2020-03-09, 13:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Jag är intresserad av att ta del av den dom feån Högata Förvaltningsdomstolen som det hänvisas till i domen kring upphörande av LVU. Någon som vet vart man kan finna den?
Den dom som alla pratar om när de förklarar hur det kunde bli detta beslut och då säger att det finns en prejudicerande dom från Högsta Förvaltningsdomstolen där det står att man inte ska väga in om barnet kan ta skada av separation från familjehemmet när man ska besluta om barnet ska återförenas med den biologiska familjen.

Sen undrar jag vad som gjorde att barnets ombud ändrade sig mellan Förvaltningsrätten och Kammarrätten?
Enligt familjehemsmamman hade ombudet ringt henne dagen innan och frågat om de kommer ha ett eget ombud. Familjehemsmmman blev då orolig för att det brukar inte behövas och undrade varför han frågade detta. Sedan visade det sig att han bytt åsikt.
Vad grundar han sin bedömning på?
Finns väl länkad i denna tråd?
Citera
2020-03-09, 13:14
Medlem
Vore skönt om advokaten Martin Bengtsson hängdes ut i media. Jag hoppas han aldrig får möjlighet att bli förälder (verkar ej ha egna barn). Finns ingenting som kan uttrycka mitt hat för denna advokat. Att han bedömde föräldrarna som lämpliga, trots deras bakgrund samt det faktum att de vägrade lämna urinprov, är tamigfan det sjukaste som hänt. Önskar honom ärligt talat döden. Fyfan.
Citera
2020-03-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om jag minns rätt ska R ha hade en äldre som, som hade en annan pappa. Denna son ska ha varit placerad enigt LVU, (bla för avvikande sexuellt beteende) han var först på ert HVB oklar om han sedan var i familjehem eller om han kom hem efter det. Men han bodde i hemma hos R.
Sen var det Esmeranda och så fanns en pojke född 19. Minstingen hade samma pappa som Esmeranda.
Så R hade alltså tre barn. Samtliga boende hos henne i lägenheten.
Pappan hade yttligare 2 barn, dessa hade han varannan helg tror jag.

Tack för svar. Är det även så att pappan har avlidit?
Citera
2020-03-09, 13:26
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Vore skönt om advokaten Martin Bengtsson hängdes ut i media. Jag hoppas han aldrig får möjlighet att bli förälder (verkar ej ha egna barn). Finns ingenting som kan uttrycka mitt hat för denna advokat. Att han bedömde föräldrarna som lämpliga, trots deras bakgrund samt det faktum att de vägrade lämna urinprov, är tamigfan det sjukaste som hänt. Önskar honom ärligt talat döden. Fyfan.

Det är hans roll som ombud att företräda vårdnadshavarna och det är domstolens roll att objektivt utifrån gällande rätt bedöma. Uppenbarligen tyckte kammarrätten ungefär som advokaten i detta fall, så hatar du alla domarna också?

Det är osakligt att hetsa mot en enskild yrkesutövare på det sättet. Givetvis insåg varken han eller rätten vad som skulle ske flera månader efter domen. Lägg ditt fokus på ändrad lagstiftning istället, men det är förstås mer komplext än att hata någon på Flashback.
Citera
2020-03-09, 13:30
Medlem
En fundering... Esmeraldas yngre bror var inte omhändertagen, vilket kan ha betytt att R var drogfri när han föddes. Det kan ha varit anledningen till att soc inte propsade på drogtest, eller?
Senast redigerad av MsAnnie 2020-03-09 kl. 13:34.
Citera
2020-03-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är hans roll som ombud att företräda vårdnadshavarna och det är domstolens roll att objektivt utifrån gällande rätt bedöma. Uppenbarligen tyckte kammarrätten ungefär som advokaten i detta fall, så hatar du alla domarna också?

Det är osakligt att hetsa mot en enskild yrkesutövare på det sättet. Givetvis insåg varken han eller rätten vad som skulle ske flera månader efter domen. Lägg ditt fokus på ändrad lagstiftning istället, men det är förstås mer komplext än att hata någon på Flashback.

Det var INTE Martin Bengtssons uppgift att företräda vårdnadshavarna. Han var flickans ombud. Föräldrarna hade varsitt offentligt biträde.
Martin Bengtsson skulle tala för det som han ansåg vara det bästa för flickan. Det var hans uppgift. Han försökte inte ens göra det.
Citera
2020-03-09, 14:04
Medlem
Missismys avatar
Ursäkta. Men vad spelar det för j-a roll vad man tjänar som fosterhem?? Det är fan inte relevant här
Citera
2020-03-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan12345

Pappan hade 3 barn innan med samma mamma. Ett tvillingpar och en till. Ålder och kön står i tråden någonstans

Ja, Pappan hittades död i sin cell ca 14 dagar efter anhållan
Citera
2020-03-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missismy
Ursäkta. Men vad spelar det för j-a roll vad man tjänar som fosterhem?? Det är fan inte relevant här

Håller verkligen med dig!! Osmaklig diskussion i detta sammanhang!
Citera
2020-03-09, 14:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan12345
Ja, det är pappan som avlidet i häktet.
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
En fundering... Esmeraldas yngre bror var inte omhändertagen, vilket kan ha betytt att R var drogfri när han föddes. Det kan ha varit anledningen till att soc inte propsade på drogtest, eller?
Mamman var inte synbart gravid vid förhandlingarna i hovrätten hösten 2018. Så knodden måste vara född tidigast sen vår 2019. Jag tror att soc trodde att det var möjligt att få igenom ett lvu om man inte hade väldigt konkreta saker att gå på, med tanke på förvaltningsrättens tydliga besked gällande flickan.
Citera
2020-03-09, 14:22
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Har det kommit fram än hur hon dog? Annars, när kan det komma fram isåfall?
klara besked får man nog inte fören fub kommer. Men östgötaradion har flera gånger sagt sömnmedel.
Citera
2020-03-09, 14:25
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
klara besked får man nog inte fören fub kommer. Men östgötaradion har flera gånger sagt sömnmedel.
Ah det låter ju troligt. De orkade inte med hennes gråt och skrik på natten så gav sina egna sömnmedel åt henne i tillräckligt hög dos för att vara säkra på att hon somnade och inte fortsatte gråta och skrika. Hoppas verkligen det var så det gick till, känns som ett humant sätt att mista livet på istället för svält eller misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in