Citat:
Ursprungligen postat av
evildancer
Jag är intresserad av att ta del av den dom feån Högata Förvaltningsdomstolen som det hänvisas till i domen kring upphörande av LVU. Någon som vet vart man kan finna den?
Den dom som alla pratar om när de förklarar hur det kunde bli detta beslut och då säger att det finns en prejudicerande dom från Högsta Förvaltningsdomstolen där det står att man inte ska väga in om barnet kan ta skada av separation från familjehemmet när man ska besluta om barnet ska återförenas med den biologiska familjen.
Sen undrar jag vad som gjorde att barnets ombud ändrade sig mellan Förvaltningsrätten och Kammarrätten?
Enligt familjehemsmamman hade ombudet ringt henne dagen innan och frågat om de kommer ha ett eget ombud. Familjehemsmmman blev då orolig för att det brukar inte behövas och undrade varför han frågade detta. Sedan visade det sig att han bytt åsikt.
Vad grundar han sin bedömning på?
Ja, varför flickans ombud bytte åsikt i Kammarrätten är en gåta. Jag undrar om han berättade för familjehemsmamman att han tänkte stödja hemgång för flickan till bioföräldrarna?! Det verkar inte så.
Vad gäller Högsta förvaltningsdomstolens resonemang om eventuell skada för barn att återgå till bioföräldrar från familjehem så sök på HDF 2012:35.
I det ärendet handlar det om en 4 1/2 -årig flicka som bott i familjehem hela tiden efter tvångsomhändertagandet. Nu vill mamman ha tillbaka sin dotter. Det får hon också.
Domstolen skriver:"Det har genom åren lagts fram förslag om att risken för att ett barn skadas om det flyttas från ett hem där det vistats under en längre tid även ska kunna vägas in vid bedömningen av om vården ska upphöra".
"Förslagen har dock inte lett till en lagstiftning. Inte heller i samband med att barnperspektivet i lagen förstärktes bl a genom införande av bestämmelsen om vad som är bäst för barnet ska vara avgörande vid alla beslut gjordes någon ändring av 21 § LVU."
Högsta Förvaltningsdomstolen konstaterar alltså att en familjehemsplacering ska upphöra om det enda som talar emot det är risk för skada för barnet vid en separation. Finns det inga andra skäl till att familjehemsplaceringen ska bestå så ska den upphöra.
I vårt ärende lyckades inte socialen få gehör för sina synpunkter om föräldrarnas psykisk ohälsa, missbruk och andra problem.