Citat:
Ursprungligen postat av
gandhi
Hej
Jag funderar på att köpa en TV för cirka 10-15k. Den ska användas till filmer/tv-serier. Jag undrar om jag helt uteslutande borde fokusera på storlek på skärm eller finns det andra faktorer jag borde tänka på?
Tack!
Det allra viktigaste vid köp av TV är att när du väl köpt den, aldrig ge den ditt wifi-lösenord. Skaffa en liten tyst PC med något Linux-baserat system på så snuvar du dom på information om dig, dina familjemedlemmar och din heminredning.
"QLED" är nog det som gäller om du ska köra datorspel, surf, eller kolla på samma nyhetskanal länge. OLED har problem med inbränning. "QLED" är ljusstarkare, när det ska vara ljust. OLED är generellt mörkare, när det ska vara mörkt. Den perfekta bilden finns inte på vanliga TV-apparater.
Sedan är så klart ljudet lika viktigt som bilden för upplevelsen. Men så pass platta som de blivit är det helt omöjligt för dem att återge ljud korrekt. Finns ingen TV idag med ens i närheten av naturligt ljud. Därför måste du också vara beredd på köpa separata högtalare och slutsteg.
I övrigt kan det vara värt att notera, om du inte köpt TV på länge, att alla kontakter som du eventuellt tar för givet finns på en TV saknas helt på de allra flesta modeller nu för tiden.