2020-01-29, 10:44
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Du ska köpa en med den senaste OLED-tekniken! Allt annat är sekundärt. Än så länge är det bara LG som säljer sådana TV-apparater i den absoluta framkanten, men även Sony, Panasonic, Philips, Toshiba och Loewe säljer OLED TV-apparater med teknik från LG (de sitter på den bästa tekniken och patenten), och de kommer följa efter, så om du hellre vill ha en från någon av de märkena får du vänta lite till senare i år.

Från LG finns B9, C9, E9, W9 och Z9 som kvalitets-, funktions- och prismässigt går i den ordningen. Dessa är de absolut bästa TV-apparaterna som finns. Bildkvalitén är överlägsen allt annat, anslutningarna är i absoluta framkanten med UHD 120hz över HDMI, och allt annat håller toppklass med saker som Dolby Atmos, eARC, VRR och en massa olika strömningsstandarder. En sådan TV kan bära dig igenom ett helt decennium utan att göra dig begränsad. Inbränning är inte längre ett problem för annat än längre tids PC-användning.

Om 55 tum är lite för stort så kommer 48 tum senare i år. Finns även 65, 77 och 88 tum. Priset börjar på så lite som 12 000 numer, så det finns inga ursäkter längre. Köp ingenting annat om du vill ha en bra TV, och undvik för allt i världen Samsungs lurendrejerier.

Håller med. Har en LG Oled själv. B9. För de pengarna tror jag den är oslagbar.
Citera
2020-01-29, 11:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandhi
Hej

Jag funderar på att köpa en TV för cirka 10-15k. Den ska användas till filmer/tv-serier. Jag undrar om jag helt uteslutande borde fokusera på storlek på skärm eller finns det andra faktorer jag borde tänka på?

Tack!

Det allra viktigaste vid köp av TV är att när du väl köpt den, aldrig ge den ditt wifi-lösenord. Skaffa en liten tyst PC med något Linux-baserat system på så snuvar du dom på information om dig, dina familjemedlemmar och din heminredning.

"QLED" är nog det som gäller om du ska köra datorspel, surf, eller kolla på samma nyhetskanal länge. OLED har problem med inbränning. "QLED" är ljusstarkare, när det ska vara ljust. OLED är generellt mörkare, när det ska vara mörkt. Den perfekta bilden finns inte på vanliga TV-apparater.

Sedan är så klart ljudet lika viktigt som bilden för upplevelsen. Men så pass platta som de blivit är det helt omöjligt för dem att återge ljud korrekt. Finns ingen TV idag med ens i närheten av naturligt ljud. Därför måste du också vara beredd på köpa separata högtalare och slutsteg.

I övrigt kan det vara värt att notera, om du inte köpt TV på länge, att alla kontakter som du eventuellt tar för givet finns på en TV saknas helt på de allra flesta modeller nu för tiden.
Citera
2020-01-29, 11:33
Medlem
TV till kommande Playstation 5

Morsning!

PS5 börjar nalkas, har hört rykten om release i slutet av året. Hur som helst behövs ju självfallet en ny tv för att få ut så mycket som möjligt av upplevelsen. Hur tänka? Har i dagsläget en äldre HD-TV som duger åt ps4, men nu vill jag slå på stort. Någon som har tips? Kommer någon ny teknik komma lagom till release av konsolen?

Mvh
Citera
2020-01-29, 11:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Är grymt nöjd med min LG 55" 4K Smart tv.
Dom är hårdvarumässigt sett väldigt bra. Fjärren är också riktigt trevlig och air mouse-funktionen fungerar bra. Hade den bara kört Android så hade det definitivt varit ett köp för mig.
Citera
2020-01-29, 11:49
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akronym.anonym
Morsning!

PS5 börjar nalkas, har hört rykten om release i slutet av året. Hur som helst behövs ju självfallet en ny tv för att få ut så mycket som möjligt av upplevelsen. Hur tänka? Har i dagsläget en äldre HD-TV som duger åt ps4, men nu vill jag slå på stort. Någon som har tips? Kommer någon ny teknik komma lagom till release av konsolen?

Mvh

Nej, någon ny teknik kommer inte komma ut.

Du "behöver" en 4K-tv som fått bra omdömen gällande spel, eftersom du har ungefär 1år kvar innan ditt köp blir aktuellt så får du nog vänta tills några 2020 modeller har släppts på marknaden.
Citera
2020-01-29, 11:50
Medlem
onlypubg9s avatar
Köp en Sony Bravia
Citera
2020-01-29, 12:32
Medlem
Millediablos avatar
Vill du eller har behov av att lyssna med hörlurar t.ex nattetid för att inte störa så se till att burken har blåtand.
Ett par schyssta Bowers&Wilkins PX och du kan njuta med volym du vill.
Själv fick jag köpa en extra reciever som iofs fungerar men fult med sladd till förstärkaren.
Citera
2020-01-29, 12:43
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Var hittade ni en vettigt icke-smart-tv? Har letat men hittar bara de som är dyrare än smart, och det känns onödigt. Är sugen på en 55”-65”, har inte riktigt bestämt mig än.
Hmmm, minns inte, men vi beställde online efter att ha bevakat några modeller efter bra pris. Tror den gick på ca 3000.
Citera
2020-01-29, 16:41
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Var hittade ni en vettigt icke-smart-tv? Har letat men hittar bara de som är dyrare än smart, och det känns onödigt. Är sugen på en 55”-65”, har inte riktigt bestämt mig än.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/skantic-b5520uhd/1008107.9118/

Här är en billig dum tv

Dock 50hz :/
Senast redigerad av TheJacket 2020-01-29 kl. 16:46.
Citera
2020-01-29, 23:07
Medlem
Hej!
Jag är ganska okunnig på TV apparater. Inte köpt någon på många år.

Jag kollar som de flesta andra på netflix, SVTplay, youtube, HBO och framförallt Viaplay.
Det är mest netflix och viaplay (Fotboll) och youtube som gäller.
Det enda jag vet är i princip att man ska ha 100 Hz för att ha en bra upplevelse vid fotbollsmatcher.

Önskar också en bra bild, men är student, så det flödar kanske inte cash för tillfället.

Jag ligger vid ett pris runt 8000 ungefär.

Har tagit fram ett par modeller här, är det någon av de ni kan ta bort direkt, eller tipsa om att de passar för mina preferenser? Tack för hjälpen på förhand!

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22898/samsung-55-4k-uhd-smart-tv-ue55ru7475-2019

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/46-50tum/samsung-qe49q60ratxxc/1009207.9116/

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/philips-65pus6704/1007835.9119/

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/samsung-ue65ru7305kxxc/1007294.9119/
Citera
2020-01-30, 21:20
Medlem
Köpte till slut en Samsung q60 65”, bilden är helt ok men känns som jag borde kunna få bättre för 12 000 som priset var.
Någon rekommendation på en tv som jag bör köpa i samma prisklass?
Citera
2020-01-31, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamkvar
Köpte till slut en Samsung q60 65”, bilden är helt ok men känns som jag borde kunna få bättre för 12 000 som priset var.
Någon rekommendation på en tv som jag bör köpa i samma prisklass?

Funderar klicka hemma en samma Samsung Q60 fast i 75´. Märker man så lite skillnad på en QLED60 till skillnad mot en vanlig Samsung LED 7-serie? Det är ju ca 7000:- i havet om skillnaden är minimal. Tar gärna emot alla tips på ni som kan detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in