2020-03-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hoppas kan man alltid men det var för mindre än en vecka sedan som antalet diagnostiserade fall på allvar började öka. Vad vi hittills lärt så försämras en del andra till tredje veckan - så i mina ögon är det lite tidigt att ropa hej.

https://c19.se/
Eftersom det sammantaget är så många fall utan något dödsfall är det anmärkningsvärt, precis som Giesecke säger. Det behöver vi inte vänta på att konstatera, det är redan så. Men visst lär det komma dödsfall, konstigt vore annars, det är en allvarlig sjukdom för vissa.
Citera
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Det är ute av kontroll i Oslo har jag hört från en källa som jobbar i FHI och om 2-3 veckor så kollapsar hela skiten. Redan börjat bli tomt på mat på vissa ställen.

Det är vad man får för sin arroganta och naiva nordiska "det-händer-inte-mig-odödlighet".

Folk fattar inte att det här inte är en influensa och att det här viruset kan utplåna våra föräldrar och deras.

Glhf

Lugna ner dig, du är värre en snubben som sa upp sig på mitt jobb idag på grund av viruset, han har gått runt paranoid i snart veckor tills han bestämde sig att säga upp sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Wet markets med vilda djur förbjöds efter sars-utbrottet men skiten kom tillbaka efter bara några år. Skulle nog tippa på att de inför dödsstraff för den typen av verksamhet efter detta

Dom borde införa dödsstraff på de som sysslar med wet markets efter detta, hur många gånger ska dessa själlösa kineser torska på detta egentligen.
Hur är man funtad när man vill äta fladdermöss och pandoliner.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att hålla nere R värdet är den strategi man har jobbat med sedan dag ett. Smittspårning, information om hur man undviker smitta eller att smitta någon, och isolering, är taktiken man arbetar med.

Om du tror att man har strävat efter att stoppa spridningen genom att hitta alla smittade är du naiv då det är omöjligt.

Ja men själva tanken med smittspårning är ju att få ner spridning i samhället vilket syftar till att få kluster som går att isolera. Det är ju målet iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tegnell gjorde några sopiga uttalanden som visade sig vara helt felaktiga.

Sen precis innan virusutbrottet drabbar sverige med full kraft, ja då drar Tegnell till Somalia, bra tajming där.

Kan vara bra att befinna sig på sin post i sverige kan man tycka, men sånt kanske Tegnell skiter fullkomligt i .
Den svenska modellen.
Inkompetenta ansvariga chefer som håller varandra om ryggen, det viktiga är att leva gott på våra skattepengar.
När dom sedan falerat totalt med sitt ansvarsområde så blir det inga konsekvenser. utan man får någon annan tjänst med samma ersättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Jobbar inom finansbranschen i ett EU land med valdigt fa fall hittils, f.r.o.m Torsdag stangs kontoret och vi kommer jobba hemifran tillsvidare. Har liknande atgarder inforts i Sverige?

Hoppas du följde denna tråden tidigt då, så du kunde ge dina kunder rådet att sälja alla aktier och blanka istället.
Citera
2020-03-09, 17:40
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Dom borde införa dödsstraff på wet markets efter detta, hur många gånger ska dessa själlösa kineser torska på detta egentligen.
Hur är man funtad när man vill äta fladdermöss och pandoliner.

Matkulturen skiljer sig ju åt väsentligt i Kinas olika regioner. Men vad jag vet är Hubei och Guangdong exempel på ställen där man gillar att äta allt som rör sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Titta på deras websida jula.se där kan du även se lagerstaturs för de olika varuhusen. Så det beror på var du bor och hur långt du kan tänkas åka
Handsprit
600 ml 85 %

Till närmsta Jula som just nu har 3 flaskor kvar har jag 45 mil, - övriga har slutsålt...
Citera
Medlem
När dom säger att man kan smitta andra utan att uppvisa några symptom, är inte hostning/nysningar symptom? Jag menar det är väl så det sprids? Droplets?
Citera
Medlem
Meanwhile in Slöddertälje...
I spåren av corona – munskydd och handsprit stjäls från sjukhuset

Närmare ett hundratal flaskor handsprit och andningsskydd stals från Södertälje sjukhus i förra veckan i spåren av coronaviruset. En polisanmälan har gjorts och sjukhuset stärker nu säkerheten genom att sätta lås på förvaringsskåpen för bland annat handsprit och andningsskydd.

– Tycker det är onödigt att man tar handsprit från jobbet. Det är här vi behöver det, säger Bengt Cederlund tillförordnad chefläkare på Södertälje sjukhus.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/handsprit-och-andningsmasker-stals-fran-sjukhus
Citera
2020-03-09, 17:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Det är ute av kontroll i Oslo har jag hört från en källa som jobbar i FHI och om 2-3 veckor så kollapsar hela skiten. Redan börjat bli tomt på mat på vissa ställen.

Det är vad man får för sin arroganta och naiva nordiska "det-händer-inte-mig-odödlighet".

Folk fattar inte att det här inte är en influensa och att det här viruset kan utplåna våra föräldrar och deras.

Glhf

Ja viruset är allvarligt. Nej maten tar inte slut. Det gjorde den inte i Kina eller Italien mer än en dag eller två. Oslo är typ en sisådär 5 dagar efter sverige. Det är några nya preppers som handlar ris idag. De fyller på mer i morgon ska du se.

Jag kan förövrigt låta meddela att det är fullt med Bullens på hyllorna igen.

Så var det med det matmässigt.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-03-09 kl. 17:43.
Citera
2020-03-09, 17:41
Medlem
Dåliga nyheter
Citat:
En person vårdas på intensiven efter att ha smittats av coronaviruset – det första intensivvård fallet i Sverige, rapporterar TV4 Nyheterna.
Personen vårdas på sjukhus i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in