2020-03-09, 15:40
Medlem
Okej så enligt Expressen kanske vi har ytterligare ett fall av inhemsk smitta. En person till testas. Kan det röra sig om sjukhussmitta det här?
Citera
2020-03-09, 15:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DopadFishy
”Totalt är drygt 242 personer smittade i Sverige – men ännu har inga dödsfall rapporterats och enligt WHO-rådgivaren Johan Giesecke kan nya coronaviruset vara mindre farligt än tidigare uppskattat.

– Om man räknar ihop de nordiska länderna med Tyskland har vi mellan 1 500–2 000 fall men inte ett enda dödsfall. Det tycker jag visar att den här sjukdomen inte är riktigt lika farlig som vi har trott, fortsätter han.”

Glädjande besked!

https://www.bt.se/nyheter/forsta-coronafallet-i-halland-2/
Hoppas kan man alltid men det var för mindre än en vecka sedan som antalet diagnostiserade fall på allvar började öka. Vad vi hittills lärt så försämras en del andra till tredje veckan - så i mina ögon är det lite tidigt att ropa hej.

https://c19.se/
Citera
2020-03-09, 15:41
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Vem ska tömma dina sopor och fylla på din kyl?
3 veckor är inte tillräckligt för att skapa kaos vare sig med sopor eller livsmedel sålänge man ha en viss egen beredskap hemma. Sen behöver man inte stänga ner alla arbetsplatser, de mest samhällsviktiga arbetsplatserna bör naturligtvis inte stängas ner.

Saknar man pungkulor för att stänga ner i 3 veckor så kan man åtminstone tillämpa andra åtgärder. Förbjuda evenemang där människor förväntas vara nära varandra är det minsta man kan göra i det här läget.
Citera
2020-03-09, 15:41
Medlem
Folkhälsomyndigheten gick ut med en så skyddar du dig film på twitter för en timme sedan. De har inte postat något liknande tidigare. Nu kör vi!

Krisinformation.se retweetade den för 8 minuter sedan.
Senast redigerad av Lanternlight 2020-03-09 kl. 15:44.
Citera
2020-03-09, 15:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Det här med Tegnell åker till Somalia. Hur ansvarsfullt och genomtänkt är det?

Vi leker med tanken att Tegnell har helt fel i sin bedömning att man måste ha stått på skidor i Italien för att få den här sjukdomen. I så fall så kan vi konstatera (precis som Vietnam) att det inte är superbra att svenskar reser runt. Framförallt inte från Stockholm.

Men då tar Tegnell (och ytterligare en grupp svenskar förmodat) en resa ned till ett av de länder som har världens svagaste statsapparat och världens sämsta resurser att hantera det här viruset.

Att de är där för att förstärka landets förmåga är oviktigt då den förstärkningen inte magiskt sker av att några Svenskar har några möten.

Om Tegnell eller någon annan är sjuk, eller börjar visa symptom där nere så är det allså Sveriges främsta experter på folkhälsa som tagit med sig smittan dit och inte bara indirekt utan rakt på direkt agerat på ett sådant sätt att miljoner människor dör. Givetvis hade någon tagit dit smittan förr eller senare men hur faking wierd skulle det inte vara om SIDA och Tegnell han före.

Givetvis så är risken liten att ovanstående sker, men även om den är 1% så är det ju 1% för mycket för att ta ett beslut att åka från Sveriges Milano till ett land utan något som helst försvar mot detta.

You cant make shit like this up.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är gamla uppgifter.
Min är 5 minuter gamla...
Oroväckande.

Ja men det ena kommer från myndigheten i sig, det andra från en journalist.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kul att du nämner tobaksplantan. Ett av de mest kända växt-virusen heter faktiskt "Tobaks-mosaik-virus" just därför att den infekterar tobaks-plantan (och många andra).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobaksmosaikvirus

Nä, nikotin är visserligen antibakteriell och dödar bakterier, men eftersom virus inte lever går dom inte att döda. Tråkigt att spräcka din bubbla.

Med döda kan man mena göra inaktivt, förstöra. Det går att inaktivera virus, det trivs inte i alla miljöer, inte alls otänkbart att nikotin skulle kunna påverka ett virus.
Citera
2020-03-09, 15:43
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Är det ens värt att åka in till akuten fall man misstänker att man blivit smittad? Är väl egentligen att bara ligga hemma i karantän och härda ut likt man gjort förr när man insjuknat i hög feber (gör ingen jämförelse med vanlig infuelnsa så inga påhopp).
Du ringer hemifrån om du misstänker ngt.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det är ingen ordlek: det är stor skillnad mellan lokal spridning och samhällsspridning.

Så varför har WHO sagt att Sverige haft samhällsspridning i flera dagar och FHM inte sagt det? Vad skiljer WHOs klassificering från FHMs?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl ingen som skrikit om masker? Förutom du då. Att folk inte använder dem än är väl för att det inte är någon fara ÄN. Och kanske inte ens blir.
Retar du upp dig på de som köper hem två rör med Alvedon ifall att och sedan inte använder dem?

Jag syftar på de som skrikit på allt i veckor- men som till synes inte ens går med mask själva till arbetsförmedlingen...
Citera
Medlem
Vilka länder tycker ni har skött smittan utmärkt? Och hur har de agerat?
Citera
2020-03-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det blir ju extremt mycket spekulationer nu, men 100 000 smittade på ett par månader i Sverige låter ju nästan absurt mycket, men vad vet jag. Är det ens någon smittad i Sverige som är allvarligt sjuk idag?
Inga allvarliga fall i vårt land vad jag vet men nu var det ju yngre friska människor som åkte till Alperna. En eller två veckor till så kommer det troligen svagare grupper smittats om smittspårningen misslyckas.

Kina har 80 000 registrerade fall. Sydkorea, Italien och Iran tickar på med omkring 7000 just nu. Karantäner är det enda som hjälper då det fått fäste om man nu inte är proaktiv som en del länder är. Sätter man karantäner och får folk att förstå allvaret så går det nog bra med några tusen smittade men annars blir det jobbigt som för Italien. Bäst hade varit att sätta alla hemkommande i 14-dagars karantän och då fått bättre kontroll på smittspårning, nu tror jag den biten har misslyckats men jag blir glad om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in