Nu talade de på radion om att se över hur LVU handläggs. Man talade om att i framtiden lagstadga om ett barnperspektiv. Man talade oxå om hårdare regler för tvingade uppföljningar och drogtester om man fått hem barn som varit LVU placerade. Samt rätten för polis och socialtjänst att ha rätt att gå in i lägenheten vid orosanmälningar.
Vad skönt om detta kunde resultera i att säkerheten för barnen stärktes i situationer som dessa. För det är för jävligt att denna flicka utsattes för denna bedömning som faktiskt ledde till hennes död. Det bästa som skulle kunna komma ut av detta är väl att försöka säkra upp så gott man kan för att det aldrig ska hända igen.
Nu talade de på radion om att se över hur LVU handläggs. Man talade om att i framtiden lagstadga om ett barnperspektiv. Man talade oxå om hårdare regler för tvingade uppföljningar och drogtester om man fått hem barn som varit LVU placerade. Samt rätten för polis och socialtjänst att ha rätt att gå in i lägenheten vid orosanmälningar.
Jag har följt och läst mycket kring denna tragedi och gråtit många tårar. Lilla hjärtat ska veta att vi är många som önskar att hon får vila i frid nu. Jag beklagar djupt det Lilla hjärtat (E) fick uppleva i sin biologiska mammas mage, på BB och den tid hon tyvärr fick bo hos sina biologiska föräldrar. Det finns mycket att vara otroligt förbannad på, känna sig ledsen över, vara uppgiven, ställa sig frågande till m.m. Det är verkligen en hemsk tragedi!! Detta får och ska inte få upprepas igen.
Det skär i mitt hjärta att ett barn som fick växa upp i en trygg, kärleksfull familj slets ifrån en sån verklighet och hamnade i något för barnet otryggt, ensamt och outvecklande. Det är flera parter inblandade här och denna gång gick det så fel pga att Kammarrätten beslutade att barnets biologiska föräldrar var lämpade att återfå vårdnaden TROTS bland annnat missbrukshistorik och att de vägrade genomföra drogtest(!) Polisen och Socialjour på plats på juldagen när de ser att de inte kan möta flickans blick, att flickan inte är riktigt närvarande - VARFÖR? frågar sig inte vuxna människor med erfarenhet och kompetens(?) varför en flicka i den åldern beter sig som hon gör i en missbrukarfamilj? Nej, man lämnar ärendet. Sedan har vi ombuden - orkar inte ens kommentera saken än att vinna fallet var större för de än att se till barnets bästa. Det är sjukt och vidrigt att man bor i ett land där dessa barnamördare får gå fria. De bär skulden tillsammans med de biologiska föräldrarna. Det ska de veta!
All kärlek och styrka vill jag skicka till Lilla hjärtats fosterfamilj. Tack!! Ni är guldvärda. Ni är hjältar! Den stund på jorden hon fick som hon var med er, den stunden var hon lycklig.
Jag undrar om man som enskild privatperson kan göra något för att denna flickas liv ska kunna uppmärksammas mer? För att detta inte ska ske igen? Vad kan jag göra? En lagförändring är vad som behöver ske i Föräldrabalken men vad mer kan jag göra? Är det fler som känner så? Att man inte bara vill känna att man läst om detta fall, följt det ett tag och att det sedan glöms bort? Har någon förslag?
Jag känner också att jag vill göra något för att detta inte bara ska glömmas bort. Jag hjälper gärna till med något sådant för lilla hjärtats skull!
Ja, varför flickans ombud bytte åsikt i Kammarrätten är en gåta. Jag undrar om han berättade för familjehemsmamman att han tänkte stödja hemgång för flickan till bioföräldrarna?! Det verkar inte så.
Vad gäller Högsta förvaltningsdomstolens resonemang om eventuell skada för barn att återgå till bioföräldrar från familjehem så sök på HDF 2012:35.
I det ärendet handlar det om en 4 1/2 -årig flicka som bott i familjehem hela tiden efter tvångsomhändertagandet. Nu vill mamman ha tillbaka sin dotter. Det får hon också.
Domstolen skriver:"Det har genom åren lagts fram förslag om att risken för att ett barn skadas om det flyttas från ett hem där det vistats under en längre tid även ska kunna vägas in vid bedömningen av om vården ska upphöra".
"Förslagen har dock inte lett till en lagstiftning. Inte heller i samband med att barnperspektivet i lagen förstärktes bl a genom införande av bestämmelsen om vad som är bäst för barnet ska vara avgörande vid alla beslut gjordes någon ändring av 21 § LVU."
Högsta Förvaltningsdomstolen konstaterar alltså att en familjehemsplacering ska upphöra om det enda som talar emot det är risk för skada för barnet vid en separation. Finns det inga andra skäl till att familjehemsplaceringen ska bestå så ska den upphöra.
I vårt ärende lyckades inte socialen få gehör för sina synpunkter om föräldrarnas psykisk ohälsa, missbruk och andra problem.
Det finns en annan väg att gå som socialtjänsten kanske provade; Beslut om flyttningsförbud i avvaktan på att man ansöker om vårdnadsöverflyttning för att barnet har rotat sig. Men även där avgör förvaltningsdomstol frågan. Men här kan man ha tänkt att det var så solklart att vården behövde fortgå & så kan det ha funnits faktorer som gjorde att vårdnadsöverflytt inte var aktuellt!
Vad skönt om detta kunde resultera i att säkerheten för barnen stärktes i situationer som dessa. För det är för jävligt att denna flicka utsattes för denna bedömning som faktiskt ledde till hennes död. Det bästa som skulle kunna komma ut av detta är väl att försöka säkra upp så gott man kan för att det aldrig ska hända igen.
Ofta avslutar man om LVU i hemmet en tid om nämnden själv bedömer att vården kan upphöra. Här har rätten fattat ett beslut! Så sorgligt detta!
Obegripligt och oförlåtligt tjänstefel. Om man ska arbeta med sådana frågor bör man enligt mig vara förälder själv. Ingen som inte har barn kan göra ett tillräckligt bra arbete för barn som far illa.
Uppenbarligen räcker det ju inte att vara förälder för att bedöma om ett barn far illa eller inte...
Det är i stort sett omöjligt att få adoptera ett svensk barn. Släng inte ur sig goja tack.
Mhm, precis. Det handlar nästan uteslutande om när en styvförälder uppfostrat ett barn väldigt länge, och då sker adoptionerna ofta när "barnet" är vuxet och begär det själv.
Fast jag VET att det är så. Det finns familjehemsföräldrar som trycker in så många barn som möjligt i sina hem bara för pengarna, och ger dem så lite som möjligt. T.o.m. sparar in på maten.
De kan även ta olika typer av placeringar som absolut inte borde vara i samma hem, t.ex. ensamkommande "barn" (som är 20 år gamla i verkligheten) tillsammans med småbarn som utsatts för varnvård och misshandel hos sina bioföräldrar, och tonåringar som är omhändertagna för egen kriminalitet och asocialt beteende, och i andra länder skulle sitta i ungdomsfängelse i stället. (Naturligtvis borde inte soc tillåta den blandningen heller, men det finns oerhört mycket naivitet hos soctanter, som för det mesta röstar rött, grönt eller rosalila.)
Ok, du är inne på ditt vanliga spår. Jag pratar om normala familjehem där familjehemsföräldrarna vill göra skillnad för ett barn - eller två. Som vill vara en mjuk plats för ett barn att landa på. Som vill vara ställföreträdande trygga föräldrar i brist på ett bättre alternativ i barnets vanliga hemmiljö.
Jag trodde vi pratade om just detta ärende och inte dina vanliga kringidéer där allt annat står i fokus utom ärendet som är topic.
Det kommer alltid finnas dåliga familjehem som utnyttjar systemet - och soc.tanter som ser åt ett annat håll därför att de inte har några andra alternativ att erbjuda ett barn. Men släppt det nu - vi har en liten unge här som togs ifrån sitt trygga familjehem för att placeras hos sina biologiska föräldrar som inte ens skulle klara att sköta en krukväxt - än mindre ett litet barn,.
Tyvärr inte, radion har stått på hela eftermiddagen. Men det har varit på P4 hela dagen. Så men testa med lokala nyheterna på östgötaradion.
Citat:
Ursprungligen postat av jemmaume
Det finns en annan väg att gå som socialtjänsten kanske provade; Beslut om flyttningsförbud i avvaktan på att man ansöker om vårdnadsöverflyttning för att barnet har rotat sig. Men även där avgör förvaltningsdomstol frågan. Men här kan man ha tänkt att det var så solklart att vården behövde fortgå & så kan det ha funnits faktorer som gjorde att vårdnadsöverflytt inte var aktuellt!
Jo jag vet det. Men det är väl vad som ska göras i sådana här fall som bör diskuteras kring. Det vill säga bär soc och föräldrarna har olika uppfattningar och när föräldrarna vägrar både uppföljning och drogtest.
Beror nog på var /vilken kommun för så mycket fick inte mina föräldrar med en tonårspojke. Tror de fick 6500 + inköp av möbler
?? Hur länge sen är detta?
Om man googlar ersättning familjehem nu så verkar det vanligt att folk får mellan 15 och 25 tusen i månaden.
Känner också till en person som inte jobbar utan lever på att alltid ha ett par familjehemsplacerade personer.
Dom ville adoptera henne och dom gjorde verkligen inte de här för pengarnas skull.
Primärt skulle jag vilja påstå att de flesta gör det för pengarnas skull. Men sedan när man lär känna barnet blir det så klart en annan sak. Men skulle vara intressant att se vad som hände om man satte ett maxtak på låt säga 10 000 i månaden(mer kostar det sällan med ett extra barn) och se hur många som fortfarande skulle vilja vara fosterhem då.