2020-03-09, 21:16
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Rökare och folk som vistas i områden med luftföroreningar är extra känsliga för lunginflammation. Jag vet inte vad syftet med dina inlägg är men du hittar på skit rakt ur tomma intet och då måste jag säga ifrån.
Tja, förstår att det är svårt att läsa.. Det finns multipla studier i mängd. I dessa framgår:
-Ålder inverkar på sjukdomsbild
-Rökare drabbas i mindre utsträckning än icke-rökare

Immunitet? Tja, i princip finns 2 varianter: adaptiva & medfött
medfött=> genetik/blodgrupp etc...
adaptivt=> kroppens immunförsvar har "lärt" sig patogen
=
nyfödd/barn/ungdom har kroppen ej "lärt" sig patogener = de har brässen som kan skicka ut en stor mängd olika försvarare => de lär upp försvar
Äldre (vid 80+ är brässen nästan obefintlig) har färdiga/"upplärda" försvarare, men färre antal (&varianter) av B/T-cells o.s.v.
DÄRAV 0-30år typ nada dödsfall & 0-9 mkt. mild sjukdomsbild.
Brässen Brässen Brässen..........
*suck*
I samtliga studier är även antalet rökare kraftigt underrepresenterade
A. Om du tror myndigheterna injicerat Patogen/coronavirus i endast icke-rökare
B. Om du tror att forskare använder "random" endast icke-rökare
=DRA till konspirationforumet + uppsök psykiatri!
typ
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Har skrivit kommentar om det här tidigare i tråden + länkar till studier finns i mängd.
Men.. ok, en liten recap..

Studie 1.
=
Första patienterna som misstänktes ha ny smitta och utav 50+ misstänkta fall konstaterades 41 st ha den nya smittan som nu kallas covid-19.
&
Utav dessa 41 fall var det 3 st rökare
=
Tänk "jättebur eller byggnad" i denna byggnad placerar du 10 miljon möss/råttor
sedan tar du och injicerar ett virus i ett litet sädeskorn (inkapslat virus = kan bara ge smitta hos den som inmundigar den).
Sedan sätts kornet i en liten säck som töms i 5 hinkar, dessa hinkars innehåll strös ut i byggnaden..
Därefter väntar man ett par dygn tills man tycker sig se effekt/verkan hos mösspopulationen.
=>
Tar om hand och undersöker typ 50 första som uppvisar symptom, vilket nu i detta fallet råkar ge 41 st möss som har fått viruset.
Dessa 41 undersöks noggrant och man finner att 3 st av dem Äro coola rökare..
OJ! (säger då forskaren) Trots att majoriteten av de manliga mössen röker cigg blir nästan bara icke-rökare sjuka. Hur kan detta ske?
Basic...
50-60% av Kinas män än anses vara rökare. Trots detta drabbas endast ett fåtal av rökare utav covid-19.

letade upp en av de större rapporterna
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2002032
I den rapporten finner man 137 st utav dessa 1099 äro rökare..
(459 i studien var kvinnor, har för mig det är ca: 1-5% rökare bland kvinnorna)
=> typ 137 rökande män vs. ca: 500 icke-rökande hälsofreaks till män

Bland rökande (137):
108 st non-severe
29 st severe
Icke-rökare (927):
793 st non-severe
134 st severe

Summarum:
Rökare tycks drabbas i mycket Mycket MYCKET mindre grad än icke-rökare!

& urbota troll undanbedes, således: Adjö!
Citera
2020-03-09, 21:17
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Se där! Igår meddelade jag att en skola hade bekräftade fall och inte delgett detta till övriga elever och vårdnadshavare.
Det var ett rykte jag tittade närmare på och fick veta att det enbart hade gåtts ut med att några testats men att det sedan var locket på.
Skolan har nu tagit sitt ansvar.
Nu hoppas vi bara att andra skolor tar sitt ansvar liksom detta gymnasium!

https://kungsholmensgymnasium.stockholm.se/nyheter/2020/03/09/uppdaterad-information-gallande-coronaviruset-covid-19

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan de mörka vilka skolor i stockhol som har drabbade elever?

Hade jag haft barn i den åldern hade jag gått bananas om jag inte fick veta status på den skolan

Här ovan har jag ett gott svar från en av de drabbade skolorna i Stockholm
Citera
Medlem
Kommer Anders Tegnell våga visa sig i Sverige de närmaste månaderna?
Hade bestämde ju sig redan 2007 för att reserestriktioner inte gör någon nytta under en pandemi, och att det enda som gör nytta är vaccinationer.

https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf

Klantarslet kan mycket väl kosta hundratals eller tusentals svenskar livet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om Spanien stänger ner alla skolor och universitet i Madrid som har drygt 3 miljoner i kommunen och 6 miljoner i storstadsområdet, och det efter att de konstaterat drygt 400 smittade..... Varför tar inte Stockholm och gör detsamma undrar jag..... 14 dagar kör Madrid, det borde väl vi också greja.

Bättre att gå ut hårt och sedan släppa på tyglarna, än tvärtom.
Ja, jag tänker så jag också!
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Apropå Agnes Wold uttalande i Aftonbladet: Hon säger att det kört även för USA:

"Det kommer att bli kört i USA också. De som jobbar i serviceyrken där har inte råd att vara sjukskrivna, de har ingen fungerande smittspårning och ingen allmän sjukvård, säger Agnes Wold."

Om 2-3 veckor är det nog kört även för Sverige. Då får vi se hur den fantastiska sjukvården fungerar.
Citera
2020-03-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Tack för info från grannlandet.
Vi får hoppas att de återhämtar sig.

Håper da virkelig det ja. Men syns det var skremmende mange som ble innlagt på så kort tid.
Lørdag 0 innlagt
Søndag 1-2 innlagt
Mandag 6 innlagt.

Ligger vel på 12-20 imorgen?
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matjoh1972
Åkte skridskor igår och en kärring kom fram och fråga nåt samtidigt som hon hosta rakt ut mot mig! Idiotiskt!
Man måste förstöra hjärnstammen..... Kom ihåg det.... Coronazombies måste förgöras 👍
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja på arbetsplatsen iaf, men de skrattar och skämtar bort det. När någon hostar (haha har du fått en släng Corona) ungefär så är jargongen. gäller främst bland 90-talister skall intygas men även de lite äldre.

Samma här, även familjen och släkten i stort verkar otroligt avslappnade och oberörda. Ingen verkar ta detta på allvar, som om inget ont kan hända i vårt lilla land. Skrämmande. Själv förbereder jag mig på det värsta men hoppas på det bästa. I smyg.
Citera
2020-03-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Så, nu lär väl Stockholm vara den enda stad i världen med 100+ smittade som från myndigheters håll inte infört det minsta till restriktioner för återvändande resande, inte ens uppmanar till självkarantän även om man är frisk och inte stänger några platser eller evenemang som drar många till samma plats?
Bådar inte gott. Jag har så svårt att förstoå detta alltså.

Eller hur! Helt sjukt eftersom det enda som behövs för att det här ska gå överstyr är en hostning på tunnelbanan.

Samtidigt pumpas vi i skolorna med information från kommunerna att inte agera. Idag spreds ett mail till all skolpersonal från FHM undertecknat av Anders Tegnell. Inte stänga skolor bla bla bla.
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
10-15 000 svenskar ska vara i Italien. Många kanske bor där året om men många ska hem till Sverige. Och nu när sportloven är slut i norra Sverige sån kommer det att öka antalet smittade under veckan och nästa vecka. Tycker dom att det var värt att åka ner till ett smittat område tycker jag att vi skickar tillbaka dom till Italien tills det att det har blivit friskförklarat i hela landet.

Om fyra veckor börjar påsklovet. Då ska svenskarna åka på weekend till Paris för att shoppa, till London för att gå på museum och barnbarnen ska hälsa på mormor och morfar i pensionärshuset på spanska solkusten....Detta kommer aldrig gå att stoppa så länge alla obehindrat åker mellan länder.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Har Corona Bob Tegnell fått kliva åt sidan tillfälligt?

Han är i Somalia och bygger upp sjukvårdsystem för svenska skattepengar.
Citera
Medlem
Om vi nu leker med tanken att
Vi faktiskt tror på myndigheterna och att vi är VÄL rustade för detta vad är det som faktiskt talar för att Sverige kommer att klara detta galant?

Jag själv bor på en gård 15 min från Göteborg så man slipper ju jobbig kontakt inform av att bo i lägenhet osv,

Frugan är dock gravid så jag hoppas ju att vården inte brakar samman och att jag får förlösa barnet själv de skulle inte vara roligt.

Men vad är det som talar för att Sverige ska klara av detta utan problem ?

Kollar man på Thailand så har de lyckats väl? De medicinerar direkt med lopinavir och ritonavir om jag inte missminner mig,

Ger de något läkemedel överhuvudtaget i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in