som är värre är de ekonomiska konsekvenserna. Nu börjar det hetta till. Har ändå varit relativt lugnt världen om, förutom Kina. Men oron i ekonomin sprider sig och det börjar bli klart oroande.
Personligen vet jag, vet, ett mycket stort bolag i Sverige som är helt beroende nordliga Italiens industrier i form av underleverantörer.
Det är bara en tidsfråga innan det slås upp i Svensk media är jag rädd, och då blir det inget bra alls. Inte alls..

Resebranschen riskerar gå många mörka år framöver till mötes. Med allt vad det innebär. Flygbolag, resebolag, hotell, all turism egentligen, etc.

Till råga på allt ligger de stora krafterna ovanför som du nämner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Har Corona Bob Tegnell fått kliva åt sidan tillfälligt?
Kanske gått in i väggen..fast han var väl bortrest, låångt söderut?
Citera
2020-03-09, 21:21
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Då kanske du kan visa på en enda källa där detta framgår då?
studie 1-4 av kinesiska forskare & jag har skrivt om rapporter, de finns i tråden, de finns i Lancet/guardian/global times/daily mail etc. etc. etc. etc. etc. etc.......
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kommer Anders Tegnell våga visa sig i Sverige de närmaste månaderna?
Hade bestämde ju sig redan 2007 för att reserestriktioner inte gör någon nytta under en pandemi, och att det enda som gör nytta är vaccinationer.

https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf

Klantarslet kan mycket väl kosta hundratals eller tusentals svenskar livet!

Skulle han inte komma tillbaka från Somalia på onsdag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Han är i Somalia och bygger upp sjukvårdsystem för svenska skattepengar.

Gäller ju att spendera dom innan svenskarna behöver dom till följd av raserad sjukvård osv kommande månader.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag hörde intervjun där han sade det, på radio, och även om det inte var övertydligt så fattade man att han menade peaken från sportlovsresenärerna. Han sade också "om det inte uppstår nya cluster" och liknande. Och dagen efter förtydligade han ordagrant just detta. Och användaren jag svarade sade också att FHM sagt att bara folk från norra Italien och Iran kunde smitta, vilket också är en lögn.

Jag tycker också att FHM har tonat ned detta alldeles för mycket, men om det börjar faras med osanningar så blir det ännu värre, eftersom de som då i första läget lyssnade på FHM direkt avfärdar annat som alarmism. Allstå måste vi som är oroligare än FHM (utåt sett) vara bättre än så och inte överdriva eller förvanska.

Du hade inte behövt ta bort det jag citerade. När man diskuterar ska man bemöta motståndarens bästa argument. Att smussla undan dem tyder på att man inte klarar det.

Det Tegnell sa om att antalet smittade skulle peaka uppfattade de flesta som att han menade att antalet smittade i Sverige skulle gå ned, vilket även var rimligt då han tills dess uttalat att han tror att smittan kommer att kunna kontrolleras och fås att försvinna med hjälp av smittspårning (samtidigt som han - dock off topic nu - sa åtgärder som karantän att hålla barn hemma från skolan mm , dvs de Kina använt framgångsrikt, bör undvikas).

Mest remarkabelt med FHM anser jag är hur de uteslutit smittspridning. Sen har de samtidigt rekommenderat öppna skolor, vilket gynnar sån. Sjukt.

Igen ur DN:

Citat:
Du tror alltså att det nu går neråt?

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, svarar Anders Tegnell.

Statsepidemiologen bygger sin slutsats på att i så gott som samtliga fall av sjuka i Sverige har man lyckats spåra smittan till Italien.

– Det här är helt och hållet kopplat till Italien och allt resande dit som vi haft under de senaste veckorna. Det finns enstaka fall från Iran, men annars ingenting från andra länder, säger Anders Tegnell.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Agnes Wolds chatt med... Var det Expressen eller Aftonbladet? Lugnade inte ned mig - snarare tvärtom.

Det hon säger lugnar inte mig heller. Kört för flera andra men när det gäller Sverige

"Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.
– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag.

– Nu måste folk ta sitt eget samhällsansvar. Och ni i media måste sluta intervjua folk om gnäller om allt möjligt, som om att de behövt vänta någon dag på en provtagning.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold."

Känner inte att Sverige har gjort mycket för att hålla koll på läget, endast testa de som har varit i vissa länder eller varit i kontakt med smittade samt har symtom. Om något så är de det absolut minsta man bör begära av dem. Omöjligt att förhindra ett kommande samhällsskildring med deras tänk. Inte heller direkt demokratiska tankar när man vill att media ska vinkla sina reportage till att bara belysa det positiva och inte ta upp det negativa eller visa att det finns folk som har lågt förtroende för deras jobb.
Citera
2020-03-09, 21:22
Medlem
Lawlines avatar
Visst har uttalanden från berörda myndigheter ändrat inriktning efter det att AT åkte till Zoomalia för att etablera en ny hälsomyndighet. Mycket mer öppet nu och större förståelse för att nu är det allvar. Slut med svenska versionen av Bagdad bob = Anders Tegnell.

https://www.friatider.se/mitt-i-krisen-tegnell-drar-till-afrika
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Samma här, även familjen och släkten i stort verkar otroligt avslappnade och oberörda. Ingen verkar ta detta på allvar, som om inget ont kan hända i vårt lilla land. Skrämmande. Själv förbereder jag mig på det värsta men hoppas på det bästa. I smyg.

Ja exakt, jag var och hälsade på de äldre i släkten och föräldrarna i helgen. Pratade ingenting om just viruset osv men de är något i riskgrupp så lika bra och passa på innan det kan vara för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Här ovan har jag ett gott svar från en av de drabbade skolorna i Stockholm

Tack!

Måste vara många fler än Kungsholmens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto