2020-01-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Funderar klicka hemma en samma Samsung Q60 fast i 75´. Märker man så lite skillnad på en QLED60 till skillnad mot en vanlig Samsung LED 7-serie? Det är ju ca 7000:- i havet om skillnaden är minimal. Tar gärna emot alla tips på ni som kan detta.

Jag rekommenderar dig att köpa en annan tv. Jag är absolut ingen expert men reagerar på att bilden ser lite grumlig/suddig ut när jag tittar på serier. Blir därför att byta den mot en Oled B9 i helgen.
Citera
2020-01-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamkvar
Jag rekommenderar dig att köpa en annan tv. Jag är absolut ingen expert men reagerar på att bilden ser lite grumlig/suddig ut när jag tittar på serier. Blir därför att byta den mot en Oled B9 i helgen.

Jaha. Tack för upplysningen, ska titta på en Oled B9 imorgon
Behöver en 75´och har en budget på max 20. Har du några tips på en tv värd pengarna?
Citera
2020-02-01, 14:35
Medlem
Tänker köpa en smarttv för runt 4 k. Behöver ingen större skärm, men vad ska jag beakta i övrigt? Vilka är fallgroparna? Jag frågar därför att till exempel Media Mark inte redovisar produktspecifikation på modeller jag tittat på. Man kan väl tänka att det under sådana omständigheter står försäljarna fritt att skarva litet om produkten? Eller målar jag bara fan på väggen?
Citera
2020-02-01, 20:35
Medlem
Citat:
Jaha. Tack för upplysningen, ska titta på en Oled B9 imorgon
Behöver en 75´och har en budget på max 20. Har du några tips på en tv värd pengarna?

Har nu bytt min mot en LG Oled B9 55”. Klart att en 65” hade varit bättre men jämfört med Samsung Q60r är bilden mycket bättre. Oled B9 i 65” kostar 17 990 på elgiganten. En 75” hamnar säkerligen över 20 papp. Har tyvärr inte kunskapen för att ge dig ett konkret tips på en 75” TV. Men rekommenderar som sagt verkligen LG Oled B9.
Citera
2020-02-13, 22:36
Bannlyst
Jag har en TV som vi är nöjd med i vardagsrummet men nu vill jag unna min sambo en TV även i sovrummet. Vi har haft det förr men nu varit utan i några år. Vi båda är helt inne på vad det innebär, t.ex. eventuellt sämre sömn och så vidare. Det är dock klappat och klart och därför önskar jag nu: Har ni tips på en TV som passar bra för sovrummet? Det jag söker är en TV som fungerar jättebra ljusmässigt under tidig morgon, sen kväll och under natten. Vi ska kunna slå på TVn dessa tider och kunna titta utan att ögonen imploderar.

Den TV vi har nu har fyra olika inställningar. Två är vänliga för ögonen, en är väldigt ljus och en är nästan lite gulaktig. Ni som kan det här med bild och TV vet säkert vilka olika lägen jag menar. Jag vill alltså att denna eventuellt nya TV i sovrummet ska ha en "vänlig" ljusinställning som standard och gärna möjlighet till nästan extremt vänligt ljust.

Önskemål (förutom ovan):
• Max 55", Minst 40"
• Max 15,000:-
• Inget okänt märke (men det går bra om du kan voucha för den)
• Inget backlight eller vad det heter, alltså så det lyser färger på väggen bakom TVn

Det är en lyx-TV som kommer användas till frukost, LSD-trippar och porr så om det är plasma och bränner sönder pixlarna på ett år gör detsamma. Tack och god kväll.
Citera
2020-02-15, 20:47
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nej, någon ny teknik kommer inte komma ut.

Du "behöver" en 4K-tv som fått bra omdömen gällande spel, eftersom du har ungefär 1år kvar innan ditt köp blir aktuellt så får du nog vänta tills några 2020 modeller har släppts på marknaden.

Dags för inköp av "Gaming TV" här med. Tänker jag vill vara gott beredd på next gen Xbox.

Kollat lite på Samsung C90 QLED och LG C9 OLED.

LG har HDMI 2.1, men inte 120 Hz. Latency på 7.1ms @4K120Hz på C90, 13ms@4K60Hz på C9.

Några synpunkter här?
Citera
2020-02-18, 11:12
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Dags för inköp av "Gaming TV" här med. Tänker jag vill vara gott beredd på next gen Xbox.

Kollat lite på Samsung C90 QLED och LG C9 OLED.

LG har HDMI 2.1, men inte 120 Hz. Latency på 7.1ms @4K120Hz på C90, 13ms@4K60Hz på C9.

Några synpunkter här?

Min synpunkt kvarstår som jag skrev ovan "eftersom du har ungefär 1år kvar innan ditt köp blir aktuellt så får du nog vänta tills några 2020 modeller har släppts på marknaden.".
Citera
2020-02-20, 20:47
Medlem
Jag köpte en Philips 4K UHD 65 tums TV i Oktober 2018 och har varit väldigt nöjd med den, fantastisk bild. Igår plötsligt när jag skulle spela ett spel på Xbox One X så var bilden betydligt sämre, som en vanlig gammal HD-TV om inte ännu värre. Trodde spelet var problemet men andra spel, netflix och dator är samma sak. Har kollat alla inställningar det ligger på 4K optimal osv och jag har installerat om TVn samt meckat runt med alla inställningar men problemet kvarstår.

Är det kört tro? Garantin har gått ut, finns det något annat jag kan testa? Pallar inte att spela/titta med så mycket sämre kvalite efter att ha vant mig vid 4k och en ny 65 tums 4K TV har jag inte råd med just nu.
Senast redigerad av Cetonix 2020-02-20 kl. 20:49.
Citera
2020-02-21, 18:26
Medlem
Skit svårt köpa tv nu förtiden. Har letat 2v nu utan att kunna bestämma mig. Dyker upp flera val hela tiden. Nu står jag mellan LG sm8610 nanocell eller en Samsung Qled 6 serie. Något som sitter på endera och har erfarenhet?
Citera
2020-02-25, 15:54
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Skit svårt köpa tv nu förtiden. Har letat 2v nu utan att kunna bestämma mig. Dyker upp flera val hela tiden. Nu står jag mellan LG sm8610 nanocell eller en Samsung Qled 6 serie. Något som sitter på endera och har erfarenhet?

LED - Bra
QLED - Bättre
OLED - Bäst

Jag försöker ta reda på för- och nackdelar.
Fick hem en tv med clouding-problem (vita fläckar).

Det beror på vad man är ute efter.
Har du 3 m. avstånd, brassa på med storlek! Kan bli lite trist dock om den skulle göra inredningen.

Kolla recensioner och egentligen så finns det alltid en anledning till att visa modeller har rea.

Ambilight är läckert, funderar på en sån. OLED. Fan vad mycket pengar..
Citera
2020-02-27, 09:00
Medlem
Nihennas avatar
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22873/samsung-55-q70r-4k-uhd-qled-smart-tv-qe55q70rat-2019

Köpte en sånhär igår för att förbereda ankomsten av Playstation 5. Jag är dock nyfiken på vad jag kan göra redan nu för att njuta av dels den bättre upplösningen, men också HDRen?

Min utrustning är en sketen vanlig TV-boxdosa (ingen märkvärdig sak, en liten fyrkant stor som ett tefat typ) och en bas-Playstation 4 (alltså första versionen).

Är det kanske så enkelt att TVn skalar upp 1080-saker till fejk-4K så att det ändå blir bättre bild än vad det var med min 1080-skärm?
Citera
2020-03-09, 18:56
Medlem
Tänkte slå till på en tv inom de närmsta månaderna. Tänkte om de fortfarande värt att köpa en LED eller om man ska satsa på OLED. OLED tv är bra mycket dyrare än LED TV. Jag söker då helst en stor tv 55-75 tum men den ska självklart ha bra bild när man streamar. Då det är de tv kommer användas mest till..Flesta led har 4k upplösning eller hdr och de borde man väl komma långt på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in