2020-03-09, 18:18
Medlem
[quote=Luzern|70616440]
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
idioterna som akt till Italien kann ju stanna där, de Iranier som akt hem e ju delvis förlatna pga att deras regim sprider falskheter jämt

De är svenska medborgare och därmed Sveriges ansvar.
Citera
2020-03-09, 18:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast på alla platser jag har läst om står det att vara på 6 feet avstånd. Alltså ca 2 meter?

Ja kanske var jag som missuppfatta. Tack. Men bättre vara åt det större hållet iallafall. Sen om någon nyser så kan man ju rengöra de saker man har fått smittan på. Det kanske inte räcker men man måste ju ta sig till jobb. Den som har såna symptom som hosta och nysningar får vara hemma. De talade om det speciellt idag, att om man är sjuk ska man vara hemma. De poängterade det speciellt mycket idag tyckte jag.
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det finns information om att personen på Läkemedelsverket inte har ett positivt svar nu.

Jag tycker det är märkligt att man går ut med att det finns en smitta, sätter x antal personer i karantän. För att sen informera att provsvaret är negativt.

Mycket märkligt!

Jag har inte alls följt det där, finns det någon länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag tycker det är vidrigt att folk köper på sig t ex handsprit och sedan säljer med 500%-igt prispåslag. Visst styrs marknaden/priset av efterfrågan, men det här är magstarkt.

Sen är väl frågan om handsprit hjälper, jag menar att corona är väl ett virus om jag förstår detta rätt.
Citera
Medlem
Statsepidemiolog Tegnell är på tjänsteresa till Somalia under coronautbrottet........

Goa värdenormer.....

Han hjälper landet att etablera en hälsomyndighet, enligt Dagens Nyheter.

– Det är ett projekt som Sverige stöttar med medel via Sida, som ett biståndsprojekt, säger Sara Rörbecker, pressekreterare på Folkhälsomyndigheten, till DN.
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-missade-tegnell-presskonferensen/
Citera
Medlem
42.9 miljoner smittades av influensan 18/19!
Citera
2020-03-09, 18:20
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Förutseende som man är så gick jag in på på MSB, så man kan få lite expertråd. Där de talar om hur man ska laga mat utan el. Tur jag gjorde det! De säger att man ska inte ha fläkten på när man lagar mat utan ström. Så kom ihåg det allihop. Sätt inte på köksfläkten.

https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/forbered-dig-for-kris/mat/

Den mesta av utrusningen i ett modernt kök slutar att fungera vid ett strömavbrott. Om det är strömavbrott kan du använda sprit- eller campingkök (stormkök) att laga mat på. Stormköket måste stå plant på ett underlag som inte kan börja brinna. Det ska också vara god ventilation, och du måste kunna släcka om det skulle bli en brand. Stäng av fläkten!

Ja, jösses... har de trampdrivna fläktar på MSB måntro?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
133 döda i Italien idag, herregud.
Det var igår, dagens siffror har inte släppts än.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Hur har Australien klarat sig så bra som de gjort, hittills i alla fall? Det bor många kineser i Australien och det pendlas ganska mycket kan jag tänka mig. Trots det har man bara 68 aktiva fall.
Citera
2020-03-09, 18:21
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Så det enda man kan göra om man drabbas av coronaviruset är att huskurera sig själv med megadoser av vitamin C?
De som är i grunden friska och yngre än 60 år lär klara sig hyfsat bra.... Vätska vila och febernedsättande om tempen blir kritisk....
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vi har alltså skyddsutrustning för 1400 vårddygn (tv4). :O

Så om vi säger att en svårare sjuk vårdas i 20 dagar (lågt räknat) så klarar man av vårda 70 patienter.
Det kan man inte kalla vidare bra beredskap som myndigheterna har skrytit om.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ett par tusen svenskar finns fortfarande i Italien som vill hem. Även i Iran.

Ett par tusen?

Jag läste igår att det finns 10.000-15.000 svenskar i Italien just nu och skulle tippa att minst hälften av dessa kommer bli smittade.

Blir ju kul sen när alla kommer hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in