2020-03-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Vad händer om man är gammal eller klen och får Corona då? ”En rejäl förkylning”? Jo men mer exakt?

Svår lunginflammation? ARDS? Sepsis? Multiorgansvikt?

Lägger man patienten i respirator och ger läkemedel så borde det väl gå att rädda personen? Eller kollapsar lungorna helt så det krävs ECMO?

Enligt Dr. Bruce Aylward på WHO så drabbar Corona samtliga åldersgrupper enligt observationer liknande, undantaget är barn under 10 år som verkar komma undan lindrigare.

Ja det är lunginflamation, pneumoni mer specifikt och i svåra fall multiorganssvikt.

Lindriga fall räknas de som har pneumoni men inte kräver syrgasvård.
Allvarliga fall är pneumoni med syrgasbehandling eller multiorganssvikt i svåra fall.
Citera
2020-03-09, 14:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
I stort sett allting går snabbare när det är varmt, nämn en kemisk reaktion som går snabbare när det är kallt.

Det här är inte en kemisk reaktion, t.ex. influensa sprids mest på vintern.
Citera
2020-03-09, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Virus är inte en kemisk reaktion. NCov har en optimal temperatur mellan +7-8C, d.v.s ungefär den temperatur som råder i Sverige nu.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Trendbrott
Sverige fler smittade idag än kina

Ändå mindre dåligt än jag fasade för. Jag hade, som värst, ränat med 800 fall i Sverige idag. Nu är det iof inte helt otroligt att vi kan toppa 1000 fall inom några veckor. Men låt oss anta att 10 procent av "Iran-resenärerna" är smittade. På, låt oss säga 2500 st, (jag utgår att ett antal redan kommit till Sverige och att några, ändå, väljer att stanna kvar), så får vi ca 250 fall därifrån, om nu inte t ex Norge ballar ur helt och det adderas därifrån.

Efter det tror jag att det lugnar ned sig, med ettf 20-tal nya fall varje dag under några månader.
Citera
2020-03-09, 14:10
Medlem
Citat:
Vad händer om man är gammal eller klen och får Corona då? ”En rejäl förkylning”? Jo men mer exakt?

Lägger man patienten i respirator och ger läkemedel så borde det väl gå att rädda personen? Eller kollapsar lungorna helt så det krävs ECMO?

here is what coronavirus does to the body

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
Citera
2020-03-09, 14:11
Medlem
90 av Hollands 321 fall har EJ koppling till resande. Sug på den ni.

https://twitter.com/2019nCoVwatcher/status/1237001244738273281

Har inte originalkällan än, men oroväckande.
Citera
2020-03-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Det där var väl för mer än 3 veckor sen? Hur ser det ut där idag? Har dödsfallen minskat eller ökat? Har inte hängt med så bra.

Ja jag undrar detsamma, det måste ju finnas folk som sitter på läckta filmer.
Otroligt hur den fejkade jävla massmedia i väst försöker påvisa en lugn o harmonisk bild av utbrottet, det är allt annat än just det. Folk dör i drivor.
Citera
2020-03-09, 14:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/

Här ser du symptom och hur många som får vilka symptom.
Citera
2020-03-09, 14:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Efter det tror jag att det lugnar ned sig, med ettf 20-tal nya fall varje dag under några månader.

Hänger du inte med vad som händer i resten av omvärlden? Det är samhällssmitta i Belgien, Spanien och USA. Om man inte ville stänga förbindelserna till Italien lär man knappat göra det till de andra länderna.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ändå mindre dåligt än jag fasade för. Jag hade, som värst, ränat med 800 fall i Sverige idag. Nu är det iof inte helt otroligt att vi kan toppa 1000 fall inom några veckor. Men låt oss anta att 10 procent av "Iran-resenärerna" är smittade. På, låt oss säga 2500 st, (jag utgår att ett antal redan kommit till Sverige och att några, ändå, väljer att stanna kvar), så får vi ca 250 fall därifrån, om nu inte t ex Norge ballar ur helt och det adderas därifrån.

Problemet är väl att smittan sprider sig i andra stora reseländer som Tyskland, Frankrike, Nederländerna, USA också, så vi får importfall även därifrån.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Just nu är vi i case-case-case fasen som "peak prosperity" kallar den. Efter en variabel tid som är svår att förutse kommer cluster-cluster som efter en kort tid övergår till boom!

Dvs går inte räkna spridningen som exponentiell just nu. Snarare mer linjär så länge vi har ett inflöde av smittade som semestrat i riskområden.
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
I stort sett allting går snabbare när det är varmt, nämn en kemisk reaktion som går snabbare när det är kallt.

Corona i sig är inte en kemisk reaktion. Däremot trivs viruset när det är lite kallare.
Citera
2020-03-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Lugn och fin, jag säger inte emot det fetstilade, och står fast vid det jag skrev.
Jaha. Vad saknar du, vad gäller politikernas handlande då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in