2020-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Skulle det nu framställas ett vaccin inom 2 månader vilket jag tvivlar på, och om det nu gör det:

Tror du själv att du skulle vara prioriterad att få ta del av den första batchen/shipment av detta exklusiva sjukt eftertraktade vaccin???

Själv tror jag vissa VIP-människor redan paxat ett eventuellt vaccin, lär vara några miljoners miljoner som står före en i vaccinkön.
Vi i pöbeln kan få bli först om dom behöver test på människor i större skala
Citera
2020-03-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Undra hur det kommer se ut i juni, Fotbolls-EM borde ju vara i riskzonen att ställas in?

Det blir nog varken fotbolls EM eller OS
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Patient nr 1 i italien, som bara är 38 år, får nu förflyttas från intensiven, till sub-intensiven. Han kan nu andas själv igen.

Jöklar vad lång tid det tar att bli frisk alltså

Vi har 1400 vårddagar i Sverige tillgängliga, tanten svarade så när frågan om antalet vårdplatser ställdes på dagens presskonferens. 1400 / 14 (dagar) => 100 vårdplatser!
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Känner inte att jag behöver källhänvisning till detta påstående. Siffrorna finns publicerade på varenda nyhetssida på hela internet.

463 dödsfall hittills i Italien. 724 friskförklarade.

463 / (463+724) = 0,39

0,39 = 39%

Dödligheten för coronavirus i Italien är för närvarande 39%. Det kan komma att ändras.

NEJ Det här har avhandlats.

Du går på Tyrol för att äta trerätters och kolla på Carolas julshow. Kocken har en dålig dag och tar fel på B-rocoli och E-coli då han garnerar räkmackan. ALLA 1000 gästerna blir sjuka omgående. Redan under natten dör Agda och Harry som båda är 97+ med mängder av bakomliggande sjukdommar som gjort dem extremt svaga och känsliga. Johan däremot har en riktig getmage och är frisk redan dagen efter.

Då har vi dagen efter:
2 döda
1 frisk
997 som fortfarande är sjuka.

I din sinnessjuka värld är magsjukan som drabbat de 997 personerna 200% dödlig och de kommer alla dö dubbeldöden då de inte bara avlider en gång utan de är så kärvt så att de dör en gång till i kylen på bårhuset.

Förstår du nu hur dumt det är att räkna sådär?
Förstår du att faktorn tid påverkar utfallet då det tar längre tid att bli friskförklarad än att dö dunderdöden.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-03-09 kl. 20:35.
Citera
2020-03-09, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej. Jag gissar att riskgrupperna kommer gå först. Vilket jag inte tillhör.
Och det är ju så det bör vara.

Gissar att eliten med "feta plånböcker" och kontakter inom läkemedelsindustrin kommer vara prioriterade att få ta del av ett eventuellt vaccin
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Verkar vara ett snällt virus i sverige. Kanske har det muterat pga den rena luften här?
Förstår inte riktigt hur du kan säga så. För en vecka sedan hade vi 15 konstaterade fall, nu är vi uppe i över 260. Inga döda än? Nej, men så är det ju inte så att man får symptom och dör 24 h senare. De studier vi sett har hos de fall som blivit allvarligt sjuka beskrivits en initialt rätt mild bild som gradvis progredierar i allvarlighetsgrad. Det är alltså för tidigt att säga om de som nu nyligen utvecklat symptom och fått en diagnos kommer att reda ut det utan hjälp av sjukvården. Dessutom har en stor andel av dem som blivit smittade dragit på sig detta på semester i Italien. Det är således något yngre och tämligen friska människor som drabbats - de flesta lär rent statistiskt reda ut det, men det kan komma att kosta i sjukvårdsresurser vilka vi vet är begränsade. Dödsfall i högre tal uppstår om de sprider det till äldre och multisjuka.

Så nej, det går inte att säga att viruset är snällt. Det går att säga att det sprider sig tämligen snabbt och till skillnad från Tegnell tror jag inte vi nått kulmen.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-09 kl. 20:38.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Smittan är luftburen och kan troligen även spridas av smittade som ännu inte uppvisat symptom. Det hävdar Sven Britton, professor emeritus i infektionssjukdomar.”

Detta är ett väldigt smittsamt virus och det finns ingen immunitet hos befolkningen. Spridningssättet är ovanligt, med spridda utbrott istället för att smittan väller fram som annars är mer vanligt. Coronaviruset beter sig annorlunda än andra stora epidemier. Med sina stora enstaka smitthärdar är det svårt att förstå och förutse, fortsatte han.

Länk: https://norrahalland.se/kand-professor-corona-ar-luftburet/

Något som är väldigt märkligt, hittills osett, med den här länken är ju att denne professor, Sven Britton, är den första personen som beskriver att smittan/viruset faktiskt är luftburet. Det är som att alla andra försökt hålla den "hemlisen" och kalla det för "aerosol" dvs vattendroppar från hosta och nysningar. Nu är det alltså uppenbart mycket värre än så - - viruset smittas genom att det finns i utandningsluften på dom som har virus i kroppen

https://norrahalland.se/kand-professor-corona-ar-luftburet/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag hade/har inte vaccinerat mig mot lungiflammation. Det kan man inte göra med 100 % säkerhet. Det var inte en influensa jag fick och det var inte i Sverige. Det var när jag bodde i Spanien.

Ursäkta. Vill inte verka påstridig och tjatig men..
Inget vaccin ger 100% skydd.

Eftersom du redan har haft lunginflammation 2 (!) ggr, verkar det som att ditt immunförsvar är någorlunda försvagad. Om jag vore i din sits skulle jag vaccinera mig omedelbart bums.

Det finns två olika slags vaccin som skyddar olika:

"Konjugatvacciner har visats skydda mot cirka 90 procent av de invasiva infektioner som orsakats av de pneumokocktyperna som ingår i vaccinet. Vacciner ger också en viss minskad risk för öron-, bihåle- och lunginflammation.

Polysackaridvaccin har en något lägre skyddseffekt än konjugatvaccin och effekten varierar beroende på ålder och riskgrupp. Vaccinet skyddar till 60-70 procent mot invasiv sjukdom, men effekten är sämre för några riskgrupper, t ex personer med immunbrist."

Du bestämmer såklart själv. Jag kan bara rekommendera i alla välmening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Skulle det nu framställas ett vaccin inom 2 månader vilket jag tvivlar på, och om det nu gör det:

Tror du själv att du skulle vara prioriterad att få ta del av den första batchen/shipment av detta exklusiva sjukt eftertraktade vaccin???

Själv tror jag vissa VIP-människor redan paxat ett eventuellt vaccin, lär vara några miljoners miljoner som står före en i vaccinkön.

Varför skulle det vara ett "exklusivt" vaccin? Poängen med vaccinering är liksom att massvaccinera annars är det lite sak samma. Rimligtvis borde väl riskgrupperna som klarar av en vaccination bli först. Äldre och vårdpersonal också.
Citera
2020-03-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Varför skulle de bränna dem levande när de kan döda dem snabbt först, när de ändå ska få in dem i krematoriet?
Det vore ju rent sadistiskt.
Det var tydligen personer som, enligt vittnet, uppvisade svaga livstecken, rörde fötter och händer. Fötterna bands ihop och offren stoppades i liksäckar som zippades igen. För vidare transport.
Detta skedde på sjukhuset, enligt vittnet, som låg i salen intill.
Inte så humant, nej.
Citera
Bannlyst
Nu är frankrikes Kulturminister smittad av Corona
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Glöm det. Allt tyder på att mild sjukdom är steg ett, och allvarlig sjukdom uppträder senare - åtminstone enligt de vetenskapliga artiklar jag läst. Vi har gissningsvis dödsfall innan veckan är slut.

Har också sett dessa påståenden cirkulera i olika former. Här är en says virus comes in 4 stages. 1st resp/lungs "flu", 2nd stage attacks blood/heart, 3rd attacks brain. 4th is "classified" but said something at cannabalistic properties!

Denna kannibalism handlar det om att ditt egna immunförsvaret attackerar, angriper frisk vävnad?

Om dessa uppgifter stämmer så får du hemskt gärna dela med dig av studier som visar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in