2020-03-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är man smittad eller riskerar att smitta är social distansering bra, friska personer kan umgås, behövs ingen distansering.

Ingen frisk människa måste hålla sig hemma, det är bara i din föreställningsvärld.

Ja, och det står jag till tusen procent för. Samma som Kina. Samma som Italien nu. Det är kul du tror att vi är unika, men sorry.
Citera
2020-03-09, 19:00
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Munskydd och andningsskydd är väl två olika saker ? Kolla klassningen ffp2/3 skyddar

Nej, skyddar inte mer än några minuter efter påsättning
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Fyfaan vad hemskt det här är och fyfaan vad rädd jag är. Det bara väller fram sjuka nu i Sverige, det finns ingen hejd. Vet inte vad jag ska ta mig till. Vill verkligen inte dö. Hjälp hjälp hjälp! Det är helt utom kontroll och ingen, absolut ingen kan göra något. Hur ska vi klara detta? Hur ska Sverige, arma Sverige som inte har haft krig på flera hundra år eller andra stora livsomvälvande tragedier (utöver Estonia och tsunamikatastrofen) klara av detta? Vi står som handfallna och det enda folk säger är att "ja, men det är ingen fara", undrar då vad bygger folk det påståendet på? Vad kommer det ifrån? Vem vill ha skador på lungorna för livet eller ha ett latent virus liggande i kroppen? Ingen vet på sikt vad corona innebär för människokroppen. Känner panik, riktigt stor panik. Hela Sverige är snart fullt av corona vart man än går. Vågar man gå till skola och jobb framöver? Fattar inte hur jag eller Sverige heller för den delen ska klara av detta. Eftersom vissa länder har mörkat hur illa det är där så tror jag att vi kommer se en helt annan bild av viruset, där många av oss faktiskt kommer att bli rädda för dess effekter. HJÄLP!

Ta dig samman och koka en kopp the.

Löfven behöver tala till folket.
Citera
Avslutad
Tippar vi har coronaviruset konstaterat i alla Sveriges landskap långt innan mars är över. Nu blir det upp till bevis för vår regering med Stefan Löfve’n vid rodret.
Tryggt
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Inlägg från 29 februari:

Ja än så länge har du rejält fel. Tyvärr.
Vi ligger långt över din kalkyl än så länge 252 fall mot dina beräknade 104. Eller om man vill se det 4 dagar före din beräkning.

Trodde i min enfald att Sverige skulle klara av att få ner dubbleringstiden till 3 dagar (med hjälp av den fantastiska smittspårningen enl. Tegnell, och ett mer glesbefolkat land).

Men så är inte fallet, senaste prognoserna är justerade till 2.5 dagar, (vilket är samma som för Wuhan). Tyvärr.
Citera
2020-03-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Konstigt att personer mellan 55-64 inte finns med!?

Citat:
33 % mellan 50 och 64 år

Borde det nog vara om man läser originaltexten..
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ber om ursäkt om frågan tagits upp redan men jag undrar om de populära skidorterna i norra Italien fortfarande är öppna för turister?

Blev nämligen lite ställd nyss när min granne skröt om att han och familjen minsann inte viker ner sig för en "liten förkylning" och inte har någon som helst avsikt att boka om sin planerade skidresa dit i slutet av veckan.. Är de orterna inte inom karantänområdet nu? Han menade att de åker bil och inte med flyg/buss men även bilar borde väl stoppas från att åka in, eller?

Trygghetsskadad granne, inget allvarligt har drabbat svenskarna på 200 år, därför kan det inte finnas allvarliga situationer.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
97 döda. Lite lägre än igår åtminstone.

Och Serious/critical är oförändrat.

102 nya friskförklarade.

Hej på dej Glasgow smile...

Friskförklarade är ju ointressant, då testerna kan visa negativt fastän det fortfarande finns virus i kroppen. Sedan kan du ju bli återinfekterad med.
Citera
2020-03-09, 19:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det påstås att munskydd inte hjälper mot viruset, ändå har all sjukvårdspersonal i sverige munskydd när de behandlar eller tar prover på smittade.

Var är logiken?

Mask med p3 filter tar virus. Dock viktigt ha plasthandskar o skyddsglasögon.

Kolla YouTube hur man tar på/ av mask mm för att undvika kontaktsmitra
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Trodde i min enfald att Sverige skulle klara av att få ner dubbleringstiden till 3 dagar (med hjälp av den fantastiska smittspårningen enl. Tegnell, och ett mer glesbefolkat land).

Men så är inte fallet, senaste prognoserna är justerade till 2.5 dagar, (vilket är samma som för Wuhan). Tyvärr.

Wait, flydde just -"det är lugnt"-Tegnell till Afrika, där värme tar kål på viruset.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ber om ursäkt om frågan tagits upp redan men jag undrar om de populära skidorterna i norra Italien fortfarande är öppna för turister?

Blev nämligen lite ställd nyss när min granne skröt om att han och familjen minsann inte viker ner sig för en "liten förkylning" och inte har någon som helst avsikt att boka om sin planerade skidresa dit i slutet av veckan.. Är de orterna inte inom karantänområdet nu? Han menade att de åker bil och inte med flyg/buss men även bilar borde väl stoppas från att åka in, eller?

De italienska skidorterna har redan eller kommer att stängas. Han kommer inte in i Lombardiet, delar av Veneto och Emilia-Romagna utan särskilt tillstånd, inte med egen bil heller. Om han inte lyckas luska sig fram på småvägar, men många av de är ofarbara p g a snö på hög höjd. Så gudskelov har myndigheterna där nere mer förnuft än din granne. Du borde försåtminera hans bil, så han fastnar nånstans på andra sidan Brennero.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har tolkat det som 5% behöver respirator och resten extra syre. Vad händer om de inte får syre? Finns nog en chans att det blir lite fler än 5%.

Fler än 5% lär det bli, men tror inte att alla i 15-20% gruppen skulle dö utan vård, så har jag inte uppfattat det via de källor jag tagit del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in